Programul Erasmus+ al Uniunii Europene are scopul de a moderniza și internaționaliza educația, formarea profesională și lucrul pe probleme de tineret.
Pentru cadrele didactice şi elevii beneficiari, proiectele şi programele europene au devenit în ultimii ani o modalitate foarte interesantă şi utilă de a-şi dezvolta formarea continuă, într-un cadru modern, inspirat din bunele practici ale altor ţări europene, care oferă numeroase oportunităţi de învăţare şi dezvoltare atât elevilor, cât şi cadrelor didactice. Ele oferă posibilitatea de a își dezvolta competenețele pe toate cele trei componente (cunoștințe, abilități, atitudini) precum și de a face schimb de experiențe cu persoane cu interese similare din alte țări.
În cadrul Școlii Profesionale Oglinzi începând din 2016-2018 s-au derulat 2 proiecte Erasmus +, primul a urmărit participarea la mobilități de formare europeană pentru un număr de 7 cadre didactice și al doilea Erasmus+, „Formare profesionala” VET, pentru stagii de pregătire practică elevi, în Spania.
Începând cu anul școlar 2021-2022 și următori 5 ani, este în derulare un alt proiect Erasmus +, de „Formare profesională” VET, pentru un număr de câte 15-20 elevi și câte 2 cadre didactice însoțitoare, pe stagii de pregătire practică timp de 21 de zile, dar și pentru 1-2 cadre didactice, formare de tip job shadowing, sau participare la diverse cursuri de formare. Formarea profesională a elevilor s-a realizat la agenți economici, în domeniul industrie textilă, din orașele spaniole Valencia, Malaga și Granada, sub patronajul Universal Mobility.
Proiectul Erasmus/VET de anul acesta 2023-2024, 2023-1-RO01-KA121-VET-000128907, a avut o Mobilitate de practică- specializarea industrie textilă, calificarea confecționer produse textile Granada- Spania / Agent de practică Escola de moda y patronaje Carolina Guna E CREA perioada 07.03-28.07.2024. Beneficiari:15 elevi + 2 cadre didactice însoțitoare-tutore de practică , 1 cadru didactic – job shadowing 07-13.07.2024- Granada-Spania și 2 mobilități cursuri de formare: „Innovative approaches to teaching”, derulat de ITC International Training Centre, Praga, Cehia (3 profesori)- 13-17 mai 2024 și cursul „Strategies for improving classroom atmosphere and student motivation and inclusion in schools: A modern challenge for teachers”, Alcalá de Henares, Spania/22-26.07.2024 (1 profesor), oportunități de îmbogățire atât a experienței profesională dar și acumularea de noi cunoștințe teoretice și practice, metode noi de predare-învățare-evaluare – cât și experiențe personală – vizitarea unor obiective turistice cu o valoare istorică deosebită.
Profesorii noștri au învățat despre metacogniție, utilizarea inteligenței artificiale la clasă și au exersat metode inovatoare de predare, care, pe lângă potențialul formativ și activator, dezvoltă potențialul creativ al elevilor, motivația, imaginația și abilitățile socio-emoționale ale acestora: Gamificarea și învățarea bazată pe jocuri, Storytelling Digital, Task Based Learning (învățarea bazată pe sarcini de lucru), Blended Learning și Flipped Learning (învățarea inversată), Inquiry Based Learning (metoda învățării prin cercetare / descoperirea independentă), Peer Education (învățarea colegială).
Importanța sănătății mintale și a stării de bine în școli nu poate fi subestimată. Un mediu educațional care promovează aceste aspecte contribuie la dezvoltarea unor indivizi sănătoși, echilibrați și capabili să se adapteze provocărilor vieții. Implementarea unor strategii eficiente pentru susținerea sănătății mintale și a stării de bine trebuie să fie o prioritate pentru toate instituțiile de învățământ, având în vedere impactul semnificativ asupra elevilor și asupra societății în ansamblu.
Noi, ca profesori, jucăm un rol central în susținerea sănătății mintale și a stării de bine a elevilor. Prin observare atentă, crearea unui mediu incluziv, promovarea educației emoționale și sociale, formare continuă, colaborare cu specialiști și părinți, și încurajarea participării la activități extracurriculare, profesorii pot contribui semnificativ la dezvoltarea unor elevi sănătoși și echilibrați. Această abordare holistică nu doar îmbunătățește performanțele academice, ci și contribuie la formarea unor indivizi rezilienți și bine adaptați.
În urma participării la aceste cursuri, cadrele didactice și-au format noi competențe prin care au ajutat la dezvoltarea organizației școlare și prin aceste abilități dobândite se așteaptă la o înțelegere mai bună a diverselor cazuri de învățare, identificare a elevilor cu dificultăți de învățare, organizare și creare a curriculum-ului și a planurilor de educație individuale, de colaborare cu comunitatea și părinții în vederea pregătirii elevilor, de a utiliza diferite tehnici de predare, învățare pentru a răspunde nevoilor individuale, de a dezvolta planuri pentru prevenirea părăsirii timpurii a școlii, să cunoască elevii și să aleagă metodele și tehnicile adecvate, cum să realizeze progresul elevilor.
Participarea la aceste proiecte a promovat ideea că fiecare proiect este o oportunitate de învăţare pentru cei implicaţi – profesori, elevi, director de şcoală. Fiecare dintre participanţii la proiecte are de învăţat şi de câştigat în acelaşi timp. Proiectele europene aduc noi cunoştinţe, noi capacităţi, schimb de idei, transfer de practici creative, acces la noi materiale didactice, exersarea şi perfecţionarea limbilor străine în contexte reale, contribuind astfel la recunoaşterea europeană a calităţii şi creativităţii proiectelor realizate de profesorii români şi la trasarea unor standarde din ce în ce mai înalte pentru perioada următoare în fiecare dintre şcolile beneficiare.
Prin participarea mea dar și a colegilor mei și elevilor noștri la aceste proiecte, se va înregistra pe termen mediu şi lung un impact considerabil asupra Școlii Profesionale Oglinzi, prin faptul că va beneficia de o vizibilitate sporită la nivel european cu ținte strategice bine definite în planul de dezvoltare europeană a şcolii, dar și o mai mare implicare în diverse proiecte.
Vreau să-mi pot ajuta elevii să-și învingă provocările /temerile și să crească armonios utilizând cele mai recente metode aplicate şi de alte sisteme educaţionale europene, învăţate la aceste mobilități.
Director, Prof. Gheorghe Filip – coordonator proiect Erasmus+