Alexandru Moisi este un tânăr de 32 de ani, care a dezvoltat o afacere de familie din curiozitate și ambiție. Fiecare obiect creat de el poartă amprenta sa personală și are o poveste aparte. „Boothcraft” nu este doar un brand, ci un simbol al pasiunii pentru meșteșug, al muncii, dedicării și al dorinței de a transforma fiecare obiect într-o piesă de artă. A copilărit în Săvinești dar a experimentat și viața de București, a cunoscut oameni și locuri, și a învățat mereu din oportunitățile pe care le-a avut. A învățat la Colegiul Național „Gheorghe Asachi” Piatra Neamț și și-a dorit foarte mult să ajungă la Facultatea de Arhitectură din cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București. A și reușit, exact așa cum a reușit ca dintr-o idee să construiască o afacere.
De la o nevoie de bani la o idee de afaceri
Ideea de a lucra în domeniul artizanal i-a venit pe când era în facultate, într-un moment în care avea nevoie de bani, dar nu voia să se bazeze exclusiv pe părinți pentru a-și acoperi cheltuielile zilnice. Își dorea independență financiară, chiar dacă la început pentru lucruri simple: bani de ieșit în oraș cu prietenii sau pentru alte mici plăceri ale vârstei. Totul a început fiind inspirat de un videoclip de pe internet, unde un grup de tineri recondiționa mobilă veche. A fost fascinat de modul în care acele persoane transformau lucruri vechi și aparent lipsite de valoare în obiecte frumoase și utile, câștigând și un profit considerabil din asta. Fiecare element restaurat devenea un produs special, încărcat de personalitate și muncă atentă. În aceea clipă, Alexandru a simțit o scânteie – era ceva ce i-ar fi plăcut și lui să facă. A decis să meargă la un târg de vechituri în București pentru a căuta obiecte pe care să le poată personaliza.
„Nu am găsit mobilier vechi, dar am descoperit câteva cutiuțe din lemn pe care le-am cumpărat. Le-am pictat și le-am decorat cu tot felul de panglici și elemente din bumbac, oferind o parte din creații cadou la apropiați. Am creat o pagină pe o rețea de socializare și începusem să postez acolo tot ce realizam”, spune tânărul.
Prietenii și cunoscuții au început să fie interesați, iar un amic fotograf i-a cerut două cutii pentru a le folosi ca ambalaje personalizate pentru stick-uri USB cu fotografii. Alexandru a înțeles atunci că ar putea să transforme această activitate într-o afacere, producând cutii personalizate pentru fotografii, pentru evenimente sau, pur și simplu, pentru a oferi cadouri unice. Aceste cutiuțe au devenit primul pas al afacerii sale.
De la arhitectură la antreprenoriat
Pasiunea lui Alexandru pentru design nu este întâmplătoare. A studiat arhitectura, unde a dobândit cunoștințe valoroase în utilizarea programelor de proiectare și a învățat cum să folosească echipamente complexe.
„Facultatea m-a ajutat foarte mult, pentru că acolo am cunoscut mulți oameni, am învățat să folosesc programe de genul AutoCAD, să proiectez, și aici mă refer la proiectarea în 2D și 3D, acolo am învățat să folosesc aparaturi, cum e mașina cu comandă numerică, CNC-ul, cum e laserul, gravatorul și am intrat în contact cu oameni care aveau aceleași direcții ca și mine”, a declarat Alexandru Moisi.
Deși nu și-a finalizat studiile, facultatea i-a oferit ocazia de a înțelege mai bine procesul de creație și de a dezvolta abilități esențiale pentru afacerea sa. Renunțarea la arhitectură nu a fost o decizie ușoară, dar Alexandru a simțit că antreprenoriatul este drumul potrivit pentru el. Astfel, s-a concentrat pe dezvoltarea atelierului său, dedicându-și timpul și energia pentru a transforma fiecare idee în realitate. Cu răbdare și perseverență, a reușit să construiască un renume pe piața locală, dar și internațională.
Dezvoltarea afacerii și provocările întâmpinate
La început, Alexandru nu avea planuri mari și nici fonduri pe măsură. Totul a crescut treptat, pas cu pas, de la o mică afacere de apartament până la o afacere care să înceapă să aibă cereri din țară și din afara României. Nu și-a dorit să „ardă etapele”, cum se spune, și a preferat să învețe din fiecare experiență, indiferent de câte măruntă părea. Alexandru a înțeles că succesul vine din muncă și dedicare, iar el era dispus să le ofere din plin. Primul „atelier” al lui Alexandru a fost o cameră nefinisată din casa fostei sale prietene, unde șlefuia, tăia, și asambla fiecare bucată de lemn. Fiecare obiect creat era o dovadă a perseverenței și ambiției sale. În apartamentul în care stătea cu chirie în București, adusese un laser pentru gravură, cu ajutorul căruia personaliza cutiile. Totul era realizat într-un spațiu restrâns, dar pentru el aceasta era doar o altă provocare de înfruntat. În dezvoltarea afacerii sale, Alexandru nu s-a grăbit.
A înțeles că este nevoie de timp și de răbdare, așa că a început cu resurse limitate. A reușit chiar să-și extindă gama de produse, incluzând și cabine foto personalizate sub denumirea de „Boothcraft Photobooths”. Aceste cabine foto, de la o simplă idee, au devenit treptat produsul de bază al afacerii sale. Pasul decisiv în creșterea afacerilor a venit odată cu accesarea fondurilor europene. În 2017, Alexandru a aplicat pentru un program de finanțare destinat tinerilor antreprenori, sfătuit de niște verișori care lucrează în consultanță pentru fonduri europene. Cu fondurile obținute, a achiziționat echipamente performante, precum un laser, un CNC și alte unelte esențiale pentru producția de cutii personalizate, cabine foto și decorațiuni din lemn și s-a întors acasă la familie pentru a începe noul capitol. Pe lângă cutii și cabine foto, în atelierul său au început să apară și alte obiecte decorative din lemn, de la tocătoare și icoane sculptate până la decorațiuni personalizate. Fiecare comandă aduce o provocare nouă pentru el și își dorește ca fiecare client să primească exact ce dorește. A reușit să se extindă și pe piața internațională, majoritatea comenzilor venind din afara țării: „Fiind mai multe comenzi pe extern, am preferat ca site-ul de promovare să fie în limba engleză, astfel că mă pot adresa unui număr mai mare de oameni, din toate colțurile lumii”.
„Pasiunea mea cea mai mare sunt motocicletele”
Pe lângă afacerea sa, Alexandru are o altă pasiune puternică, motocicletele. Nu doar că îi place să le conducă, dar le și modifică, transformându-le în adevărate opere de artă personalizate.
„Îmi place să modific motociclete, probabil mai mult decât îmi place să merg pe ele, dar am o pasiune și pentru fotografie. Așa am început”, afirmă tânărul.
Înainte să descopere pasiunea pentru motociclete era fotograf la evenimente auto-moto, dar și la nunți și butezuri. I-au plăcut motoarele din prima clipă, iar când a avut ocazia și-a cumpărat una și a personalizat-o cum a știut el mai bine. În garajul său și-a creat propriul spațiu unde poate exprima creativitatea în mod diferit de lucru cu lemnul, și are la activ aproape 20 de motociclete costumizate.
„Mama a fost persoana care mi-a fost alături de la început”
În tot acest parcurs, Alexandru a avut un ajutor necondiționat din partea mamei sale. Chiar de la început, mama lui, Mihaela Moisi, a fost acolo pentru a-l susține. De fiecare dată când are nevoie de o mână de ajutor, ea e prezentă, gata să intervină și să ofere suportul necesar. Ea a fost cea care a crezut mereu în visul său și a fost alături de fiecare etapă a dezvoltării afacerii.
„Tot ceea ce fac i se datorează lui, pentru că el m-a încurajat. Știu să brodez la mașină și de mână, știu să împletesc, știu să fac de toate – asta învățam de mică de la mama. Am pus în valoare aceste abilități lucrând cu Alex. Când nu aveam de lucru și aveam pauze, am urmat și câteva cursuri de handmade, iar acum decorez alături de el. Îl ajut la vopsit, pregătesc cabinele foto, picioarele, cutiuțele, șlefuiesc, vopsesc, pregătesc buchetele de lavandă și florile de bumbac, le lipesc și le aranjez, Alex le gravează și le trimite clienților. Îmi place să îl ajut. În restul timpului liber, mai fac mici cadouri pentru cei dragi, lucru care mă satisface și mă împlinește”, a spus cea care este un ajutor de nădejde în atelier.
Alexandru recunoaște că talentul său pentru artă și meșteșug nu este întâmplător. Din partea mamei sale a moștenit dragostea pentru desen și creație, iar din partea tatălui, iscusința în lucrul manual. Bunicul său crea decorațiuni din ipsos și era cunoscut pentru meticulozitatea sa în lucrări, iar unchiul său era sculptor. Acum, pe lângă părinții și fratele care îi sunt mereu alături, are și familia pe care si-a creat-o.
„Am o soție frumoasă și gospodină, de un an de zile sunt și tătic de fată. Mă bucur de viață și de oportunitățile pe care le am. Asta cred că ar trebui să facem toți, să ne bucurăm de ceea ce avem și de momentele pe care le avem alături de cei dragi”, spune Alexandru Moisi.
Alexandru și-a transformat hobby-ul într-o sursă stabilă de venit și, mai mult decât atât, într-o ocupație care îi permite să experimenteze continuu noi direcții de creație. El știe că fiecare produs care iese din mâinile sale spune o poveste – povestea unei munci bine făcute, cu dragoste și atenție la detalii.
Denisa POPA
Un comentariu
Un model de afacere care demonstrează că inovația poate aduce succes chiar și în domenii mai puțin convenționale.