Începutul anului școlar 2024-2025 a coincis cu debutul celui de-al doilea an al Acreditării Erasmus+ pe domeniul educației și formării profesionale (VET) pentru Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” din Piatra Neamț. După primul an de mobilități, ne-am convins că acest program finanțat de Uniunea Europeană (număr proiect 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205703) aduce multiple beneficii elevilor, profesorilor și școlii în ansamblul ei. Elevii, care efectuează practică la agenții economici din străinătate, se întorc total transformați după două săptămâni de muncă în condițiile unei economii de piață veritabile, perioadă în care se confruntă cu exigențe mult sporite față de ceea ce sunt obișnuiți în țară. În plus, contactul cu o cultură nouă îi ajută să-și redefinească planurile de viitor, ca să nu mai vorbim de beneficiile lingvistice, de noile prietenii pe care le leagă și de contactul cu valorile europene. Prestigiul școlii în comunitate a crescut mult prin mobilitățile Eramus+, mulți elevi de la școlile generale dorindu-și să facă parte din colectivele noastre, pentru a-și încerca șansele în procesul de selecție pentru deplasările în străinătate.
Pentru profesori, acreditarea conține mobilități de cursuri și job shadowing-uri, concept mai puțin cunoscut la noi, dar pe care l-am abordat cu aplomb, intuind impactul pozitiv asupra formării și perfecționării profesionale. Job shadowing înseamnă a observa un anumit loc de muncă similar cu al tău pentru a învăța lucruri noi, ceea ce în cazul programelor VET se traduce prin a însoți profesorii din străinătate la ore, a discuta apoi cu ei, a le observa tehnicile de lucru, a-i provoca la comparații. Un fel de ucenicie la locul de muncă…
Pentru anul școlar 2024-2025 Planul Erasmus+ VET al acreditării noastre se va axa pe următoarele trei obiective:
– Îmbunățățirea competențelor digitale ale elevilor școlii noastre aferente specializărilor lor;
– Îmbunățățirea competențelor profesionale și digitale ale personalului didactic de specialitate;
– Atingerea unui nivel european al competențelor tehnice ale elevilor școlii prin mobilități, necesare pe piața actuală și viitoare a muncii.
Realizarea acestor obiective nu presupune doar activitățile de deplasare în străinătate ale elevilor și ale profesorilor, ci și un laborios proces de selecție, o etapă considerabilă de pregătire a deplasării (pregătire generală, culturală, lingvistică, logistică) și mai ales un eficient și consistent proces de follow-up. Aici discutăm mai întâi despre o multitudine de modalități de diseminare (prin presă, prin informări în Consilii Profesorale, la cercurile pedagogice, prin participarea la Târgurile de oferte educaționale, prin afișe, bannere, etc.) dar și de multiple moduri de integrare a rezultatelor mobilităților în activitatea de zi cu zi a școlii. Spre exemplu, dacă un grup de profesori participanți la un job shadowing elaborează un ghid sau un CDL prin care integrează noile experiențe de predare-învățare-evaluare de la școala din străinătate vizitată în activitatea curentă a colegilor, atunci vorbim despre o valorizare foarte adecvată a activității respective.
Echipa de implementare a acreditării VET a hotărât ca în acest al doilea an al implementării pe domeniul educației și formării profesionale să păstreze parteneriatul cu Universal Mobility din Spania și să-și lărgească rețeaua de colaboratori cu alții din Portugalia, Turcia și Spania. Este deja stabilit și în curând va începe procesul de selecție pentru fluxul de 18 elevi de la specializarea Tehnician în turism, care vor efectua practica la sfârșitul lunii mai la Malaga (Spania). Pentru profesori bugetul aprobat permite participarea la două cursuri și la șapte job shadowing-uri.
Pe plan național toată activitatea Erasmus+ este organizată și gestionată de Agenția Națională pentru Programe Comunitate în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), care organizează periodic informări și consiliere online și face-to-face, pentru ca prioritățile Uniunii Europene, principiile fundamentale, standardele de calitate, valorile europene – să fie bine înțelese. La ultima întâlnire care a avut loc la București pe data de 10.10.2024, experții ANPCDEFP au abordat aspecte privind ciclul de viață al unui proiect Erasmus+, implementarea unui proiect de succes, dificultăți financiare și documente ce trebuie întocmite.
prof. Gianina BURUIANĂ – Coordonator Acreditare VET
Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”, Piatra-Neamț