Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a lansat un proiect inedit de colaborare cu Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) prin care deținuții în regim semi-deschis vor putea lucra pe marile șantiere ale țării, cele pentru construcția autostrăzilor și a drumurilor expres. Deținuții vor putea, odată eliberați din penitenciare, să fie angajați de către respectivele firme de construcții și pentru alte lucrări.
Primul proiect pe care se va aplica acest demers al CNIR, aprobat de ANP, este cel pentru construcția Drumului Expres Bacău-Piatra-Neamț. Atât deținuții cât și firmele de construcții vor avea anumite beneficii.
Parteneriatul celor două entități, CNIR și ANP, are ca scop creșterea incluziunii sociale, pe fondul lipsei de personal calificat și necalificat în construcții.
Prin acest proiect se creează premisele ca Ionel Arsene, fostul președinte al Consiliului Județean Neamț, condamnat definitiv la 6 ani și 8 luni cu executare pentru trafic de influență și fugit în Italia, să se repatrieze de bunăvoie pentru a executa restul de pedeapsă pe șantierul unui proiect pe care l-a promovat la nivel de cuvinte.
Proiectul CNIR este destinat exclusiv deținuților care optează să lucreze pe șantiere, activitate care, după eliberare, o pot continua, reintegrați și calificați, ca angajați ai constructorilor.
„Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț a fost primul proiect în care am inclus această posibilitate, urmând ca antreprenorul care își asumă să folosească forța de muncă a celor din penitenciare să primească și un punctaj.
De asemenea, știm că este și un deficit de forță de muncă pe șantiere. Însă, nu peste tot este posibil să ne asigure forța de muncă Administrația Penitenciarelor, dar pentru Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț este primul proiect de la care am primit răspuns pozitiv din partea Administrației Penitenciarelor.
Am prevăzut în documentație, iar dacă Agenția Națională pentru Achiziții Publice – ANAP va valida, acesta va fi primul contract. Personalul de la Administrația Penitenciarelor va răspunde de transportul pe șantier și pază. Vor primi zile de libertate, li se scade din pedeapsă și vor primi și bani”, a declarat directorul general CNIR, Gabriel Budescu.
La licitația pentru Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț, unul dintre criteriile de atribuire cu un punctaj de 6 % este pentru creșterea incluziunii sociale, jumătate din acest procent fiind destinat celor care angajează deținuți. Se acordă un punctaj suplimentar de 3% pentru constructorul care angajează persoane fără loc de muncă din județele Bacău și Neamț, în studiul de fezabilitate fiind estimată crearea unui număr de 1800 de locuri de muncă pe perioada execuției lucrărilor.
Contractul de peste 6 miliarde lei pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Bacău -Piatra Neamț a fost publicat în data de 23 decembrie 2024 în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 18 februarie 2025.
Angela Croitoru
Un comentariu
Da bună ideea sa vina Arsene la muncă la drumul expres P Neamț Bacău, poate face și poduri ca cel de la Lutca!!!