Sub semnul dezideratului de a răspunde cu fapte la nevoia de a clădi schimbarea din lume, Colegiul Național de Informatică din Piatra-Neamț a obținut statutul de Școală Acreditată Erasmus+, pentru perioada 2023-2027.
Dacă prin profilul colegiului nostru, matematică-informatică, informatică intensiv, s-a statornicit rațiunea ca fiind motorul care generează întreaga energie pentru a păstra ritmul impus de schimbările sociale, de era tehnologică ce se transformă perpetuu cu o viteză ce are corporalitate, atunci inima a fost, este și va fi mecanismul care întreține combustia necesară alimentării motivației de a progresa, de a evolua. Cu siguranță, calitățile necesare asigurării acestei reușite au fost: determinarea – capacitatea de a face acțiuni constante în direcția concretizării viziunii; introspecția – clarviziunea în a ne analiza munca, trăirile, noua paradigma intenționată, în locul autosuficienței și, nu în ultimul rând, plăcerea – generarea unor emoții pozitive în munca noastră – spre deosebire de încrâncenare. (Apud Daniel Zărnescu)
După un an de implementare a activităților corespunzătoare obiectivelor propuse, se pot trasa trei direcții clare prin care schimbarea s-a concretizat:
Pedagogia inovativă a adus un suflu revitalizant în procesul instructiv-educativ al colegiului. Fie că ne referim aici la metodele asimilate de profesorii, Luminița Cozma și Cornelia Țăbârnac, respectiv, domnul informatician, Adrian Mujdei, ce au participat la cursuri sau job shadowing în Tallinn, Estonia „Digital STEAM. Teaching Integrated sience, arts and mathematics with digital devices”, fie că vorbim despre achizițiile elevilor din mobilitatea în Arenaskolan, Timrå, Suedia, fiind însoțiți de profesor Carmen Florescu, la care se adaugă experiența de job shadowing a doamnei profesor, Diana Bejan – coordonator Erasmus+, sau mobilitatea elevilor în Agrupamento de Ecolas de Barcelos, Portugalia, însoțiți de prof. Raluca Ene, cu experința de job shadowing a doamnei prof. Brîndușa Anghel, toate acestea au contribuit la adoptarea unor căi de cunoaștere racordate la viziunea și valorile europene. Comunicarea interculturală și interdisciplinară s-a bazat pe împărtășirea exemplelor de bune practici, iar metodele inovative studiate au fost Debate, Flipped classroom, Context and Content, Steam.
Și poate că cea mai valoroasă reprezentare a acestor concepte este metoda Peer-to-peer learning, găsindu-se o soluție pentru depășirea unor bariere ale cunoașterii. Inițial, metoda a dat roade concrete în atingerea excelenței în informatică. Foști absolvenți au ghidat studiul elevilor CNI pentru a confirma rezultate la concursuri de specialitate. Preocuparea pentru modernizarea în acest mod al actului învățării s-a cuantificat în obținerea rezultatelor foarte bune, atât la concursuri și olimpiadele aflate sub egida ME, cât și la examenele naționale.
De asemenea, o parte dintre elevii întorși din mobilități, Ingrid Budiș, Magda Laszlo, Alexandru Voloșeniuc-Hudescu, clasa a X-a B, Iarina Zlăvoc, clasa a X-a A, și Raluca Berbece, clasa a XI-a B, au participat la Conferința Internațională „Profesor pentru o zi” unde, în prezentările lor, au pus accent pe momentele de predare-învățare de la elev la elev, precum și pe jocurile educaționale ca o manieră distractivă educativă, reactualizând adevărul cunoscut de latini ”Docendo discimus”.
În plus, emulația generată de participanții la mobilități a insuflat o atitudine constantă privind această abordare la diferite discipline. Astfel, o colaborare fără precedent s-a instaurat între elevii din clasele liceale și cei de gimnaziu. Efectul pozitiv s-a reflectat din ambele perspective, pe de o parte, elevii mari au experimentat statutul de mentor, validându-li-se propriile performanțe, pe de altă parte, cei mici au obținut prin aceștia noi modele de urmat.
Asimilarea unor concepte și mentalități noi a fost materializată prin schimbul de experiență ce a facilitat accesul elevilor și profesorilor la diverse sisteme educaționale, devenite repere pentru reușita lor în plan european (Suedia, Estonia). Astfel, s-a observat că nu doar baza materială fundamentează reușita, indispensabilă firește, ci și abordarea individualizată, creativă și, mai ales, pragmatică. Elevul e pregătit să se confrunte cu palierele complexe ale realității, nefiind vizată strict performanța academică. E o formă inteligentă de a integra ceea ce se numește „școala vieții” cu noțiuni, concepte, din educația formală. Gândirea critică, responsabilizarea elevului față de propriul proces evolutiv și conexiunea directă dintre teorie și practică, toate aceste aspecte sunt obținute într-un mod firesc, iar dificultatea procesului devine insesizabilă. De aici, modificarea stării de spirit în abordarea întâlnirii cu școala: raportarea exclusivistă la notele care sondează realități de moment a fost înlocuită de o înțelegere mult mai profundă asupra actului învățării.
Atitudinea vizionară s-a obținut ca o formă de acceptare a ideii că fiecare elev este o parte dintr-un întreg, european, universal, și că propria contribuție e o cale importantă în asigurarea calității vieții mult dorite. Componenta sustenabilității a fost vizată în mod expres prin cursurile la care au participa profesorii Maria Berea și Mirela Mititelu ce s-au organizat în Barcelona, Spania. În urma acestora, s-au împărtășit cu elevii idei fundamentale despre provocările ecologice, stimulând competențele necesare într-o economie circulară, în contextul încălzirii globale și a pierderii biodiversității. S-au dezbătut concepte precum: adaptare la marile schimbări climatice, amprenta apei, disponibilitatea apei la nivel planetar, alegeri și valori, noile meserii ale viitorului și dispariția în proximitate a unora dintre ele de pe piața muncii moderne, principiile și scopurile sustenabilității, domenii extrem de variate în care e bine să devenim sustenabili.
Trebuie menționat, totodată, că în toate celelalte interacțiuni europene, elevii au fost receptivi la aspectele concrete pe care școlile vizitate le-au implementat în vederea asigurării sustenabilității. Multe dintre acestea i-au inspirat și avem siguranța că se vor concretiza și în comunitatea noastră educațională, fie în forma asimilată, fie printr-o adaptare creativă.
Și pentru că suntem convinși de adevărul afirmației că „În psihologie există o lege conform căreia dacă îți formezi în minte o imagine a ceea ce ți-ai dori să fii și menții și păstrezi acea imagine timp suficient, vei deveni în curând exact așa cum te-ai gândit” (Dr. Wayne W. Dyer), după un an de periplu european știm cum ni s-a configurat această imagine. O păstrăm nu doar în mințile noastre, ci și în inimile noastre, pentru că e calea ce asigură progresul, stabilitatea și prosperitatea. Toată această experiență ne-a făcut să colaborăm mult mai bine și să comunicăm eficient.
Echipa Erasmus +