Angajatorii din orice domeniu de activitate au obligația ca, la încetarea activității unui salariat să îi elibereze acestuia o adeverință care să ateste vechimea în muncă. Pentru diseminarea acestor prevederi, ITM Neamț a organizat o campanie de informare și conștientizare atât a angajatorilor și a altor deținători de arhivă cât și a salariaților, acțiune care a avut loc în perioada 11 octombrie – 31 decembrie 2024.
„În această perioadă, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț a organizat patru acțiuni de informare la care au participat 93 angajatori din județul Neamț cu 9.056 salariați. Una dintre aceste acțiuni de informare a fost realizată împreună cu lucrători din cadrul Biroului pentru Imigrări Neamț. Prin acțiunile de control, inspectorii de muncă au informat un număr de 428 angajatori și 880 lucrători”, conform Inspectoratului Teritorial Neamț.
La încetarea activității oricărui salariat, angajatorii au obligația legală să îi elibereze o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de lucrător, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registrul general de evidență a salariaților. Totul fără a fi necesară vreo solicitare în acest sens, din partea fostului salariat. Angajatorul trebuie să elibereze documentul în termen de 15 zile. Adeverința va conține în mod obligatoriu informații despre perioada de activitate a salariatului: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.
Dacă angajatorul este în procedură de insolvență, faliment sau lichidare, obligația eliberării adeverinței de vechime revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar. În acest caz termenul de eliberare a actului este de cel mult 60 de zile calendaristice. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverințe cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin. La cererea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, în cel mult 15 zile angajatorii sunt obligați să îi elibereze un extras din registru, datat și certificat pentru conformitate, sau o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul personal.
(G. S.)