Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică proiectul noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal, care aduc schimbări în organizarea disciplinelor și în structura anului școlar. Potrivit propunerii, clasele IX-X vor avea un trunchi comun de discipline, care va reprezenta 65% din orar, iar în anii terminali (XI-XII), această pondere va scădea la 35%, oferind mai mult spațiu materiilor de specialitate și opționalelor.
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat că această nouă structură urmărește să ofere elevilor o mai mare flexibilitate în alegerea traseului educațional. Printre schimbările anunțate se numără și stabilizarea structurii anului școlar, care nu va mai fi modificată anual prin ordin de ministru. Clasele IX-XI vor avea 36 de săptămâni de cursuri, iar clasa a XII-a, 34 de săptămâni, menținând organizarea pe cinci module.
În ceea ce privește materiile studiate, în primii doi ani de liceu, elevii vor parcurge un set comun de discipline – Limba română, Matematică, Fizică, Chimie, Biologie, Istorie, Geografie, Limbi moderne, Religie și Educație fizică –, care vor ocupa 65% din orarul școlar. Din clasa a XI-a, trunchiul comun va reprezenta doar 35% din totalul orelor, permițând elevilor să își personalizeze programul de studiu prin discipline opționale și de specialitate.
Un aspect important al modificării constă în faptul că decizia privind distribuția orelor nu va mai aparține exclusiv ministerului, ci va fi influențată mai mult de școli și de alegerile elevilor. În acest sens, ministrul Daniel David a declarat:
„În esență, o schimbare importantă este că numărul de ore nu mai este alocat unor discipline în primul rând de către minister, ci au un cuvânt mai important de spus decât înainte și școala (curriculum de specialitate flexibil), și elevul (CDEOȘ)! Așadar, în ciuda unor interpretări greșite legate de «afectarea unor discipline și ore», de fapt decizia se duce mai mult spre școală și elevi, iar prin această descentralizare încurajăm autonomia și performanța, pentru a se păstra sau chiar a se crește numărul actual de ore la anumite discipline.”
Dacă proiectul va fi adoptat, noua structură va intra în vigoare din anul școlar 2026-2027. Până atunci, Ministerul Educației a anunțat o dezbatere publică de cinci săptămâni, în care vor fi analizate propunerile primite din partea profesorilor, părinților și elevilor.
Reacții și controverse
Anunțul noilor planuri-cadru a stârnit numeroase reacții în mediul public, în special după publicarea declarației ministrului pe pagina de Facebook a Ministerului Educației. În mai puțin de 24 de ore, postarea a adunat sute de comentarii, însă multe dintre ele critice.
Unul dintre cele mai dezbătute subiecte a fost statutul unor discipline precum Istoria, Geografia și Limba latină. Mai mulți profesori și părinți au exprimat îngrijorări legate de faptul că aceste materii nu vor mai fi obligatorii în clasele XI-XII, ci vor depinde de opțiunile elevilor și de decizia fiecărei școli.
Ministrul Educației a insistat că dezbaterea rămâne deschisă și a încurajat participanții să trimită propuneri argumentate, nu doar critici generale. „Să fim parte din soluție la probleme, nu din probleme, pentru a ajunge prin consultări/dezbateri la cea mai bună variantă pentru copiii noștri”, a precizat acesta.
În săptămânile următoare, Ministerul Educației va continua să colecteze opinii și să organizeze consultări publice pentru stabilirea formei finale a planurilor-cadru.
Alexandru Andrieș