Subiectul influenței rețelelor sociale asupra electoratului a căpătat tot mai multă vizibilitate după decizia de a anula alegerile prezidențiale pe acest motiv. De atunci, continuă să apară știri și analize care susțin că opinia publică din România a fost și rămâne ținta unor încercări de influențare prin intervenția unor actori străini sau prin algoritmii platformelor online. Aceste afirmații ridică o serie de probleme. Dacă votul poate fi influențat prin campanii subtile de influențare, ce mai înseamnă autonomia individului în luarea deciziilor? Dacă oamenii sunt vulnerabili în fața unor astfel de tactici, în ce măsură mai poate fi vorba despre un proces democratic autentic? Pe de altă parte, dacă ideea de manipulare este exagerată sau utilizată selectiv, nu cumva asistăm la o încercare de a submina validitatea votului? Pentru a înțelege această problemă, este necesar să analizăm atât conceptul de manipulare, cât și implicațiile dezbaterii despre liberul arbitru.
Ce este manipularea?
Manipularea înseamnă influențarea gândirii sau comportamentului unei persoane fără ca aceasta să-și dea seama. Spre deosebire de persuasiune, care se bazează pe argumente clare și deschise, manipularea folosește metode mai subtile, cum ar fi prezentarea selectivă a informațiilor sau exploatarea prejudecăților și emoțiilor oamenilor. Pentru ca manipularea să fie demonstrată, ar trebui să existe dovezi că anumite mesaje au împiedicat oamenii să gândească critic și să ia decizii pe cont propriu. Iar dacă publicul este considerat vulnerabil la manipulare în alegeri, atunci apare întrebarea: de ce această influență ar conta doar în politică și nu și în alte domenii?
Liberul arbitru și responsabilitatea individuală
În religia creștină, în dreptul modern și în filosofia occidentală, noțiunea de responsabilitate individuală este strâns legată de presupunerea că omul are capacitatea de a lua decizii conștiente și de a acționa în mod voluntar.
● În creștinism, liberul arbitru este fundamental pentru relația dintre om și Dumnezeu. Oamenii pot alege între bine și rău și sunt responsabili pentru deciziile lor, motiv pentru care există ideea de Judecată de Apoi. Dumnezeu nu impune ascultarea, ci oferă libertatea de a urma calea credinței sau nu, iar această alegere dă sens conceptelor de păcat, pocăință și răsplată divină. Învățătura creștină afirmă că harul divin poate influența alegerile omului, dar fără a-i anula libertatea de a accepta sau respinge binele.
● În drept, principiul vinovăției stabilește că o persoană poate fi trasă la răspundere doar dacă a acționat intenționat și cu discernământ. Cu alte cuvinte, pentru a fi găsită vinovată, trebuie să fi înțeles natura și consecințele acțiunii sale în momentul comiterii acesteia. Liberul arbitru stă la baza funcționării sistemului juridic, deoarece răspunderea penală sau civilă presupune capacitatea de a lua decizii conștiente. Excepțiile, cum ar fi lipsa discernământului din motive medicale, nu contrazic această idee, ci o întăresc, arătând că dreptul consideră liberul arbitru o condiție necesară pentru responsabilitatea juridică.
● În filosofia europeană, responsabilitatea morală a fost dezbătută încă din Antichitate, de la Platon și Aristotel până la gânditorii moderni. Platon vedea binele ca o realitate supremă, iar omul trebuia să-l descopere prin rațiune și educație. Aristotel considera că virtutea se formează prin alegeri repetate, ceea ce înseamnă că oamenii sunt responsabili pentru propriile decizii. Kant susține că moralitatea nu trebuie să fie influențată de obișnuințe sau de efectele unei acțiuni, ci de respectarea unor principii raționale universale. O acțiune este morală dacă poate deveni o regulă valabilă pentru toți, indiferent de situație sau de rezultatul imediat.
Toate aceste idei au la bază convingerea că oamenii pot distinge între bine și rău și că sunt răspunzători pentru alegerile lor. Dacă oamenii pot lua decizii pe cont propriu și sunt responsabili pentru alegerile lor, ideea unei manipulări generalizate devine problematică. Pe de o parte, sunt considerați suficient de raționali pentru a răspunde moral și juridic pentru faptele lor, pe de altă parte, s-ar presupune că sunt prea ușor de influențat ca să analizeze critic informațiile pe care le primesc. Această contradicție pune sub semnul întrebării coerența argumentului. Această contradicție poate fi asociată cu anumite erori de argumentare:
● Dublu standard – se aplică un criteriu de responsabilitate diferit în funcție de context.
● Apel la emoție – invocarea manipulării creează o reacție alarmistă, sugerând că publicul este o victimă neputincioasă.
● Cauzalitate falsă – doar pentru că un anumit tip de informație a fost vizibil în spațiul public și unii alegători au votat într-un anumit fel, nu înseamnă că primul factor l-a determinat pe cel de-al doilea. Dacă ipoteza manipulării este validă, cât de mult control avem, de fapt, asupra alegerilor noastre?
Perspective asupra liberului arbitru
Dezbaterea despre liberul arbitru a căpătat o nouă dimensiune în ultimele decenii, odată cu descoperirile din neuroștiințe și psihologie cognitivă. Cercetările arată că multe decizii sunt influențate de factori inconștienți și mecanisme biologice, ceea ce ridică întrebarea dacă alegerile sunt cu adevărat autonome sau dacă sunt determinate de procese care scapă controlului conștient.
Daniel Kahneman: gândirea rapidă și vulnerabilitatea la influență
Daniel Kahneman, în ”Gândire rapidă, gândire lentă”, explorează modul în care mintea umană operează prin două sisteme de gândire:
● Sistemul 1: rapid, intuitiv și emoțional, responsabil pentru reacțiile automate și judecățile rapide.
● Sistemul 2: lent, deliberativ și logic, implicat în analize complexe și decizii conștiente.
Kahneman arată că, deși gândirea analitică (Sistemul 2) poate corecta erorile intuiției rapide (Sistemul 1), acest proces necesită efort și nu este activat tot timpul. Din această cauză, deciziile sunt adesea dominate de impulsuri și judecăți rapide, ceea ce ne face vulnerabili la erori și influențe externe. Chiar dacă evidențiază limitele raționalității umane, Kahneman nu susține că liberul arbitru este o iluzie. În schimb, subliniază că oamenii tind să supraestimeze cât de raționale și bine fundamentate sunt alegerile lor.
Sam Harris: iluzia voinței libere
Sam Harris, în ”Liber arbitru”, susține că fiecare decizie este determinată de procese neuronale care apar înainte ca persoana să devină conștientă de ele. Impresia de alegere liberă ar fi, de fapt, o construcție a minții după ce decizia a fost deja luată. Studiile pe care le citează arată că activitatea cerebrală poate prezice o decizie cu câteva milisecunde înainte ca persoana să fie conștientă de aceasta. Harris argumentează că, deși oamenii au impresia că își controlează gândurile și acțiunile, toate deciziile sunt, de fapt, determinate de factori biologici și de mediu, care scapă controlului conștient. Astfel, ceea ce percepem ca fiind o alegere liberă ar fi, în realitate, rezultatul unor procese anterioare asupra cărora nu avem niciun control.
Robert Sapolsky: determinism biologic și inexistența responsabilității
Robert Sapolsky, în ”Determinat. O știință a vieții fără liber arbitru”, duce mai departe ideea că liberul arbitru este o iluzie, susținând că atât comportamentele, cât și convingerile noastre sunt rezultatul interacțiunii dintre genetică și mediu. El argumentează că deciziile, gândurile, dorințele și valorile noastre sunt modelate de o rețea complexă de influențe biologice și experințe trăite de-a lungul vieții. În acest cadru, ideea de liber arbitru intră în conflict cu explicațiile științifice despre comportamentul uman. Dacă fiecare acțiune este determinată de factori asupra cărora nu avem control, atunci și responsabilitatea morală și juridică ar fi simple construcții sociale, fără un fundament real.
Consecințele fiecărei perspective
● Dacă oamenii au liber arbitru, atunci sunt responsabili pentru alegerile lor, iar orice discuție despre manipulare trebuie să fie bine nuanțată, pentru a nu submina principiile pe care se bazează democrația.
● Dacă liberul arbitru nu există, atunci ideea de responsabilitate individuală devine incertă, ceea ce ar pune sub semnul întrebării întregul sistem juridic și moral.
În cele din urmă, discuția despre manipulare nu se rezumă la rețelele sociale, ci privește modul în care definim capacitatea oamenilor de a lua decizii. O societate coerentă ar trebui să fie consecventă în alegerea dintre liberul arbitru și determinism, fără a oscila între aceste concepte în funcție de context.
Alexandru ANDRIEȘ