O nouă directivă a adoptată de Comisia Europeană aduce schimbări importante pentru șoferii din România, venite ca urmare a obiectivelor pe care Uniunea Europeană și le-a asumat în privința reducerii numărului de accidente grave.
Noile reglementări sunt menite să digitalizeze documentele auto și să uniformizeze standardele în întreaga UE și vor impune schimbarea tuturor permiselor de conducere până cel târziu în ianuarie 2033. Unul dintre punctele centrale ale directivei este introducerea unui permis de conducere digital, accesibil prin intermediul Portofelului Digital de Identitate al UE. Această versiune electronică a permisului va simplifica procedurile de reînnoire și va facilita recunoașterea automată în toate statele membre, precum și în anumite țări din afara UE. Deși permisul fizic va rămâne disponibil la cerere, versiunea digitală reprezintă un pas important spre modernizarea documentelor și reducerea birocrației.
Pentru prima dată, UE va crea un sistem standardizat de recunoaștere a permiselor auto emise de țări terțe care respectă standarde similare de siguranță rutieră. De asemenea, va fi posibilă susținerea examenului auto în țara de cetățenie, chiar dacă persoana locuiește într-un alt stat UE, eliminând barierele lingvistice pentru imigranții europeni.
După publicarea directivei în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, aceasta va intra în vigoare în 20 de zile. Statele membre vor avea până în 2029 să transpună reglementările în legislațiile naționale, iar până în ianuarie 2033 toate permisele de conducere vor trebui schimbate.
Alte modificări importante: permisul se poate obține de la 17 ani și schimbări la examenul de conducere
Directiva aduce și o schimbare notabilă în ceea ce privește vârsta minimă pentru obținerea permisului, scăzând-o la 17 ani. Tinerii vor putea conduce în cadrul unui sistem de „conducere supravegheată”, similar cu cele existente deja în alte state europene. În anumite circumstanțe, tinerii de 17 ani vor putea conduce chiar și camioane de mare tonaj, o măsură menită să atenueze deficitul de șoferi profesioniști în sectorul transporturilor.
Pentru a crește siguranța rutieră, directiva introduce o perioadă de probă de doi ani pentru toți șoferii începători. În această perioadă, abaterile vor fi sancționate mai sever. De asemenea, șoferii vor fi obligați să completeze o autoevaluare a stării de sănătate înainte de fiecare reînnoire a permisului. Statele membre vor putea, în funcție de legislația națională, să impună și examinări medicale obligatorii.
Un alt aspect important vizează mobilitatea verde. Șoferii cu permis categoria B vor putea conduce vehicule cu emisii zero cu o masă de până la 4,25 tone, o creștere față de limita actuală de 3,5 tone. Această măsură sprijină utilizarea mașinilor electrice, ale căror baterii adaugă greutate.
Examenul auto va fi adaptat la realitățile traficului modern, incluzând teste pentru evaluarea interacțiunii șoferilor cu pietoni, bicicliști și utilizatori de trotinete electrice – considerate categorii vulnerabile în trafic. Candidații vor trebui să demonstreze capacitatea de a utiliza vehicule dotate cu sisteme moderne de asistență.
B.C.