Actualul Ministru al Educației și Cercetării, Daniel David, propune o schimbare importantă în sistemul de învățământ: modificarea Evaluării Naționale, examenul susținut de elevi la finalul clasei a VIII-a. Propunerea apare în „Raportul QX”, publicat de minister pe 8 mai 2025.
Ce se schimbă?
Pe lângă română și matematică, Evaluarea Națională ar urma să includă și alte probe, care evaluează competențe de bază, cum ar fi:
- folosirea calculatorului (competențe digitale)
- științele (biologie, chimie, fizică)
- educația civică (cetățenie)
După Evaluarea Națională: cum se ocupă locurile la liceu
Liceele vor avea voie să organizeze propriile examene pentru cel mult 50% din locuri. Aceste examene vor avea loc după Evaluarea Națională. Pentru cealaltă jumătate din locuri, se vor folosi în continuare rezultatele de la examenul național, dar fiecare școală va putea decide ce pondere are nota la fiecare probă – în limite stabilite de Minister.
Încă în faza teoretică
Propunerile sunt făcute la nivel național și vor fi discutate în perioada următoare. Nu s-a anunțat un calendar pentru aplicare, dar ele fac parte dintr-un plan mai larg de reformă a învățământului românesc.
De ce se dorește această schimbare?
Ministrul Daniel David consideră că Evaluarea Națională are o miză prea mare, deși are loc la finalul unei etape obligatorii, și că nu acoperă toate competențele importante pe care elevii ar trebui să le dobândească în gimnaziu. În plus, sistemul actual nu e suficient de flexibil și nu arată cu adevărat ce pot face elevii. El propune o evaluare mai completă, care să verifice și alte abilități importante, pe lângă cunoștințele de la două materii.
Astfel, liceele ar avea mai multă libertate să aleagă elevii în funcție de ce profil au și ce caută. Scopul este ca fiecare copil să ajungă la liceul potrivit, iar presiunea pusă pe elevi și părinți la Evaluarea Națională să fie mai mică.
Alexandru Andrieș