Asocierea UMB (firma lui Dorinel Umbrărescu) – Euro Asfalt (Bosnia) a decis să renunțe la contractul de 6,14 miliarde de lei (circa 1,2 miliarde de euro) pentru proiectarea și execuția celor 38 de kilometri ai lotului 2A Ditrău-Grințieș din Autostrada A8. Asocierea condusă de UMB a fost singurul ofertant înscris în cursă.
Totul a pornit de la o solicitare a UMB transmisă către Compania Națională de Investiții Rutiere de a plăti o mai mică garanție de bune lucrări decât cea stipulată în documentele scoase la licitație. Constructorii au cerut să depună o garanție de doar 0,5% din valoarea totală a contractului, față de 1,5%, cum cere documentația aferentă contractului. Pentru că CNIR a respins cererea, acceptând doar procentul contractual, vineri, 30 mai, asocierea de constructori condusă de UMB a anunțat că renunță la contract. Juridic vorbind, în această etapă, doar beneficiarul, CNIR, este cel care poate rezilia contractul. O decizie va fi luată cel mai probabil în cursul săptămânii viitoare.
Unul dintre motivele acestei renunțări pare să fie numărul mare de lucrări de autostrăzi contractate de compania băcăuană, care implică și solicitări foarte mari din punct de vedere financiar, fiecare dintre aceste contracte având în spate o astfel de garanție de bună execuție.
Presa centrală vorbește și despre anumite șicanări reciproce, UMB acuzând comunicarea defectuoasă cu CNIR și presupuse „încălcări grave, repetate și continue” ale prevederilor legale și a principiilor care stau la baza atribuirii și derulării contractelor de achiziție publică și denunță o încălcare a “principiilor privind proporționalitatea și asumarea răspunderii”.
Durata de proiectare și execuție a lotului cu o lungime de 38 kilometri, care se desfășoară în județele Harghita și Neamț este de 54 de luni (14 luni proiectare și 40 luni pentru execuție), potrivit informațiilor furnizate de CNIR.
“Este un proiect de o complexitate tehnică ridicată pentru că include lucrări majore de artă (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) și volume considerabile de lucrări de excavare și consolidări. Lungimea totală a tunelurilor și a viaductelor (21 km) reprezintă 57 % din lungimea întregului lot :
- 19 tuneluri
- 63 de poduri și viaducte
Pe traseul lotului 2A este prevăzut un nod rutier la Ditrău (conexiune cu DN 12 în jud. Harghita), iar la Est, în județul Neamț, conexiune cu Lotul 2 B Grințieș -Pipirig, o descărcare provizorie pentru a asigura funcționarea independentă a acestui lot. Finanțarea lucrărilor este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027 și de la Bugetul de Stat”, precizează CNIR într-o informare.
Angela Croitoru
Sursă foto: Facebook Cristian Pistol -CNAIR
Un comentariu
O sa avem autostrada cu Ardealul la anul și la mulți ani! Poate domnul Drula cu u.s.r.,-ul mai rezolva ceva sau l-au văzut pe Nicușor și după ei potopul!