Printr-un comunicat de presă remis redacției noastre, conducerea Consiliului Județean (CJ) Neamț explică cum stau lucrurile, din punct de vedere juridic, la proiectul de construire a spitalului nou.
Potrivit documentului, după anularea procedurii de achiziție publică, Asocierea de firme ce are ca lider SC Construcții Erbașu SA a inițiat două demersuri juridice. Primul dintre acestea a fost depunerea unei contestații la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) prin care se cerea anularea anulării procedurii. Cu alte cuvinte procedura de achiziție câștigată de asociere să rămână valabilă, mai ales că anularea a venit în urma unei greșeli birocratice (detalii aici). Contestația a fost admisă în parte la Curtea de Apel Bacău care a obligat Consiliul Județean Neamț să continue demersurile pe SEAP, prin comunicarea câștigătorului către toți ofertanții.
După acest demers, DACĂ NU APAR CONTESTAȚII, se poate merge mai departe cu atribuirea lucrărilor către constructorii câștigători.
Asocierea condusă de Construcții Erbașu a făcut o acțiune și la Tribunalul București, în care a cerut anularea actelor prin CJ Neamț anula procedura de atribuire pe motivul invocat mai sus. Dintr-un motiv banal, cererea depusă nu a fost timbrată, această acțiune a fost anulată.
Pentru veridicitate, publicăm integral comunicatul CJ Neamț cu declarația președintelui Daniel Harpa:
„Stadiul actual al proiectului privind construirea noului sediu al Spitalului Județean de Urgență Piatra-Neamț.
Consiliul Județean Neamț informează publicul cu privire la situația juridică a procedurii de atribuire a contractului de achiziție pentru construirea noului sediu al Spitalului Județean de Urgență Piatra-Neamț, în contextul demersurilor juridice inițiate de una dintre asocierile participante la licitație.
După anularea procedurii de achiziție publică, Asocierea de firme ce are ca lider SC Construcții Erbașu SA a inițiat două demersuri juridice:
Contestarea la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC)
CNSC a respins cererea de anulare a documentelor prin care fusese anulată procedura. Ulterior, asocierea a contestat această decizie la Curtea de Apel Bacău, iar prin Decizia nr. 433/2025, instanța a admis în parte plângerea, a modificat decizia CNSC nr. 1081/C8/394 din 17.04.2025 și a dispus anularea deciziei de anulare a procedurii, obligând autoritatea contractantă la continuarea procedurii prin aprobarea raportului procedurii și efectuarea operațiunilor de publicare în SEAP și comunicarea către ofertanți a rezultatului procedurii de atribuire.
Acțiune la Tribunalul București
Asocierea a introdus o acțiune pe rolul Tribunalului București urmărind anularea actelor emise de autoritatea contractantă în legătură cu procedura de atribuire.
În dosarul nr. 15.888/3/2025, Asocierea nu a mai timbrat respectiva cerere, care a fost anulată ca netimbrată.
Președintele Consiliului Județean Neamț, Daniel-Vasilică Harpa, a declarat:
„Am semnat raportul procedurii de atribuire, care este transmis pentru obținerea avizului de la ANAP – Agenția Națională pentru Achiziții Publice. Vedem dacă vor exista sau nu noi contestații. Dacă nu vor apărea, vom continua cu procedurile legale și vom informa operativ și transparent publicul nemțean cu privire la următoarele etape.”
Într-o traducere liberă, ne-am întors la momentul în care a fost anunțat un câștigător al licitației. De-acum încolo poate urma o contestație, dacă nu cumva va exista o înțelegere între competitori.
Angela Croitoru