Autoritatea Teritorială pentru Ordine Publică (ATOP) este considerată de Ilie Bolojan, președintele interimar al PNL o inutilitate și o modalitate de a cheltui bani pentru nimic, după cum rezultă din declarațiile date ieri, 2 iunie, presei.
„Dacă mâine se desființează ATOP nu se va întâmpla absolut nimic, doar că acolo 15-20 de oameni primesc o indemnizație lunară care poate să fie de până la 20% din salariul președintelui de consiliu județean, deci împărțiți la cinci. Înseamnă că patru posturi de președinți de consiliu județean, în fiecare județ, se pot reduce de pe o zi pe alta. Dacă se desființează această autoritate nu se va întâmpla absolut nimic și asta vă spun din propria experiență”, a spus Ilie Bolojan, președintele PNL vorbind despre reducerea cheltuielilor statului.
Ilie Bolojan a fost primar al municipiului Oradea în trei mandate și președintele Consiliului Județean Bihor pentru un mandat, 2020-2024, deci știe foarte bine despre ce vorbește.
Percepția publică este aceea că ATOP este un organism prin care cei din conducerea CJ-urilor și din conducerea partidelor (cei care fac propunerile de membri o dată la patru ani) își plătesc datoriile către anumiți membri de partid, cei cu funcții de consilieri județeni care sunt aleși în această entitate, pentru finanțarea sau munca depusă în campaniile electorale. Și, la Neamț cel puțin, această indemnizație este destul de consistentă – 2.500 de lei (detalii regăsiți aici ).
Atribuțiile ATOP: ședințe și rapoarte despre aceste ședințe!
Potrivit Legii nr. 218/2002 ATOP își realizează atribuțiile în plen, adică în ședințe proprii și în comisii de lucru. “Plenul se întrunește trimestrial în ședință ordinară și ori de câte ori este nevoie în ședință extraordinară, la convocarea scrisă a președintelui sau la solicitarea a cel puțin 4 membri, adresată președintelui“.
ATOP Neamț are 15 membri, iar componența nominală este următoarea:
- AUREL MUNTEANU, consilier județean, președinte A.T.O.P. Neamț (fostul șef al Poliției Neamț);
- IULIAN JUGAN, subprefect al județului Neamț;
- GABRIEL COMAN, comisar șef de poliție- Inspector șef al Inspectoratului de Poliție al Județului Neamț;
- CONSTANTIN-BOGDAN IOSUB, comisar de poliție- președinte al Consiliului Teritorial Neamt al Corpului Național al Polițiștilor;
- MIHAI CIPRIAN MITREA, general de brigadă- Inspector șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Petrodava” al Județului Neamț;
- RADU-VASILE OLARIU, colonel – Inspector șef al Inspectoratului de Jandarmi Județean Neamț “General de Brigadă Constantin Stavăr”;
- EUGEN PANCU, director executiv al Poliției Locale Piatra-Neamț;
- VLAD GRIGORIAN, consilier județean, directorul de cabinet al președintelui CJ Neamț, Daniel Harpa și secretarul executiv al PSD Neamț;
- VALERICĂ TUDOSĂ, consilier județean PSD;
- DUMITRU ACATRINEI, consilier județean PNL;
- BOGDAN-SILVIU ARDELEANU, consilier județean PNL;
- LUCIAN BLAGA, consilier județean PNL;
- LUCIAN-CORNELIU AGĂLEANU, reprezentantul comunității (fost consilier județean PNL);
- Maria VRÎNCEANU, reprezentantul comunității (consilier local independent la Târgu-Neamț);
- IULIAN MUNTEANU, reprezentantul comunității (fost prim-adjunct la Jandarmeria Neamț despre care puteți afla detalii aici).
Aurel Munteanu, în calitate de președinte, are în principal următoarele atribuții, potrivit legii amintite: “
- Convoacă și conduce ședințele plenului;
- coordonează activitatea comisiilor de lucru și a secretariatului executiv;
- prezintă trimestrial informări asupra eficienței serviciului polițienesc în ședințele consiliului județean (la Neamț de cele mai multe ori această informare se trimite direct în mapa de ședință a consilierilor județeni, nu se prezintă în plenul ședinței sau public -n.r.);
- coordonează elaborarea raportului anual asupra activității poliției”.
Trebuie menționat faptul că IPJ Neamț are ca atribuție, printre altele, prezentarea unui raport anul al activității, iar prefectul Adrian Bourceanu organizează, periodic, dacă nu chiar lunar, conferințe de presă în cadrul căreia toate instituțiile locale ale MAI, poliție, pompieri, jandarmi, își prezintă activitatea. Ceea ce înseamnă că, cel mai probabil, raportul anual asupra activității poliției este un copy-paste al celui pregătit sub coordonarea șefului IPJ Neamț, care nu prea își mai are rostul.
În genere, activitatea ATOP este aceea de ședințe, rapoarte și documente.
Plan strategic cu CARACTER DE RECOMANDARE!
Toți membrii ATOP fac parte din câte una din cele trei comisii de lucru.
„Comisiile de lucru sunt:
- Comisia de coordonare, situații de urgență și pentru petiții;
- Comisia de planificare, stabilire și evaluare a indicatorilor de performanță minimali;
- Comisia pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanță și drepturile
Comisiile prevăzute la alin. (1) se întrunesc lunar.
Informările periodice, planurile de măsuri, programele, strategiile de acțiune și orice alte documente elaborate de comisiile de lucru, prin care se angajează autoritatea teritorială de ordine publică în relațiile cu terții, se supun spre adoptare sau, după caz, spre aprobare plenului acesteia, care se pronunță în acest sens”.
Nu o să înșiruim toate atribuțiile fiecărei comisii, ca să nu plictisim, dar pentru cei care doresc toate detaliile puteți citi mai jos textul de lege cu atribuțiile.
Hotărârea-Guvernului-nr.787-din-25-iulie-2002-privind-aprobarea-Regulamentului-de-organizare-și-fMerită amintit faptul că, firește, “Autoritatea teritorială de ordine publică nu are competențe în problemele operative ale poliției”, dar realizează un Plan strategic anual pentru anul următor, pornind de la consultarea populației și analiza situației operative la nivelul județului Neamț. Acest plan se realizează la sfârșit de an, în luna decembrie, ar trebui să fie analizat de către conducerea Poliției Județene Neamț, și conține principalele obiective și indicatori de performanță minimali. Poliția trimite apoi autorității un raport despre resursele umane și materiale necesare pentru îndeplinirea obiectivelor din acest plan.
Însă, acest plan are “caracter de recomandare”, spune legea, ceea ce înseamnă că IPJ Neamț poate să nu țină cont de acesta:
„organizează consultări cu membrii comunității locale și cu organizațiile neguvernamentale cu privire la prioritățile siguranței persoanei și ordinii publice și, pe această bază, întocmește un plan strategic anual cu caracter de recomandare pentru unitățile de poliție”.
ATOP are și un secretariat executiv la dispoziție, format din două persoane, încadrate pe funcții stabilite prin hotărâre a CJ Neamț, “prin suplimentarea corespunzătoare a posturilor Biroului de relații cu publicul din organigrama proprie acestora”. Rolul acestuia este “primirea și trimiterea corespondenței, a petițiilor și sesizărilor cetățenilor, precum și relația cu presa”.
La Neamț, ultima parte, relația cu presa, nu există sau ea se manifestă unilateral prin cereri adresate către Consiliul Județean Neamț de către reprezentanții mass-media solicitând informații despre activitatea ATOP.
În concluzie, am consumat timp, tastatură și neuroni pentru a scrie un articol despre NIMIC…
Potrivit unui răspuns oficial primit de la Consiliul Județean Neamț: “Pentru anul 2024, cheltuielile înregistrate cu indemnizațiile consilierilor județeni și membrilor Autorității Teritoriale pentru Ordine Publică Neamț, inclusiv contribuțiile la bugetul consolidat, au fost în valoare de: 1.145.531 de lei”.
Angela Croitoru