Presa națională anunță, pe surse, că guvernul pregătește o ordonanță de urgență care va bloca mare parte din proiectele PNRR. Adică ceea ce ni se prezenta ca o fiind principala sursă de fonduri pentru investiții în România. Cuvântele care apar cel mai des în proiect sunt denunțare unilaterală a contractelor, chiar și a acelora în care stadiul de implementare este peste 60-70%. Practic, este un dezastru investițional anunțat oficial, pe bani europeni, ceea ce a dus și la o scădere consistentă a Bursei de Valori București. Și pare a fi doar începutul.
Statul român și-a dovedit incapacitatea de a gestiona rapid o șansă uriașă, negociată prost și fără un plan coerent de dezvoltare.
Site-ul stiripesurse a publicat astăzi, 14 august, un proiect de ordonanță de urgență care vizează modul în care se desfășoară contractele prin PNRR. Același site arăta, tot pe surse, că există facturi restante de peste 3 luni la PNRR în valoare de peste 500 de milioane de euro. Reamintim, de asemenea, avertismentul Asociației Pro Infrastructură, dat chiar săptămâna aceasta care spunea că lucrările la Autostrada Moldovei riscă să fie întrerupte în condițiile în care firmele lui Dorinel Umbrărescu au emis facturi de 1,1 miliarde de lei, dar au rămas neplătite. Toate aceste elemente împreună arată un tablou negativ pentru fondurile PNRR în România, mai ales în condițiile în care acestea reprezintă o resursă esențială pentru marile proiecte de infrastructură ale țării.
Prezentăm mai jos principalele prevederi ale ordonanței de urgență apărută pe stiripesurse:
Art. 1 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanței de urgență, se suspendă încheierea sau emiterea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale.
Art. 2 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă încheierea de angajamente legale în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență de către beneficiari sau structurile de implementare, după caz, instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă atribuirea de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, de către beneficiari sau structurile de implementare și operatorii economici aflați în subordinea/coordonarea/sub autoritatea unei autorităţi publice centrale și locale.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul Național de Redresare și Reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, Guvernul poate autoriza beneficiarii și structurile de implementare, să încheie angajamente legale sau, după caz, să atribuie contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări.
Art. 3 – (1) Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR, pentru care beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și operatorii economici aflați în coordonarea sub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare și/sau structurile de implementare nu au demarat inițiat proceduri de atribuire a contractelor de achiziție la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sunt denunțate unilateral de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale.
Art. 4 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2026, contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR pentru care au fost parcurse etapele pregătitoare referitoare la elaborarea studiilor de fezabilitate, și/sau obținerea de avize și autorizații iar procedurile de achiziție de lucrări au fost finalizate fără emiterea ordinului de începere a lucrărilor se suspendă unilateral, prin notificare, de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale.
Art. 5 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2026 se suspendă unilateral, prin notificare, la inițiativa coordonatorului de reforme și/sau investiții, agențiilor de implementare și responsabililor de implementarea investițiilor specifice locale contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR încheiate cu beneficiari instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați în coordonarea sub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, în cadrul cărora progresul fizic al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări este mai mic de 20% .
Art. 6 – (1) Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați în coordonarea sub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, în cadrul cărora progresul fizic al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări este cuprins între 20% și 80% se derulează în baza unui memorandum aprobat de Guvern, inițiat de către coordonatorul de reforme și/sau investiții cu privire la oportunitatea continuării investiției și a impactului bugetar total, avizat de Ministerul Finanțelor și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național al PNRR .
Art. 7 – (1) Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați în coordonarea sub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, în cadrul cărora progresul fizic al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări este mai mare de 80% se derulează după obținerea unui aviz emis de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național al PNRR, în baza solicitării realizate de către coordonatorul de reforme și/sau investiții cu privire la impactul bugetar total.
Art. 10 – (1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile de management/organismele intermediare nu încheie contracte de finanțare / nu emit decizii de finanțare și nici nu acordă avizul de principiu pentru proiectele noi a căror valoare determină depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program.