Retro Disco Nights a fost un eveniment ce a avut loc week-end-ul trecut, la intrarea în satul Nechit din comuna Borlești, pentru o cauză nobilă, aceea de a ajuta doi băieți din zonă de către Asociația NOI – Dezvoltare, Progres, Comunitate. Aflat la cea de a V-a ediție, festivalul de două zile a avut ca scop strângerea de fonduri, suma de 6.000 de euro, pentru Tătaru Adelin Constantin, un băiețel de 5 ani care suferă de mai multe boli grave care i-au afectat dezvoltarea fizică și intelectuală. El are nevoie de ședințe zilnice de kinetoterapie, vitale pentru a învăța să își întărească mușchii – 12.000 lei (suma aceasta acoperă cheltuielile până în decembrie), Ședințe de înot – 2.800 lei, Teste respiratorii speciale – 3.500 lei. Munteanu Ionuț, 18 ani, care prezintă dureri la picior, nu au primit un diagnostic complet. Are nevoie de niște analize mai amănunțite în valoare de aproximativ 10.000 de lei la Brașov. Asociația NOI, în parteneriat cu Primăria și Consiliul Local Borlești, alături de care au venit și câteva firme locale, au reușit să organizeze acest eveniment, nu fără ajutorul decisiv a multor voluntari din zonă. A fost o petrece în stil retro, cu muzică din ani 80-90-2000. Evenimentul a fost un succes, având în ambele zile o participare care s-a ridicat la aproximativ 10.000 de participanți. Ideea de retro a prins atât la tineri, cât și la vârstnici, toți participând, de exemplu, la o bătaie cu pudra colorată sau la una cu baloane umplute cu apă. Dincolo de distracție, evenimentul și-a depășit obiectivul. Organizatorii au anunțat că au reușit să obțină 16.334 de euro. Suma a permis și un ajutor de 3.500 de euro pentru un alt adolescent care avea nevoie de sprijin pentru probleme medicale.
Ioana Sărăcilă organizatoare și președintă a asociației NOI a sintetizat evenimentul.
– Spune-mi cine ești și cine sunteți voi, cei care ați reușit să adunați atâția oameni în jurul unei idei?
Sunt Ioana Sărăcilă, președintele Asociației Noi Dezvoltare Progres Comunitate, o asociație înființată oficial acum 5 ani, dar care funcționează oarecum de aproximativ 6 ani în comuna Borlești.
– De ce ați ales să faceți acest eveniment? Care e scopul lui? Și al asociației?
Clar, scopul este caritabil, dar a pornit de la o idee destul de simplă. Inițial am pornit un grup de tineri, prietenii, toți între noi, care și-au dorit foarte mult ca la Crăciun, cu banii pe care îi făceam din colindat, mergând la oamenii cunoscuți, să facem ceva util cu ei. Și am cumpărat niște produse alimentare și articole de îmbrăcăminte pentru niște copii aflați în nevoie din comună și am mers la ei. Văzând cum e situația, am zis că ar fi ok și, influențați de toți cei care ne erau apropiați, am creat o formă legală pentru asta. Și am înființat asociația aceasta, care are scop caritabil și mai ales cumva de ”awareness” în Borlești, pe zona de informare a cazurilor mai sensibile din comunitate. Și de aici, pentru că nu ți-am răspuns la întrebare, de la evenimentul acesta de Crăciun, unde am făcut un concert online și strângeam donații în contul asociației din partea celor veniți din diaspora sau care erau în diaspora, dar și din partea celor care sunt în comunitate, am reușit să facem concertul și să ajungem la multe familii pe care să le bucurăm de Crăciun cu o grămadă de lucruri, printre care produse electrocasnice, alimente specifice sărbătorilor de iarnă și tot felul de lucruri din astea. În ideea în care am făcut evenimentul, ne-am gândit, pentru că muncim foarte mult iarna, să facem o chestie drăguță, să ne și distrăm vara. Am adunat în jurul nostru voluntari cum ar veni, care ne-au ajutat la primele ediții ale proiectului de Crăciun și cumva ne-am gândit că ar fi drăguț dacă am crea un eveniment în care să ne distrăm vara. Și pentru că fiecare dintre noi avea competențe pe ceva diferit, unul avea camionul, altul a dat sugestia cu o parte din muzică, eu m-am gândit la un spațiu alternativ unde am putea să facem un party, ceilalți se pricep fiecare diferit la alte lucruri, am reușit să punem la un alt proiect.
– Cum se organizează festivalul? Ce e în spatele lui?
Multe aprobări, extrem de multă birocrație. Noi inițial am pornit ca experiment, nu s-a așteptat nimeni ca chestia asta să evolueze. În primul an am avut undeva la 300-400 de participanți. Am avut scena pusă în camion, într-adevăr, că e singurul lucru care s-a păstrat ca logo și ca identitate a festivalului. E un eveniment în esență, poate că a devenit festival. Și practic după asta tot ceea ce înseamnă necesitate logistică pe partea de cabluri, lucruri regeneratoare, lumini, sunet în funcție de cât de mare și de cât de entertaining vrei să faci petrecerea.
– Cam câți oameni au fost la ediția din acest an?
Din estimările noastre și ale forțelor de ordine, în jur de 3.500 – 4.000 de oameni au fost în prima seară, vineri și categoric, sâmbătă au fost cu mult mai mulți, estimativ undeva la 6.000-6.500.
– Povestește-mi puțin despre edițiile trecute și ce planuri aveți de viitor?
Planuri de viitor?! Am crescut cu fiecare ediție în parte, de an la an. Ți-am zis că am pornit încet, cu o plasă de CD-uri pe care am făcut-o cu voluntarii și am legat-o cu niște funii de doi copaci și de cabina camionului, cu un disco ball în mijloc care se învârtea, că l-am făcut să se învârtă, nu ne-a venit să credem. Și cu un singur furnizor. În ediția a doua a fost tot o singură seară. A doua fiind 2021. Și a doua a plouat, dar a plouat în așa fel încât seara aia oricum ne-am dat seama că sunt mai mulți oameni în perimetru decât erau în prima ediție. Atâta că am făcut un decor drăguț, am renunțat la plasa de CD-uri, am pus-o în spatele DJ-ului pe camion și am făcut niște norișori frumoși cu voluntarii, norișori care au prevestit chiar ploaia din ediția aia. Și apoi de la ediția a treia am luat decizia să facem două seri. Pentru că am văzut că lumea e din ce în ce mai interesată și pentru că ni s-au alăturat și alți furnizori în ediția a doua, care au putut, știi, să ne dea cumva curaj, ca să mai diversificam pe partea de mâncare, băutură. Și am zis că în ediția a treia cu siguranță putem să diversificăm și mai mult și să facem ceva mai bine și mai frumos pentru oameni. Și asta s-a întâmplat la ediția a treia, două seri a fost un succes total, maxim. Decorurile au fost drăguțe, că ne-am gândit să facem niște lanțuri dintre alea, ca la școală, la serbare. În ediția a patru am avut o tematica plină de flori, care a dat foarte bine pe poze. Și ne-am distrat și mai bine că au fost și mai mulți oameni, undeva la 2.500-3.000 de oameni.
– De ce ai spune oamenilor să vină aici?
Pentru că unul la mână, e gratis, doi la mână e foarte aproape, trei la mâna e în natură. Patru, poți să-ți aduci prietenii și să te întâlnești cu ei fără să stai pe telefon.
– Asta am văzut, mi-a plăcut și semnul, fără Wi-Fi, vorbiți între voi, să se reconecteze oamenii, să mai lase puțin telefoanele.
Pentru că avem cea mai tare muzică retro disco, anii 80-90-2000, ca idee. Și am văzut că e un mix super mișto de generații în perimetrul, pe ringul de dans. Pentru că încercăm să ne promovăm pe cât posibil, pe ideea că toată lumea care muncește să facă evenimentul ăsta, lucrează în mod voluntar pentru acțiunea aceasta. Noi lucrăm în mod voluntar, pentru că asta e asociația. La fel, în mod voluntar, făceam și acțiunile din perioada Crăciunului, pentru toți. Colindam, gratis, s-ar spune. Iar banii pe care-i primeam îi dădeam mai departe. Alt motiv, ai mâncare, băutură și un spațiu foarte drăguț amenajat. Toate la prețuri foarte rezonabile, mai ales pentru festival. Și cel mai important, încercăm să mixăm cu decorul, atmosfera creată de muzica retro anilor 80-90. Decor făcut de voluntari în integralitate. E foarte important să vii la acest eveniment, tocmai pentru că toți banii care se adună de pe urmă lui, se duc către o cauză bună. Ajutăm pe cineva din comunitatea asta, adică nimic nu rămâne la noi, 1.000-2.000 de euro cu care noi reușim să ridicăm încet-încet necesarul nevoilor pe anul următor. Ne bazăm pe ajutorul sponsorilor și pe munca tuturor oamenilor care înțeleg că noi lucrăm voluntari. Mie mi se pare foarte mișto că adună oameni din toate categoriile sociale, dar cel mai important e că adună oameni de toate vârstele, de la cei mai mici până la cei mai mari și că are inclusiv dedicat în a doua zi un spațiu pentru activitățile cu copiii, care sunt super importante pentru că sunt generațiile care vin și pe care trebuie să le lăsăm cu mici amintiri frumoase în urma. Adică pentru ei, peste 20 de ani, evenimentul acesta o să fie retro, noi cumva prin activitatea asta pe care o facem cu voluntarii, asociația și activitatea pe care noi o facem punctual, adică eu ca organizator al tuturor colegilor mei, aș vrea ca voluntarii să-și găsească cumva locul într-unul dintre departamentele astea, ca noi să putem să dăm asociația mai departe, în comunitatea lor.
A consemnat Iulia LEONTE
FOTO: Cristian Codrescu Photos