Nu cu mult timp în urmă, s-a stabilit că fondul clasei ar fi o practică ilegală, după ce zeci de ani la rând s-a practicat, cu voia și susținerea celor responsabili de mersul învățământului românesc. S-a legalizat „la loc”, prin înființarea asociațiilor de părinți, în 2014. Despre organizarea concursurilor în unitățile preuniversitare s-a spus că trebuie interzise, după ce generații întregi au cotizat la concursuri gen „Cangurul”, „Euclid”, „Smart” și altele asemenea. Acum nu se mai organizează în interiorul școlilor, dar pe holurile instituțiilor de învățământ sunt promovate în continuare.
Pe același traseu, sistemul de învățământ românesc, aflat într-o nesfârșită derivă, ascunde multe bube și asta pentru că în interiorul lui există încă destui oportuniști care văd acest sistem ca pe o afacere. Și da, învățământul este o afacere. Doar că ea este, de cele mai multe ori, gestionată în interses personal, fără ca obiectivul principal să fie educația.
Aminteam în numărul trecut al Mesagerului de Neamț („Învățământul – Gratuitate pe banii părinților”) despre modul defectuos în care sunt puse în aplicare orele opționale, destinate dezvoltării abilităților copiilor din grădinițe. Și cum acestea sunt plătite din buzunarele părinților. De fapt, dacă în mediul preuniversitar unele lucruri par că încep să se reglementeze, după mulți ani de așteptare, în grădinițe mai sunt multe aspecte care scârțâie.
În acest peisaj, după cum spuneam, apar mai multe personaje, care dezvoltă adevărate afaceri personale în numele educației.
Cărarea banilor rulați în grădinițe
În județul Neamț, cu greu găsești o grădiniță ale cărei uși de la intrare să nu fie tapetate cu tot felul de afișe publicitare, care să promoveze o firmuliță organizatoare de petreceri pentru „clienți” de vârstă mică-mijlocie, un club „renumit” la care copilul poate să-și dezvolte anumite înclinații/ abilități, o trupă de teatru de păpuși, un „măscărici” pe Persoană Fizică Autorizată care să distreze publicul preșcolar, un pozar (profesionist sau nu) cu o paletă generoasă de oferte… Iar lista ofertelor poate continua. De ce poate continua? Pentru că toți cei care manageriază unitățile de învățământ permit acest lucru. Folclorul urban explică această permisivitate prin faptul că, de multe ori, directorii nici nu știu ce se afișează pe uși sau, mai grav, prin faptul că unii ar fi încurajați, stimulați, prin comisioane ascunse, încasate de la prestatorii de „diverse”. Care este adevărata explicație? Cine știe? Rămâne certitudine faptul că, la ora actuală, o seamă de creștini își sporesc veniturile în și prin intermediul grădinițelor, cu sau fără contract.
La fel de adevărat este că, în mediul urban cel puțin, unei școli îi sunt arondate mai multe grădinițe. Iar ca un director de școală să poată ști tot ceea se întâmplă la o grădiniță, trebuie să fie informat foarte bine de un coordonator al grădiniței. Spre exemplu, la Grădinița Nr. 6, arondată Școlii Gimnaziale Nr. 3, există montat un banner de promovare pentru o firmă care se ocupă cu organizarea de petreceri pentru copii. Strategia aleasă de firmă, pentru plasarea „anunțului” sub ochii părinților, este una cât se poate de logică. Totuși, cât de benefică este pentru veniturile școlii? Răspunsul, departe de a fi dat ca unic exemplu, este unul care scoate la iveală lipsurile comunicării dintre coordonatorul unei grădinițe și directorul unei școli: „Nu știu nimic despre vreun banner sau anunț. Nu mi-a spus nimeni nimic, deși cred că era normal să fiu și eu anunțată. Noi credem că a prezenta niște oferte educaționale este normal pentru binele copiilor și al părinților, dar până la a promova o firmă care se ocupă cu activități de distracție… Chiar nu știu despre ce este vorba, însă voi merge personal pentru a vedea ce e acolo”, a fost reacția profesoarei Anișoara Oniciuc, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 3. Același banner este aplicat și pe pereții Grădiniței „Veronica Filip”. la alte grădinițe, alte bannere, de la alte firme.
Ce zice la regulament?
„Directorul răspunde de organizarea și coordonarea întregii activități din grădiniță, de procesul instructiv-educativ, de activitatea întregului personal angajat în unitatea respectivă, de ceadesfășurată cu părinții, de problemele financiare ale unității, de activitatea metodică și de perfecționare, de păstrarea, gestionarea și îmbogățirea patrimoniului”, potrivit articolului 56 din Regulamentul de Organizare și Funcționare a Învățământului Preșcolar. Tot conducerea unei școli este cea care „filtrează” accesul în unități și cea care decide cu care firmă să colaboreze. Dacă există contracte sau nu pentru activitățile pe bani, desfășurate în unitățile de învățământ, nimeni nu pare să fi verificat acest lucru. De la Inspectoratul Școlar Județean Neamț aflăm doar că astfel de activități „pe profit” nu sunt încurajate, dar cu toate acestea ele sunt și trăiesc fără piedici.
Rodica Vădeanu, inspector pentru învățământul preșcolar din cadrul IȘJ Neamț, ne-a explicat că momentele recreative la preșcolari se regăsesc în activitățile de învățare aplicate în grădinițe. „La grădinițe, spre deosebire de ciclul primar, nu există un orar fix, valabil pentru toate grupele de preșcolari din toate grădinițele. Ordinea desfășurării etapelor de activități nu este una fixă. Totuși, toate activitățile trebuie să fie în concordanță cu metodologia de aplicare a planului de învățământ pentru preșcolari. Printre aceste activități există și o oră recreativă, în care copiii sunt liberi să se joace. Probabil că în acel interval se mai organizează, din când în când, câte o piesă de teatru. Ceea ce nu este un lucru rău, dacă ținem cont de faptul că în procesul de educare a copiilor trebuie să avem grijă și de dezvoltarea culturală a copiilor”, a precizat Vădeanu.
Această parte culturală care trebuie dezvoltată nu este una de neînțeles, ba din contră. Ce nu se înțelege este prezența unor afaceriști, care scot bani din tot felul de prestări servicii în timpul orarului grădiniței și cu efortul finaciar exclusiv al părinților. Iar pentru astfel de moment este greu ca un părinte să refuze (indiferent de motiv) ca al său copil să nu se prezinte la o piesă de teatru (săptămânal sau chiar de două ori pe săptămână), să nu apară în fotografiile (contra cost) de grup realizate de un profesionist, să nu facă nu-știu-ce opțional (plătit) pentru că așa au decis mai mulți părinți.
La nivelul județului nu există niciun avertisment și nicio sancțiune dată responsabililor cu activitățile grădinițelor pentru că în interiorul acestora se fac afaceri. Doar faptul că astfel de activități nu sunt încurajate nu înseamnă că-i descurajează pe cei care profită în continuare de permisivitatea unor legi făcute să fie interpretate și puse în aplicare după propriul interes. Așa că, în Neamț, oricine are o idee de afacere și dorește să o pună pe picioare cu bani puțini, poate lua în calcul ca sector de activitate grădinițele.
Tarife pentru activități diverse
Teatru de păpuși: 5-10 lei
O ședință foto: 15-75 lei
Alte tipuri de spectacole: 10 lei
Reglementări „flexibile”
Art. 47 – Activitatea instructiv-educativă în grădinița de copii se desfășoară pe baza unui orar stabilit de educatoare și avizat de directoare. Acesta respectă prevederile planului de învățământ pentru grupa respectivă și poate fi flexibil.
Art. 44 – În demersul educațional al educatoarei, jocul reprezintă activitatea, forma fundamentală de învățare, mijlocul de realizare și metoda de stimulare a capacității și creativității copilului, ca un drept al acestuia și ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit trebuințelor proprii.
(Extras din Regulamentul de Organizare și Funcționare a Învățământului Preșcolar – O.M. nr.4464/7.09.2000)
Marian TEODOROF