Redacțiile mijloacelor de presă din Neamț au primit zilele trecute un raport întocmit de Prefectura Neamț, cu privire la un control făcut de mai multe instituții PUBLICE, despre cum se desfășoară transportul în județ, de călători și de mărfuri. Așa am aflat că s-au făcut controale, că s-au dat chiar și amenzi și că există nereguli, unele dintre ele foarte grave, care s-au soldat cu scoaterea unor mașini de pe trasee.
Din punctul nostru de vedere, care am scris de mai multe ori despre neregulile din acest domeniu de activitate, faptul că se fac controale este benefic. Numai că un control se face nu numai pentru a da o amendă – de cele mai multe ori contestată – sau pentru a mai raporta o acțiune din planul care dă bine la raportările anuale pentru ministere. Scopul unui asemenea control, făcut de autorități PUBLICE, cu funcționari PUBLICI, este și de a informa PUBLICUL cu toate aspectele privind controlul, cel care trebuie să știe cu ce se confruntă atunci când se urcă într-un mijloc de transport. Pentru că cetățeanul PLĂTEȘTE, direct când își cumpără bilet sau abonament, sau indirect, când autoritățile publice dau subvenții pentru abonamente.
În momentul când am încercat să aflăm care sunt firmele care au încălcat flagrant legea – nu ne referim aici la aspecte minore gen nerespectarea graficului de plecare sau la un șofer care nu a eliberat bilete – ne-am lovit de un refuz categoric. Motivul oficial: că este o decizie asumată, că se mai pot face contestații și că nu este normal să li se dea numele celor care au încălcat legea! Nu îndrăznim să ne gândim la alte motive, pentru că ar trebui să ajungem iar la influența transportatorilor în zona politicului nemțean.
În concluzie, ne facem datoria să remarcăm că nu este important să știe călătorii că a existat o firmă care a folosit o mașină ce nu avea inspecție tehnică – adică nu avea voie să fie pe traseu, așa cum un șofer nu poate circula cu mașina proprie fără ea, numai că el NU TRASNSPORTĂ CĂLĂTORI! Repetăm, un asemenea transportator nu trebuie mediatizat, în opinia celor care au făcut controlul. Noi propunem acordarea titlului de cetățean de onoare.
De asemenea, ne facem datoria de a remarca lipsa de importanță a faptului că un transportator merge pe trasee fără licență, adică ÎNCALCĂ FLAGRANT LEGEA! În opinia celor care au coordonat controlul, numele lui nu trebuie făcut public, în felul acesta cetățenii pot urca în continuare în autobuzele sale, unde, dacă nu au licențe, nu pot avea nici asigurări. Evident că, în cazul unui accident, organele care au făcut controlul sunt acoperite, ele au controlat. Amănuntul că nu au spus care este societatea, încurajând-o în acest fel să continue activitatea, este o altă problemă.
Încheiem aici cu prezentarea pseudocomunicatului de presă privind acțiunea de control bifată la Neamț și lansăm o provocare: dacă tot vrem să fim pozitivi, haideți să publicăm numele firmelor care au ieșit, din toate punctele de vedere, bine la controlul amintit mai sus. Asta se poate? E politic corect?
Valentin Bălănescu