• cine a dat se știe, cât a dat se ține la secret
Romașcanii s-au bucurat de niște zile festive ale orașului în care trăiesc. Asta e o certitudine. Orice festivitate costă bani. Și asta se știe. Primăria a alocat pentru zilele municipiului cam un miliard de lei vechi, lucru de asemenea cunoscut. Pentru acoperirea tuturor costurilor, s-a beneficiat și de donații de la binevoitori. Asta s-a aflat pe urmă, cu ocazia ședinței de consiliu local, care trebuia să aprobe acceptarea donațiilor. Se mai știe cine a dat și cam atât. Cu cât s-a cotizat pentru ca ”marea familie romașcană” să aibă parte de un program pe măsura obrazului său subțire intră, de acum, pe teritoriul presupunerilor.
Sponsorizări de peste 1,5 miliarde de lei
Pe cât de veche este tradiția ca primăria să dea bani, pe atât de nou e obiceiul ca Primăria Roman să fie sponsorizată. Apariția acestei deprinderi ar putea fi consemnată în timp la același moment în care la conducerea municipiului s-a instalat primarul Laurențiu Leoreanu, autorul deja celebrei sintagme ”marea familie romașcană”. De atunci încoace, banii au venit la buget, dar nu s-ar putea spune că a existat o anumită regularitate.
Mai exact, în perioada 2010-2014, cu titlu de sponsorizare, Primăria Roman a beneficiat de: 0 (zero) lei în 2010, 58.539 lei în 2011, 38.814 lei în 2012, 16.500 lei în 2013 și, de dată recentă, 33.887 lei în 2014.
”Destinațiile acestor sponsorizări au fost edițiile anuale ale Zilelor Municipiului Roman, iar în 2011 au vizat și buna organizare și desfășurare a concursului-spectacol Festivalul de folclor «Doruri Mușatine»”, transmit oficialii Primăriei Roman, în răspunsul oficial la întrebările adresate de Mesagerul de Neamț.
”Primăria Roman, sponsorizată de firme fantomă”
Sub acest titlu, ziarul Ceahlăul marcă înregistrată atrăgea atenția asupra unui act oficial emis de administrația romașcană cu prilejul ședinței de consiliu local de săptămâna trecută. Asta pentru că în expunerea de motive la proiectul de hotărâre prin care se acceptau sponsorizările, aparatul tehnic-financiar al primarului consemna că, în trimestrul II al lui 2014, Primăria Roman a primit sponsorizări de la șase agenți economici, încasând la bugetul local suma de 33.887 lei. Se arăta cum contractele de sponsorizare au fost semnate cu societățile ”Agrana, Magnetic Prod Com, Ariana Prod Com Construct, Pacot Simion, Patitur și Theba Com”. Simpla căutare a acestor firme la Registrul Comerțului a scos la iveală că multe din ele nu există. Magnetic Prod Com sau Ariana Prod Com Construct nu se regăsesc, Theba Com are activitatea întreruptă. Există însă societăți ce funcționează, dar cu mici diferențe de denumire.
Misterul este delușit
De remarcat este faptul că ar fi pentru prima dată în ultimii trei ani când Primăria Roman spune cu nume și SRL ce firme au cotizat la bugetul local pentru a sprijini administrația în diverse ocazii. Probabil asta a făcut ca în demersurile legale să se strecoare și ”mici stângăcii”, de genul încurcat numele societăților. Oficialii primăriei recunosc că s-a greșit și promit că vor repara erorile cu proxima ocazie: ”În expunerea de motive a proiectului cu nr. 17 pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local din 29.05.2014, dintr-o eroare materială, au fost redactate greșit numele unor firme, denumirile corecte ale acestora fiind: Magtec Prod Com SRL, Arianna Pop Construct SRL, Pakot Simon I.F, Patitur SRL, Theba Comp SRL. Eroarea va fi înlăturată la ședința viitoare a Consiliului Local”, se precizează în comunicatul de presă, remis după ce echipa noastră a atras atenția că firmele pomenite inițial nu există.
Printre sponsorii misterioși – Apa Serv și Agrana
Dacă pentru anul 2014 situația s-a lămurit în privința societăților care au oferit bani pentru dezvoltarea orașului și ”emanciparea” marii familii romașcane, pentru anii anteriori, reprezentanții Primăriei Roman spun că singurii sponsori sunt Agrana și Compania Județeană Apa Serv. În cazul Agrana, este salutară inițiativa, societatea fiind una de renume și, mai ales, privată. În cazul Apa Serv, companie județeană la care cotizează toți nemțenii, se cuvine să aducem aminte că Mesagerul de Neamț a prezentat în varii ocazii cheltuielile aiuristice făcute acolo, sumele de protocol și publicitate. Plus plângerile frecvente ale primarului Laurențiu Leoreanu apropo de lipsa de implicare a celor de la Apa Serv în problemele reale ale romașcanilor, evident cele legate de apă și canalizare. O fi vrut Apa Serv să-și spele din păcate…
Cum calul de dar nu se caută-n măsele, Primăria Roman mulțumește tuturor firmelor în egală măsură, indiferent de cât au dat și de ce natură privată sau de stat este societatea: ”Mulțumim pe această cale echipei care coordonează activitatea societății Agrana, atât la nivel național, cât și la nivel local, și care, de fiecare dată în acești ani, a ales să sprijine cu sume importante activitățile programate de Primăria Roman pentru Zilele Municipiului. Compania Județeana Apa Serv a sprijinit, de asemenea, prin sponsorizări evenimentele sus amintite”. O spune același comunicat al Primăriei Roman. Ce nu spune comunicatul, deci nici oficialii primăriei, este valoarea fiecărei participații venite de la agenți economici, sau persoană fizică, sau romașcan pur și simplu. Asta deși am solicitat acest lucru.
Sponsorizări contra beneficii?
În solicitarea noastră, am cerut și detalii legate de beneficiile pe care o societate care sponsorizează bugetul local le-ar putea avea, inclusiv dacă respectiva firma ar putea cere spre ce domeniu/ sector ar dori să meargă banii pe care-i donează. Răspunsul primăriei este tipic: spune multe fără să spună nimic:
”Cadrul legal pentru acordarea de sponsorizări este reglementat de Legea 32/1994 (actualizată), acest act normativ menționând care sunt beneficiile acordate sponsorului. Precizăm că articolul 11 din legea 32/1994 interzice sponsorului direcționarea activității beneficiarului, iar în contractul de sponsorizare se menționează expres care este destinația sponsorizării”.
Noi am întrebat de mere, ei au răspuns de pere.
Asta pentru că articolul 11 din legea invocată nu face referire la nimic din ce ar putea însemna beneficiu, ci se referă la ”Contestațiile privind acordarea sau neacordarea facilităților prevăzute în prezenta lege se soluționează conform prevederilor Legii nr. 105/1997 pentru soluționarea obiecțiunilor, contestațiilor și a plângerilor asupra sumelor constatate și aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanțelor”.
Citind legea mai apăsat decât au făcut-o cei din primărie, la art. 8, se precizează totuși că ”persoanele fizice sau juridice române, care efectuează sponsorizări, beneficiază de reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizărilor, dar nu mai mult de:
a) 10% din baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile: cultură, artă, învățământ, sănătate, asistență și servicii sociale, religios, acțiuni umanitare, protecția mediului;
b) 8% din baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile: educație, drepturile omului, știință-cercetare fundamentală și aplicată, filantropic, de întreținere, restaurare, conservare și punere în valoare a monumentelor istorice, sport – cu excepția fotbalului;
c) 5% din baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile: social și comunitar, reprezentarea intereselor asociațiilor profesionale, fotbal.
Un alt articol care ne-a atras atenția este 9, prin care ”sumele primite din sponsorizare sau mecenat sunt scutite de plata impozitului pe venit”.
Din păcate nu am putut afla dacă respectivele firme au beneficiat și de aceste privilegii oferite de lege sau au rămas doar cu pomana făcută marii familii romașcane.
[message_box title=”Ultimii sponsori” color=”red”]
- Magtec Prod Com SRL este o societate cu sediul în Secuienii Noi și se remarcă prin pensiunea Mara, în localitate, la E85. Este administrată de Adrian Ghiță, care este și acționar alături de Lucia Matasă.
- Arianna Pop Construct SRL tot nu există, nu sub această denumire. Probabil la mijloc e tot o ”eroare umană”.
- Pakot Simon IF este întreprinderea familială a domnului în cauză, tocmai din localitatea Lupeni, județul Harghita, semn că marea familie romașcană a început deja regionalizarea. Desfășoară activități de comerț cu amănuntul prin standuri, chioșcuri și piețe, pe linie de produse din lemn, plută, paie și alte vegetale împletite.
- Patitur SRL este administrată de Tolnay Laszlo, are sediul în Săcele (Brașov) și are ca obiect de activitate fabricarea pâinii, a prăjiturilor și produselor proaspete de patiserie.
- Theba Comp SRL este dovada că aleșii locali nu doar iau, ci și dau la locul de muncă. Firma este din Roman și îl are ca administrator și acționar pe Petrică Căpraru, consilier local, având puteri egale cu Ionică Căpraru.
[/message_box]
Claudia MATEI