Răsărit de Soare la Teatrul Tineretului
Problema acusticii Teatrului Tineretului părea de la un moment dat una fără ieșire. Răspunsul transmis în luna aprilie de ROMCONSTRUCT HOLDING GRUP SA, antreprenor general în contractul de lucrări aferent proiectului de la Curtea Domnească, era la limita obrăzniciei. Se făcea caz atunci, printre altele, de un studiu acustic al sălii de spectacol, predat primăriei în octombrie 2012, în care se menționa că „nu se impun tratamente acustice suplimentare”. În ciuda angajamentelor formulate prin reprezentant oficial, la ședința de lucru din februarie a.c., organizată la CJ Neamț (și prezentată pe larg la vremea respectivă), antreprenorul general anunța ferm că nu are nicio obligație pe linia acusticii. Anterior, dar și după aceea, s-a demonstrat că are, prevalarea de unele înscrisuri nefiind valabilă câtă vreme nu sunt îndeplinite obiectivele proiectului. Li s-a explicat părților implicate și cine e bun de plată. A urmat, cu puțin timp în urmă, cacealmaua de la primărie, cu raportarea finalizării proiectului.
Când nimeni nu se mai aștepta, oficialii de la ROMCONSTRUCT au luat legătura cu firma ACUSTIC EXPERT din Sibiu. E un nume deja cunoscut publicului din materialele publicate în „Mesagerul de Neamț”. Mai întâi a fost un punct de vedere tehnic independent, de specialitate. A fost și o vizită privată de documentare, anul trecut, la TT, vizită care a fost adusă la cunoștința autorităților. S-a aflat atunci și de slăbiciunea reprezentantului firmei, Marius Joldea, pentru teatrul nostru. Cel mai important, s-a reținut că există soluții. Ulterior, în paginile noastre a fost prezentat un exemplu de bune practici de la Brașov. Dintr-un fost cinematograf, tot cu fonduri Regio, tot cu primăria ca beneficiar, s-a făcut o filarmonică de excepție. Acolo, partea de acustică a fost tratată cu responsabilitate și profesionalism.
Primul pas în minunea săvârșită de ROMCONSTRUCT s-a făcut marți, 24 iunie. Odată primită comanda pentru realizarea unei expertize acustice, Marius Joldea și-a luat „jucăriile” și a venit la Piatra Neamț pentru „a vedea unde ne aflăm și de ce ar fi nevoie ca intervenție”. Ca perspectivă, după o evaluare a costurilor, se va face și lucrarea. De reținut că expertizele anterioare și concluziile lor nu au nicio valoare. La finalizarea lucrării alții sunt parametrii de verificare din punct de vedere acustic. Ce a fost (sau nu a fost) în faza de proiectare merge la pierderi.
Concret, marți s-au făcut măsurătorile. Urmează calculele. În principiu, problema e rezolvabilă. Grav ar fi fost să fie nevoie de intervenții majore. „Din fericire nu este cazul să intervenim pe partea de construcție, de geometrie a sălii. Mie mi-a fost teamă că trebuie intervenit la nivel de pereți, că trebuie reconfigurați pereții sălii și ai scenei. Din măsurători se pare că nu e nevoie”, a precizat Marius Joldea. Ca termen de execuție, din momentul în care există materialele, lucrarea se face în două-trei zile. Deși Joldea a evitat să avanseze sume, costurile pot merge de la câteva mii de euro la zeci de mii de euro. Nu e o gaură în cer, nu trebuia să treacă atâta timp, să ducem atâtea lupte publice.
În perspectiva rezolvării părții de acustică, rămâne de căutat soluții pentru sonorizare. Nu demult, cu ocazia unui spectacol de revistă, s-a constatat că sonorizarea e cumplită. „Nu e specialitatea mea. Recomand să contactați specialiști. În funcție de destinația sălii, de volumetrie, de parametrii acustici, pot veni cu soluții și echipamente adaptate specificului sălii”, a mai supus sibianul, care a intrat prima dată la TT cu ani și ani în urmă, în timp ce purta haina militară de absolvent de facultate la regimentul din Piatra Neamț.
Calitatea acusticii depinde de câți bani se pun la bătaie
– Ce au însemnat măsurătorile?
Durata de reverberație și distribuția spațială a sunetului în sală, care e peste așteptările mele. E o problemă de reverberație, în special în partea din spate a sălii și la nivelul lojelor, dar sunt rezolvabile. Există și un dezechilibru dreapta-stânga în sală, dar nu grav.
– Ca soluții tehnice rapide de intervenție ce propui?
Tratament fonoabsorbant pe peretele din spatele sălii, pe parapeții de la loje și balcon. La loje, probabil, vom lucra și pe peretele de fund în partea superioară. La nivel de tavan, vom vedea ce rezultă după ce fac calculele.
– Vom avea unul din acele design-uri inedite cu obiecte agățate de tavan?
Se pot agăța corpuri fonoabsorbante decorative, sub formă de cilindri sau cuburi care arată chiar spectaculos și au și un efect deosebit în acustică.
– Hai să traducem și „tratament fonoabsorbant”.
Se aplică plăci fonoabsorbante decorative foarte simplu de prins, prin lipire.
– Soluțiile care vor fi propuse, și eventual acceptate, unde vor poziționa sala teatrului ca acustică?
Pe o scară de la acceptabil la optim, sper că la un nivel bun spre foarte bun. Depinde de bugetul alocat.
– Se poate lucra în etape, în funcție de finanțare? Că dacă buget nu e, nimic nu e.
Bineînțeles, nu e nevoie să dai jos lucrarea și s-o iei de la capăt. Cu un buget rezonabil, să avem certitudinea că se poate implementa în timp scurt, putem să aducem sala la un nivel bun spre foarte bun. Dacă se va dori ulterior o îmbunătățire spre optim, se poate, dar trebuie făcut un nou studiu raportat la etapa deja finalizată.
– Totuși, bugetul?
E prematur de avansat sume. Trebuie văzute valorile măsurate, comparate cu standardele, trebuie calculat un necesar de absorbție. Pornind de la necesarul de absorbție, în funcție de tipurile de materile, ajungem la suma finală. Vom căuta o variantă care să nu fie extrem de costisitoare și care să rezolve problema.
– Până acuma, în palmares, ai mai avut o asemenea lucrare de intervenție în regim de criză?
Nu, în regim de criză, nu. De obicei am mers de la stadiul de proiect, dar nu mai târziu de stadiul „la roșu”. Dacă mă refer la remedierea acusticii, da, am avut proiectul sălii de muzică de la Casa Sonja Hosman din județul Sibiu. La Piatra Neamț e o premieră având în vedere anvergura. Dar nu am ajuns încă la lucrare.
Pagină realizată de Viorel COSMA