Când nu mai au nimic de făcut, dar vor să se bage în seamă, șefii urbei de sub telegondolă prezintă proiecte sau realizări închipuite trăgând speranța că scapă, că ne păcălesc la nesfârșit. Au un talent și o capacitate spectaculoasă de regenerare când e vorba să facă o tâmpenie fără seamăn, iar pe urmă se dau de ceasul morții și rădăcinile comunicării s-o justifice. În zadar au fost sfătuiți să se lase de prostii, să-și concedieze consultanții – nu se lecuiesc și basta. Intenționat sau nu, te aduc în situația de a-ți fi pur și simplu jenă să le mai pui întrebări în conferințele de presă pentru că nu ai cu cine discuta la modul serios.
■ Când n-ai de-altele, dai wireless
Ultimele două „capodopere” prezentate cu pompa de rigoare stârnesc o sinceră îngrijorare în legătură cu alte capacități funcționale ale conducătorilor locali. Rostirea și privirile îi trădează iremediabil și s-ar cuveni să-i recomande pentru oarece bilete de trimitere.
De Schimbarea la Față și comemorarea a 70 de ani de la lansarea bombei atomice asupra Hiroshimei, viceprimarul delegat Dragoș Chitic ne-a informat că primăria va asigura internet gratis în două zone din oraș, la Curtea Domnească și la ștrand. Colaborează cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, bani plătind pe două rânduri de echipament a câte 1.500 lei setul. Despre alte costuri nu s-a vorbit. La Curte, internetul ar trebui să fie operațional deja, în timp ce ștrandului îi vine rândul prin septembrie, în speranța unei veri prelungite și cu gândul la sondajele din PNL. Dacă în zona istorică dau și alții wireless de pomană și nu știe primăria, e altă discuție. Dar pe ce chestie să faci pomeni „investiționale” în curtea unei societăți comerciale sau în contul unei activități căreia oricum îi faci vânt s-o gestioneze altcineva? Te pomenești că de dragul turismului fără turiști, un adevărat brand de esență pietreană. Căci dacă e din simpatie față de oarece întreprinzători din curtea ștrandului care n-au chef să dea bani pe internet, asta e dificl de probat. Este și ceva chiar imposibil de dovedit: că trupa lui Chitic a rezolvat toate problemele orașului și avea insomnii de la acest detaliu cu internetul.
■ Digi-șmecheria nu-i prima, dar e premieră
Când să crezi că scapi cu atâta, ștafeta țepelor e preluată de Bogdan Pușcașu, administratorul urbei, el părând mai familiarizat decât Chitic cu dispozitivele astea portabile moderne la care vorbești ori vizionezi câte ceva. A anunțat că Piatra Neamț se califică într-o nouă categorie de orașe: Smart Cities. Așa-zisa dovadă a înglobării tehnologiei în serviciile publice se numește ghid digital (îi zice și Digital Tour), de fapt mai multe. Le descarci pe smatphone sau tabletă după citirea unui cod de puncte postat pe niște plăcuțe aflate la îndemână la câteva adrese turistice (vezi foto alăturată de la Biserica Sf. Ioan Domnesc). Povestea oficială zice că au fost realizate 30 de videoclipuri, din care 27 – ale celor mai importante obiective – pot fi descărcate deja cu codurile QR aferente. Durează în jur de două minute fiecare, au versiune în engleză și sunt subtitrate.
Realitatea-i cu totul alta, una de jale. Sub rezerva surprizelor ce pot surveni când cineva va avea răbdare să vizioneze toate producțiile, videoclipurile urmărite între timp sunt de fapt niște filmulețe prăpădite, asamblate din fotografii trecute prin efecte banale. Textele și vocile, altă tristețe de nedescris. Ca localnic, abia dacă înțelegi ceva din ce-ți toturează simțurile și mintea – ca turist, te-ai fript, n-ai nicio șansă. Creațile sunt disponibile pe canalul de Youtube al cuiva (apare numele Dan Budescu, dacă o fi existând) și putrezesc acolo de un an. Așa zice Youtube (vezi captura anexată). Altfel spus și pe scurt, primăriei i s-a făcut ciudă pe 21.000 lei (fără TVA) și nu știa cum să procedeze. Iar ce se promovează e mai limpede ca procedura de achiziție publică despre care știm că nu are rost să întrebăm. Ieri seară la ora 22, ca să marăm un reper, Sinagoga avea 3 vizionări, Cernegura – 2, Pietricica – 2, Teatrul Tineretului – 7, Muzeul de Artă – 5 (versiunea în engleză), Ansamblul Curții Domnești – 14, iar „The Gondola lift” (așa scrie!) – 5 (tot în engleză). E aproape șocant să descoperi 75 de vizionări pentru Cetatea Petrodava. Câte-s moștenite, câte-s de la turiști și câte înseamnă curiozitatea gazetarilor, sigur nu-i preocupă pe concitadinii șefi peste noi. Au reușit încă o dată să zvârle bani publici pe geam fără să aibă vreo emoție. De fapt o emoție a se pare că a Pușcașu. Încercând să dea tușe serioase iluziei că suntem primii la ceva bun, a spus următoarele: „N-am găsit o primărie care să aibă un sistem asemănător. Deci, am putea spune că nu știu dacă-i primul din țară, dar în orice caz e o premieră”. Mare noroc pe capul nostru că nu le mai dă nimeni împrumuturi, la nicio bancă, că cine știe ce premiere ne mai fabricau!…
(Viorel COSMA)