* interviu cu prof. Florentina Vasiliu Moise, director al Casei Corpului Didactic Neamț
Arta profesorului constă în aceea că trebuie să fie într-o continuă descoperire, ca să fie capabil nu doar să transmită un set de informații pe care și le însușește, ci, mai mult, să inspire, să fie asemenea unei lumânări care se mistuie pe sine însuși, pentru a lumina calea altora. Pentru a ajunge ca această vocație să fie dusă la îndeplinire într-un mod complet, este nevoie ca dascălul să încerce mereu să fie mai bun, să se autodepășească, să treacă granițele stereotipurilor unui sistem de învățământ, nu de puține ori pus la colț. De acest model ne-a vorbit prof. Florentina Vasiliu Moise, directorul Casei Corpului Didactic din Neamț, cu ocazia lansării ofertei de programe continue pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, pentru personalul de îndrumare și control și cel auxiliar. Evenimentul lansării, așteptat cu interes de majoritatea dascălilor din Neamț, a avut loc săptămâna trecută în sala ”Calistrat Hogaș” a Consiliului Județean și s-a bucurat de prezența multor oameni de valoare ai județului. Semn că, de-a lungul timpului, echipa de la CCD a reușit să dezvolte relații de colaborare și parteneriate viabile, de un real folos pentru cadrele didactice.
– Nu am putut să nu observ că, în momentul prezentării ofertei, cei mai mulți profesori au fost interesați, în mod special, de noutăți. Cu ce vine nou CCD Neamț, în acest an?
CCD Neamț își păstrează linia, în sensul că nu ne abatem de la rolurile CCD și de la principala funcție organizatorică, aceea de furnizor de programe de formare continuă pentru personalul didactic, didactic auxiliar și de îndrumare și control în sistemul de învățământ preuniversitar românesc. Totuși, pentru a avea rezultate bune, așa cum își propune CCD, trebuie să fii într-o continuă mișcare și progres și, așa cum este și deviza noastră ”Casa Corpului Didactic: Călăuză, Călătorie, Drum, Carieră, Consecvență, Devotament, Competență, Curaj și Decizie”, încercăm să aducem cei mai buni parteneri, să venim în fața colegilor noștri cu cele mai bune cursuri și, de ce nu, cele mai necesare. Nu este simplu. Această muncă, de a prezenta un curs acreditat, o ofertă a cursurilor CCD, este încununarea unei munci care a început încă din luna mai a acestui an. S-a făcut o analiză a nevoilor de formare, după care am făcut o selecție, am ales ce este mai bun, am acreditat, am autorizat și am trimis spre avizare oferta noastră Ministerului Educației. Apoi, ne-am prezentat cu oferta în fața colegilor noștri. Nu numai că nu ne abatem de la misiunea CCD, dar, și în acest an, vom promova inovația și reforma în educație. Pentru aceasta, asigurăm cadru pentru dezvoltarea personală și profesională a personalului din învățământul preuniversitar, în conformitate cu politicile și strategiile naționale din domeniul educației.
– Pentru profesorii debutanți, însă și pentru cei care nu au călcat până acum pragul instituției pe care o conduceți, unde vă pot găsi aceștia?
CCD este un centru de formare, documentare și consultanță pentru personalul din învățământul preuniversitar, care își propune să fie mai aproape de colegii noștri din școli, acolo unde este nevoie, cu precădere pentru colegii din mediul rural, care se deplasează mai greu până la centrele noastre. CCD Neamț funcționează în 5 filiale, iar în Piatra Neamț ne găsiți pe str. Petru Rareș, nr. 24. Începând din această toamnă, este funcțional și corpul B, pe str. Petru Movilă, la ieșire din oraș (Sarata). De asemenea, cei interesați pot accesa site-ul CCD-ului, în vederea înscrierii la cursuri, programe de formare ofertate, atragerea de fonduri extrabugetare ș.a.m.d. Totodată, CCD este și un centru de inițiere și organizare de activități științifice, metodice și culturale. Aici am dezvoltat parteneriate cu instituții importante ale statului, ONG-uri, am încercat să atragem cât mai multe proiecte cu fonduri europene. În prezent, suntem implicați în 4 proiecte cu finanțare europeană. Aceste proiecte, parteneriate, sunt la nivel local, regional, național, internațional. Trebuie să le reamintim colegilor și de partenerii noștri internaționali, care sunt Croația, Slovenia, Italia, Republica Moldova. Tot un parteneriat care vine în sprijinul cadrelor didactice este cel realizat cu cei din Cambridge, prin intermediul căruia putem oferi cursuri de formare continuă pentru colegii noștri din învățământ, în limba franceză și limba engleză, în funcție de nivelul de cunoaștere.
– Care este „target”-ul pe care vi l-ați propus în acest an?
În principal, creșterea interesului cadrelor didactice pentru implicarea în parteneriate și proiecte locale, județene, naționale, internaționale. Pentru asta, noi oferim consultanță metodologică și le suntem alături colegilor noștri, punându-le la dispoziție legislația în vigoare, pentru că, după cum bine știți, CCD are o bibliotecă, unde colegii noștri găsesc toate materialele informative și toată legislația în vigoare. De asemenea, profesorii metodiști pot oferi această consultanță metodologică colegilor noștri și nu numai pe proiecte, pe parteneriate, ci și pe legislația privind examenele de definitivat, pentru gradele didactice etc. Există această consiliere și o facem constant, frecvent, și de câte ori suntem solicitați, iar atunci când nu suntem solicitați, mergem în mediul rural, mergem în școli, alături de colegii noștri.
– Ați observat o crește a adresabilității în rândul cadrelor didactice, în ceea ce privește relația lor cu CCD?
Am putea vorbi chiar despre o creștere mare. Am reușit să ne dezvoltăm mai mult. În primul rând, am creat o altă imagine a CCD, un alt brand, o altă prezentare. Am înregistrat parteneriate cu foarte multe instituții, centre de informare și documentare. Bineînțeles că acest lucru nu l-am putut face de una singură. Am o echipă puternică. Am reușit să ne adunăm, să ne închegăm, să asigurăm liantul între departamente. Astfel, atunci când am pășit afară, dincolo de ușa CCD, înspre colegii noștri din județ, am reușit. Asta înseamnă că suntem cu adevărat o echipă. Așa se face că, numai anul trecut, am reușit să atragem la cursurile de formare 5.305 de cadre didactice, iar totalul activităților de formare metodico-științifice, culturale și cursuri accesate a fost de 11.923. Suntem o mână de oameni inimoși, o mână de oameni care muncesc foarte mult. Noi nu știm ce înseamnă un program de 8 ore. Noi facem totul cu sufletul și nu am avut niciodată pentru colegii noștri, cadre didactice, răspunsul „nu”. Tot timpul am spus „da”, „se poate” și, chiar dacă nu am avut pe moment un răspuns, până a doua zi am venit cu soluții și am reușit să mulțumim pe toți cei care ne-au pășit pragul. Anul trecut am avut o ofertă foarte bună, iar în acest an școlar surprizele sunt pe măsură. Încercăm să devenim din ce în ce mai buni.
– A trecut un an de când nu mai predați copiilor de la grădinița unde sunteți profesoară și ați ales să „predați” dascălilor. Cu care dintre aceștia este mai ușor să lucrați?
Dificilă întrebare aș putea spune, dar atât de frumoasă și atât de profundă. A lucra cu copiii este un lucru minunat, este un lucru frumos, dar și cu colegii noștri, cadre didactice. Să poți să te afli alături de ei, să-i poți consilia și să-i poți îndruma pentru dezoltarea carierei, pentru a avea succes la locul de muncă și pentru a deveni cei mai buni. Pentru că, la un moment dat, fiecare avem ținte și bănuiesc că fiecare vrea să urce niște trepte. Și în carieră, ca și în viață, ai o țintă. Și ținta nu trebuie confundată, cum se întâmplă adesea, cu o funcție. Trebuie să fii cel mai bun. Dacă toți am tinde spre a fi mai buni, atunci sunt ferm convinsă că toate lucrurile ar fi mult mai așezate și mult mai aproape de adevăr și nu ne-am abate de la menirea de dascăl pe care o avem. Greu nu este de lucrat nici cu copiii, nici cu adulții, atât timp cât te pliezi și știi exact ce ai de făcut. Este adevărat că e mult mai frumos să lucrezi cu copiii, pentru că îți ajung mult mai repede la suflet, dar și cu cadrele didactice am avut plăcuta surpriză ca, pe parcursul acestui an, cât am manageriat CCD, să am rezultate, împliniri, realizări, iar asta a fost o încununare a activității manageriale. (MarianTEODOROF)
Un comentariu
,,A lucra cu copiii este un lucru minunat, este un lucru frumos, dar și cu colegii noștri, cadre didactice. Să poți să te afli alături de ei, să-i poți consilia și să-i poți îndruma pentru dezoltarea carierei, pentru a avea succes la locul de muncă și pentru a deveni cei mai buni. Pentru că, la un moment dat, fiecare avem ținte.”
ȚINTA cadrelor didactice este să se perfecționeze fără ca să-și plătească această perfecționare care, este asigurată de aceste CCD-uri PLĂTITE de minister, și nu pe BAZĂ DE CHITANȚE. 🙂 (ca să nu mi spunem că ,,certificarea” / adeverința se mai plătește (încă).