În pline discuții asupra unui nou buget al municipiului Piatra Neamț, este bine să vedem cum s-au cheltuit banii în anii trecuți, mai ales că avem același om în fruntea instituției, primarul Dragoș Chitic. Am ales anul 2015, deoarece pentru acesta există date finale, din controlul Curții de Conturi, instituție care are obligația de a verifica modul cum a fost alcătuit, administrat și cheltuit bugetul. Din start, se cuvine stabilit punctul de plecare, iar tabelul de mai jos este explicit: 3.175.000 lei prejudicii și 1.056.000 lei abateri financiar-contabile, la Primărie și instituții din subordine care au statut de ordonatori de credite.
* Concluzia Curții: gestiunea economico-financiară, la pământ
Într-o sinteză a rezultatelor controalelor la Primăria Piatra Neamț, Curtea de Conturi analizează calitatea gestiunii economico-financiare și găsește o mulțime de abateri. Cele mai importante, ca sume, le prezentăm și noi, pentru că ele arată cât de greu este pentru funcționarii primăriei să împace legea cu dorințele celor care conduc instituția. Pentru că, dacă vrea primarul ceva, trebuie să se execute.
”a. Efectuarea de cheltuieli de capital de la alte titluri de cheltuieli, în sumă de 1.053.000 lei”. Sub această frază, se ascund cheltuieli făcute pentru reparații capitale și modernizări de străzi (pe bază de proiecte și autorizații de cheltuire, pentru care s-au emis situații de lucrări și facturi), dar care nu au fost încadrate la cheltuieli de capital.
ACESTE CHELTUIELI SUNT TRECUTE ÎN BUGETUL PE 2016, AFECTÂND NOUL BUGET, EXACT CUM SE ÎNTÂMPLĂ ȘI ÎN 2017, semn că nu s-a învățat nimic de pe urma controlului.
”b. Efectuarea de plăți pentru produse/ lucrări/ sevicii neexecutate/ nerecepținate în cantitatea facturată și plătită, în sumă de 216.000 lei”. Aici lucrurile sunt foarte clare, interesant ar fi de știut dacă funcționarii care au recepționat/ constatat au primit vreo sancțiune. Și, tot aici, se adaugă exact aceeași abatere constatată din anii anteriori, de 142.000 lei, ceea ce ne duce la 358.000 lei, o sumă frumușică, cu care se putea asfalta o stradă, de exemplu. Rețineți, vorbim doar de plăți în plus!
”c. Efectarea de plăți fără documente justificative pentru finanțări nerambursabile acordate din banii municipiului, în valoare de 531.000 de lei”, o sumă imensă dacă ne raportăm la situația financiară a orașului.
”d. Alte abateri privind angajarea la plată a cheltuielilor bugetare, în concordanță cu prevederile legii și cu destinația stabilită, în valoare de 966.000 lei”.
Mai sunt constatate și alte abateri, direct la Primărie, dar trebuie menționate și constatările de la Poliția Locală Piatra Neamț și Direcția Taxe și Impozite, unde se vorbește despre ajutoare sociale acordate drept stimulente salariaților, plus o foarte clară acțiune de protejare a salariaților, prin amânarea reținerii unor sume până la intervenirea prescripției.
* Studiu de caz pentru bani tocați: Volei Club Unic Piatra Neamț
Controlul Curții de Conturi a constatat ceea ce Mesagerul de Neamț spune de mulți ani: că fondurile nerambursabile pentru entități nonguvernamentale se decontau pe documente aproximative sau chiar în lipsa lor. Curtea de Conturi vorbește despre 63.800 lei plăți nejustificate pe un proiect, la care sumă se adaugă 74.988 lei majorări de întârziere! Necalculate decât de Curtea de Conturi.
Pe un alt proiect, Volei Club Unic primește 100.800 lei, considerată și asta plată nejustificată, la care Curtea calculează penalități de întârziere de 113.410 lei! Vorbim de un prejudiciu total adus Primăriei de 352.999 lei (3,5 miliarde lei vechi), o sumă demnă de luat în seamă.
Din punctul nostru de vedere, e important să vedem ce se va întâmpla cu banii. Oficial și foarte corect, din punctul ei de vedere, primăria spune că va pune în aplicare decizia Curții de Conturi și, dacă Volei Club Unic nu plătește, va fi dat în judecată…
Rețineți că discutăm de 2015, când clubul avea deja datorii la Primărie și la societăți ale Primăriei și nu avea voie să primească bani, tocmai din cauza acestor datorii. În acest moment, 2017, clubul a intrat în insolvență, pentru că directorul de la LocativServ a cerut asta, nu Primăria Piatra Neamț. Cum, pe club, nu sunt valori, iar bani nici atât, instanța nu va avea ce să recupereze pentru Primărie. Din punctul de vedere al cetățeanului – dacă nu al bugetului local -, nu vă supărați că întrebăm: cum și de unde va fi recuperată paguba?
N-ar trebui ca banii să fie recuperați de la cel/ cei care au aprobat sumele, în condițiile în care se știa de datoriile clubului și obiceiurile dlui Ouatu?
Recuperăm banii de la comisie, de la funcționarii care au verificat documentele sau de la cei din conducerea primăriei care luau masa (foarte des) la Restaurantul UNIC, în separeu?
Dacă a fost sancționat cineva pentru aceste pagube produse bugetului municipiului, deja este o întrebare retorică.
* Ajutoare sociale acordare ilegal și prescripții cu intenție
Din dorința de a rotunji veniturile funcționarilor din Primărie, aceștia au primit ”ajutoare sociale”, precum și colegii lor din instituții subordonate, precum Poliția Locală și Direcția Taxe și Impozite. Valoarea acestor ajutoare pentru un an se ridică la sume foarte mari (965.826 lei la primărie; 482.115 lei la Poliția Locală; 154.000 lei la Taxe și Impozite).
Acum a început operațiunea de returnare a sumelor, lucru care va afecta pe toată lumea. Bugetul a dat grămadă și va recupera în rate, iar beneficiarii pot considera că Primăria le-a dat un împrumut, de genul CAR, pe care-l plătesc în rate, fără dobândă! Vinovații instituționali pentru această situație nu au nicio problemă, deoarece prejudiciul se va recupera.
Problema trebuie privită și dintr-un alt unghi: Curtea de Conturi a constatat că există 578.798,86 lei, sumă pentru care nici Primăria, nici instituțiile mai sus amintite nu au făcut demersurile legale de recuperare prin executare silită și pentru care a intervenit prescrierea. Recordul este deținut de Direcția Taxe și Impozite (221.621 lei, cu 146.269,86 majorări de întârziere), urmată de Primărie (98.607 lei, cu 65.080 lei majorări) și Poliția Locală (29.049 lei, cu 19.172 lei majorări).
Și în acest caz ne putem întreba dacă, în momentul evaluării activității celor vinovați de aceste lucruri, s-a propus vreo sancțiune.
* De unde vin toate aceste nereguli?
Răspunsul este simplu și, în același timp, extrem de delicat. Ca de obicei în instituțiile bugetare, vina aparține Șefului cel mare, care își exprimă actul de voință și vrea supunerea funcționarilor, iar aceștia fac tot ce pot să încadreze ordinele lui în lege. Mai există și datoriile politice, care trebuie achitate pornind tot de la bani publici. Există, apoi, necesitatea de a îndestula societățile Primăriei cu bani pentru funcționare, dar și cu bani pentru îndestularea roiului de firme de partid din jur, care trebuie, de asemenea, satisfăcute. Totul se învârte la nivelul achizițiilor, a stabilirii valorilor de la care pornesc lucrările de investiții și din lipsa unui plan coerent, prezentat public, pe care oricine să-l poată consulta.
Curtea de Conturi a propus să existe un program anual al achizițiilor publice, un om responsabil cu elaborarea sa, să fie pregătiți oameni în activitatea de planificare, să se verifice toate procedurile de atribuire a contractelor de achiziții publice pentru lucrările de investiții realizate prin atribuire directă, mai ales acolo unde este vorba despre modernizare și reabilitare străzi.
În concluzie, avem un oraș plin de datorii, avem o primărie unde, în 2015, s-au cheltuit aiurea puhoaie de bani și mai avem o Curte de Conturi care face constatări și recomandări. Nu avem, în schimb, vinovați.
Valentin BĂLĂNESCU