În oamenii simpli, plătitori de taxe și impozite, există înrădăcinată ideea că autoritățile locale știu ele ce au de făcut și că nu trebuie deranjate prea mult cu întrebări. Că atunci când fac cheltuieli, o fac cu multă responsabilitate față de banul public și că răspund pentru fiecare leuț cheltuit. Această încredere, venită dintr-o educată și necondiționată supunere față de autorități, a făcut să asistăm la adevărate dinastii în fruntea primăriilor, cu oameni care nu se mai dezlipesc de scaun. Pe lângă dinastiile de acest tip, asistăm și la altele, ale funcționarilor care-și aduc alături toate rudele, le promovează în funcții importante și bine plătite, pentru ca, la rându-le, să poată influența alte numiri, alte interese.
O categorie interesantă în tot acest tablou dinastic o reprezintă oamenii de afaceri care puiesc pe lângă administrațiile locale. Ei primesc comenzi și contracte pe bandă rulantă, lucrări cât mai ușor de făcut, la prețuri considerate de mulți supraevaluate. Firmele lor sunt abonate la subcontractări cu cele ale administrației publice locale, primesc comenzi direct, li se plătesc cu celeritate și, în general, beneficiază de un tratament preferențial. De obicei, se înscriu într-un partid care-i poate ajuta în demersul lor lucrativ. Mesagerul de Neamț vă prezintă câteva exemple, în serial.
Începem cu unul care, chiar astăzi, 27 aprilie 2017, intră în discuția consilierilor locali, spre preluare ca mijloc fix în patrimoniul municipiului Piatra Neamț. Nu ne facem iluzii că vreun consilier va face altceva decât să ridice mâna spre aprobare, dar ne facem datoria să semnalăm situația. Și, ca mențiune obligatorie: nu este vina oamenilor de afaceri că ajung în această situație, ei, din rațiuni de supraviețuire pe piață, se pliază pe cerințele beneficiarului.
* 52.800 lei pentru amenajare/nivelare teren
În proiectul nr. 26 propus consilierilor locali spre vot și decizie, se vorbește despre recepția la terminarea lucrărilor pentru ”Amenajare/ nivelare teren proprietatea municipiului Piatra Neamț, zona adiacentă pârtiei de schi începători din municipiul Piatra Neamț”. Din aceleași documente, aflăm și suma plătită pentru lucrare - 52.800 lei -, lucrare care a fost încredințată, pe bază de comandă, societății Invest Plus SRL Piatra Neamț, care are și un punct de lucru, deschis la de-acum cunoscuta adresă sat Căciulești, str. Vilelor, nr. 134.
Comanda are numărul 32033 și a fost emisă de Primăria Piatra Neamț pe 9 decembrie 2016. Procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor a fost încheiat pe 22 martie 2017, semn că s-a lucrat la amenajare și nivelare cât timp a permis vremea. Că s-a lucrat degeaba, pârtia fiind închisă și toată lumea știind că nu se va deschide, asta este o altă problemă, care ține de necesitatea de a cheltui niște bani în decembrie, în contul bugetului din anul viitor.
Să vedem câteva detalii tehnice din procesul verbal de recepție.
Nu a avut nevoie de autorizație de construcție, nu există carte tehnică, nu există proiectant, în general, comisia a constatat că a fost respectat contractul și a făcut acest lucru ”pe baza constatărilor vizuale”. Ceea ce presupune două lucruri.
Primul ar fi ca membrii comisiei să știe cum arăta terenul înainte de lucrări. Al doilea – ca toată comisia să se fi deplasat la fața locului înainte de a semna procesul verbal. Fără a ne hazarda în pronosticuri, credem că sunt șanse foarte mari la eventuale pariuri să se demonstreze că aceste două condiții nu sunt îndeplinite de toți membrii comisiei.
Cine a fost în comisia cu pricina? Din partea primăriei, au luat parte la ”recepție” Marina Gavril ca președinte, Radu Boțu ca secretar și Claudia Baciu, Lăcrămioara Dobriban și Ștefan Crețu ca membri. Ca invitat, a participat dl. Cristian Popa, patronul societății și fost președinte al PMP Piatra Neamț. Ca o paranteză, inițiatorul proiectul de hotărâre nr. 26 este viceprimarul Bogdan Gavrilescu, ales pe listele PMP, un apropiat al domnului Cristian Popa.
Revenind…
Constructorul, extrem de amabil, a venit la redacție, cu fotografii explicite și explicative, care să ateste realitatea lucrărilor. Și ne-a povestit cum s-a făcut lucrarea: ”Lucrările s-au făcut undeva prin noiembrie – decembrie 2016. Nu am facturat atunci, dar fotografiile sunt mărturie la lucrarea făcută. Era ca un fel de lavă ieșită din pământ și lucrarea nu a fost deloc ușoară”.
Lucru cu care suntem întru totul de acord, deși asta înseamnă că lucrările au început chiar înainte trimiterea comenzii.
* Recepție în martie, plata în februarie
În documentele atașate proiectului de hotărâre, există și o notă internă a Direcției Economice din Primărie, aprobată și de cineva care a semnat pentru Dragoș Chitic, unde apare o consemnare interesantă, că plata s-a făcut din bugetul local, cap. 67.02, în luna februarie 2017, adică înainte de recepția lucrării de către comisie! Probabil că există o rațiune pentru care s-a întâmplat acest lucru fericit pentru societatea Invest Plus, mai ales că, se știe, Primăria Piatra Neamț are greutăți financiare, iar în perioada respectivă nu putea face plăți decât într-un anumit procent, nefiind aprobat încă bugetul pe 2017. Doamna Cătălina Hizan, directorul economic al primăriei, ne-a dat un răspuns la întrebarea dacă este normal să se facă o plată înainte de recepția unei lucrări: ”În unele cazuri, facem plăți parțiale, alteori plătim pe bază de factură și situații de lucrări, că precesele verbale de recepție pot veni și mai târziu”.
Domnul viceprimar Bogdan Gavrilescu, inițiatorul proiectului, ne-a declarat că, în februarie, au fost încasări mai mari la buget și asta ar putea fi o explicație.
Sunt puncte de vedere pe care le respectăm, nu știm dacă vor fi de acord cu ele și cei de la Curtea de Conturi. Noi am zice că, în mod normal, ultima plată se face la sau după recepția lucrării. Un avans este normal să se achite, dacă este prevăzut în contract/ comandă. În rest, totul este la mâna funcționarilor sau, mai corect, la ordinele șefilor.
* Cum răspunde Primăria la o cerere de informații
Am întrebat la Primăria Piatra Neamț ce contracte/lucrări a avut societatea Invest Plus în anii 2016 și 2017. Ni s-a răspuns că, în anul 2017, nu există niciun contract pe numele societății (!), în condițiile în care, în toate documentele lucrării de pe Cozla, se vorbește despre bugetul pe acest an. Dacă trecem peste această neglijență, rămâne să vedem ce alte lucrări a avut societatea în 2016. Nu prea multe, dar reține atenția o altă lucrare, lansată printr-un contract în noiembrie 2016, în valoare de fix 93.500 lei fără TVA, asemănătoare cu cea de pe muntele Cozla. Este vorba despre ”Refacere terasament zona Lunca Bistriței”, pentru care așteptăm să vedem documentația și procesul verbal de recepție.
Ca o dovadă că societatea, care a coagulat în jurul ei atâtea forțe investiționale la Căciulești, se pricepe și la altceva decât să subcontracteze lucrări de la Publiserv, stă contractul de ”Reparații capitale racord canalizare str. Izvoare intersecție str. Cracău”, în valoare de 77.600 lei. Experiența acumulată, dar și noile achiziții de echipamente pentru asfaltat drumuri, o pot transforma într-un concurent serios pentru Publiserv.
* Concluzii parțiale
Este greu de înțeles mecanismul pe baza căruia funcționează compartimentele de specialitate ale Primăriei Piatra Neamț. Pare un fel de participare anticipativă. Un constructor, în cazul nostru firma domnului Popa, începe lucrări și apoi primește comandă, face lucrările și nu facturează la finalizarea lor, așteaptă să prindă noul buget, apoi primește banii înainte de procesul verbal de recepție, care a fost o simplă formalitate birocratică. Este vinovat constructorul sau cei din Primărie? Nu stabilim noi grade de vinovăție, dar ocolirea procedurilor, făcută de funcționarii primăriei, pare vizibilă tocmai de pe Cozla în acest caz. Și nu numai în acest caz, după cum veți putea vedea în episoadele viitoare.
Valentin BĂLĂNESCU