Este mai mult decât evident că termenul ”criminalitate legislativă organizată” funcționează din plin, pe principiul deja cunoscut ”corb la corb nu-și scoate ochii”. Dintre toate frățiile existente, pericolul cel mai mare vine de la frăția politicienilor, care se bazează pe frăția funcționarilor. Primii dau legi, nu pentru țară și popor, care le permit să fure cât mai mult, apoi emit altele, care să-i apere și să le permită să se bucure de roadele furtului, ei și urmașii lor.
Piatra Neamț este fi un exemplu pentru toată țara. Bugetul municipiului a fost secătuit/ jefuit/ devastat de o gașcă bine pregătită și bine asistată juridic, care a încercat să se acopere de hotărâri ale Consiliului Local. Gașca se află, în mare măsură, și acum la butoane, pentru a continua jaful sau pentru a-l acoperi. Pentru asta, se bazează exact pe prevederi legislative care permit acoperirea jafului. Și pe solidaritatea politicienilor, dincolo de partide. Evident, marfa care ni se vinde este cea a eforturilor făcute pentru ”binele public”, pentru salvarea orașului de faliment. În tot acest timp, jaful continuă, la dimensiuni mai mici ca valoare, dar pe mai multe paliere.
* Un jaf la pătrat, din bugetul local și din cel central
Puțină lume își mai aduce aminte de celebrele decizii ale Consiliului Local Piatra Neamț, prin care s-a decis că furnizorul de electricitate și gaz de la acea vreme trebuia să plătească la bugetul local taxe (chirie) pentru rețelele care traversează orașul, un fel de taxă de stâlp. Decizia a fost pusă în practică de Direcția Taxe și Impozite a primăriei și a adus la buget sume foarte importante. De exemplu, doar la E.ON ar fi fost vorba de aproximativ 330 miliarde lei vechi! La acea vreme, nimeni nu s-a întrebat dacă a fost legal ce s-a întâmplat și, când compania a dat în judecată Direcția Taxe și Impozite și Primăria în solidar, s-a găsit urgent un Acar Păun, în persoana directoarei Rodica Zelincă. Plus câțiva funcționari, printre care și Vespasian Puiu Fecic, tatăl actualului secretar al muncipiului.
Cei de la E.ON au câștigat procesul și au obținut și daune consistente, de aproape 30 milioane lei, din care, după tratative au renunțat la 10 milioane! Noi.
Ce știm sigur? Că Piatra Neamț a încasat 330 miliarde vechi, pe care le-a făcut praf în afaceri dubioase și niciun jurist nu a tras vreun semnal de alarmă că ar putea exista probleme. Banii au fost dați înapoi urmare a procesului, dar municipiul, adică noi toți, a trebuit să plătim penalități în jur de 6 milioane euro!
Este prima etapă a devalizării unui buget, a celui local.
Cu multă nonșalanță și la fel de multă ticăloșie, oficialii de atunci, mai mult sau mai puțin părtași la jaful din 2005-2008, au anunțat ca pe o victorie că se vor plăti penalități în rate! Nu am auzit niciun cuvânt despre recuperarea banilor de la vinovați. Nu de la cei de la Taxe și Impozite, ci de la adevărații vinovați, care nu au intervenit pentru a stopa o hotărâre în afara legii. Un subiect asupra căruia vom reveni.
A doua devalizare de buget, de data aceasta a celui central, s-a petrecut în două tranșe. În decembrie 2014, Guvernul Ponta a alocat de la fondul de rezervă 26,3 milioane lei noi, din care 23 s-au plătit către E.ON! Bani care să acopere gaura unor inconștienți de la Piatra Neamț.
Evident, au apărut declarații tipic politicianiste. PSD s-a lăudat că a dat bani la o primărie PDL, pentru binele cetățenilor. Primarul și ai lui s-au lăudat că au obținut bani, prezentând situația disperată a muncipiului, care ar fi putut intra în faliment. Niciunul nu a spus că este vorba de niște bani care acoperă jaful din municipiu și prostiile administrative locale.
În decembrie 2017, povestea s-a repetat. Guvernul Tudose a alocat 6 milioane municipiului Piatra Neamț, din care 5 merg tot spre E.ON! Vorbim despre aceeași schemă: Primăria avea de plătit titluri executorii și Guvernul a dat banii fără să pună întrebări. Se mai acoperă o gaură rezultată la buget, în interesul și din prostia găștii despre care am amintit.
Nu am auzit să fi pus cineva condiția unor demersuri pentru recuperarea banilor.
* Jocul de-a v-ați ascunselea al lui Dragoș Chitic
Dragoș Chitic, șeful de la Primărie, face un joc pe care-l crede subtil, dar care, în realitate, este foarte ușor de descifrat. Cuvântul ”temporizare” se potrivește cel mai bine și, din păcate, nu prea îi găsim corespondent în noul Cod Penal. Evident, în anumite cauze, se poate demonstra că pot apărea consecințe penale, dar cercetarea lor se va face doar când va exista un interes politic.
Un dialog pe această temă cu primarul arată clar cum vede el lucrurile. L-am întrebat despre consecințele hotărârii judecătorești:
”– Dar a fost chemată în solidar și Primăria, care a beneficiat de banii proveniți de pe urma hotărârii Consiliului Local… Este adevărat că au venit bani de la Guvern pentru plata datoriei, dar acei bani sunt tot din taxele și impozitele cetățeanului, fie el din Piatra Neamț sau Alexandria…
– Este adevărat și vreau să vă spun că o parte din acele persoane, care au primit sentințe de închisoare cu suspendare și de returnare a sumelor de bani, au fost la mine în audiență și am încercat să înțeleg fenomenul. Într-adevăr, pare puțin ilogic. Ei erau simpli funcționari, unii au întocmit o simplă hârtie, nici măcar nu au aprobat-o, și, totuși, în instanță, E.ON s-a îndreptat împotriva lor și, bănuiesc că având avocați foarte buni, a reușit să câștige aceste procese. Pare nefiresc. Atâta timp cât banii nu au ajuns acasă la acei oameni, nu au ajuns în buzunarele lor, ci ei au fost cheltuiți, consumați de Primăria Piatra Neamț, mi se pare normal ca banii să fie returnați de entitatea care i-a încasat și s-a folosit de ei. De aceea și instanța a stabilit să intre și Primăria în solidar cu cei în cauză… Bun, acest termen, «în solidar», nu este foarte clar… El nu stabilește proporțiile sau procentele care trebuie achitate de fiecare parte în cauză. Noi asta vrem să facem acum, pentru că, stingându-se procesele cu E.ON, nouă ne rămâne în sarcină să recuperăm sumele. Ar trebui să ne adresăm instanței pentru lămuriri suplimentare, care este procentul pe care fiecare parte ar trebui să-l achite. Vom vedea ce răspuns va da instanța. Repet, mi se pare nefiresc ca o persoană fizică angajată la o instituție să plătească din buzunar o sumă de bani de care nu a beneficiat”. (interviu Mesagerul, 22 ianuarie 2015).
Aici se impune precizarea că am încercat să discutăm cu dl. primar de mai multe ori, dar pentru Mesagerul de Neamț există un regim special la Primărie.
Ce aspecte a ocolit în răspunsurile sale domnul primar?
Este foarte clar că știa că amărâții condamnați de instanță nu aveau decât vina de a fi pus în aplicare niște ordine. Că ei nu ar fi făcut-o, dacă nu ar fi fost asigurați că nu vor păți nimic și se va avea grijă de ei. Vezi cazul Vespasian Fecic, protejat să lucreze în Primărie, prin transfer de la Locativserv, în condițiile în care nu putea lucra direct. Apoi, la expirarea interdicției, a fost încadrat ca șef de Direcție, prin concurs solidar.
La fel de clar este că Dragoș Chitic știe cine sunt adevărații vinovați și îi este frică să îi numească. În plus, se poate raporta la al Cincilea amendament la Constituția SUA, cel care îți permite să ții gura închisă dacă te paște pericolul autoincriminării.
Să reținem, totuși, mirarea legitimă a primarului, că E.ON s-a îndreptat împotriva funcționarilor, pe persoane fizice, nu împotriva Primăriei sau a Consiliului Local, prinse ”în solidar”. Dar dacă, în momentul când a fost clar că administrația va pierde un eventul proces, s-a negociat acest lucru? Pe considerentul ”Dați în judecată persoanele, veți câștiga, că aveți avocați buni, Primăria va plăti, de oameni avem noi grijă și toată lumea va fi mulțumită”? Este un scenariu care poate părea SF, dar nu poate fi exclus din calcule. În felul acesta, E.ON își primea banii plus penalitățile, Primăria și Guvernul plăteau, chiar dacă, din păcate, nu toți cei condamnați de instanță au avut norocul lui Fecic, că unii au avut de suferit.
În final, să reținem ce spunea Dragoș Chitic în 2015, că a rămas în sarcina Primăriei să recupereze sumele. Cum domnia sa evită un interviu, nu ne rămâne decât să presupunem că nu s-a făcut nimic în acest sens. Pentru că nu am văzut să fi intrat sume semnificative în bugetul Primăriei la acest capitol. Iar aici deja putem vorbi despre o culpă a Executivului.
* Alte exemple care merită dezvoltate
– Cazul Telegondola, construită de societatea municipiului, Perla Invest, printr-un împrumut de la o bancă, împrumut garantat cu veniturile municipiului!
Acum împrumutul este ”negociat” și preluat de Primărie, adică de noi. Vinovații nu au fost găsiți, iar consilierii care au votat sunt bine mersi, ca și cei din CA-uri sau AGA.
– Cazul jafului de la Urban, unde nu mai are rost să intrăm în amănunte, colecția ziarului nostru fiind plină de exemple.
– Cazul jafului spațiilor comerciale aflate în patrimoniul Aqua Calor, Urban, Publiserv, Locato, Transurban, care au dispărut prin lichidări foarte bine puse la punct.
– Cazul banilor dați către SC FC Ceahlăul SA și investiția de la stadionul de pe Borzoghean.
Plus multe altele, unele recente.
* Primăria Piatra Neamț nu deține monopolul
Pentru a pune lucrurile în firescul lor, se cuvine precizat că asemenea lucruri nu s-au întâmplat doar la Piatra Neamț. Criminalitatea legislativă organizată a permis situații aberante în județ. De exemplu, un primar dat afară pentru că a încălcat legea (vezi cazurile Agapia, Bârgăoani) este angajat pe post de consilier al viceprimarului cu atribuții de primar și face, în continuare, legea în instituție, apare la manifestări oficiale, iar parlamentari i se adresează cu apelativul de ”primar”.
Alt exemplu: un cogeamitea vicepreședinte de județ, care, pentru câteva ore, s-a văzut chiar președinte, negociind de zor pentru asta, are datorii mari la bugetul de stat și nu i se opresc bani la locul de muncă, așa cum se întâmplă oricărui amărât, pentru că s-a găsit o chichiță legală ca să nu fie deranjat prea mult.
Dacă mai vreți, sunt și alte exemple, vezi programul european de la Apa Serv, vezi Spitalul Județean Neamț și multe, multe altele.
Evident, în acest moment, politicienii caută să aducă la cote și mai ridicate nivelul criminalității legislative organizate. Vor să nu mai răspundă pentru nimic, bugetul să suporte orice, iar ei să aibă imunitate și să nu poată fi atinși nici măcar cu o floare. Ca să nu mai vorbim despre cuvinte, care-i dor mai ales când nu le înțeleg. Adică de cele mai multe ori.
Valentin BĂLĂNESCU