Comisar şef Marius Cârjă a intrat în Poliţie din anul 2007, mai întâi la Serviciul de Paşapoarte din Piatra Neamţ, apoi, din 2008 până în 2011, la Cercetări Penale. De 8 ani este şeful Poliţiei Rutiere Târgu Neamţ.
– Cum a fost anul 2018 pentru Poliţia Rutieră Târgu Neamţ?
Conform bilanţului pe ultimele nouă luni din acest an, situaţia este cam aşa: contravenţii aplicate 4.319, au fost reţinute 292 de permise de conducere, dintre care 85 pentru viteză, 33 pentru alcool. Au fost sancţionaţi 257 de pietoni, 124 de căruţaşi. Tot în această perioadă, formaţiunea rutieră a constatat 185 de infracţiuni şi au retras 133 de certificate de înmatriculare.
* ”Ne afectează situaţia celor patru colegi anchetaţi”
– Cum staţi cu numărul de lucrători şi cu maşinile? Sunt suficienţi poliţişti rutieri şi sunt suficiente maşini pentru a vă putea face treaba aşa cum trebuie?
La momentul actual, avem 4 poliţişti puşi la dispoziţie, aceştia fiind cercetaţi într-un dosar penal. După punerea lor la dispoziţie, au fost delegaţi alţi lucrători din cadrul formaţiunii de ordine publică şi posturi de poliţie. Avem oarecum schema completă. Sperăm ca acest dosar să se termine cu bine. La momentul actual, avem trei maşini de poliţie, un Logan MCV dotat cu radar, un Polo care nu e echipat cu radar şi, de curând, de patru zile, avem un Logan nou, primit de la Bucureşti, urmând ca această maşină să fie şi ea echipată cu radar, în luna ianuarie sau februarie. Ne descurcăm oarecum.
– Cât de mult afectează acest dosar formaţiunea pe care o conduceţi?
Normal că ne afectează. Nu dorim la niciun coleg să fie în situaţia asta. Munca de poliţie rutieră poate este cea mai expusă din cadrul Poliţiei. Oricând eşti predispus să greşeşti, oricând există loc de interpretare. Oricând se poate interpreta atunci când dai un avertisment la un şofer, în condiţiile în care legea spune foarte clar că se poate aplica şi avertisment. Speţa celor patru colegi tot de la asta a pornit, de la avertismente şi s-a interpretat că s-ar fi luat bani.
– De curând, maşini de poliţie nu erau echipate cu anvelope de iarnă.
Acum toate maşinile sunt echipate cu anvelope de iarnă. La acel moment, Polo a fost echipat cu anvelope de iarnă, urmând ca MCV-ul să fie echipat. La nivel de IPJ, anvelopele se montează doar la garajul firmei din Piatra Neamţ. Noi nu putem trimite maşini la Piatra în fiecare zi. Am avut alte intervenţii şi nu puteam pierde o zi să stăm fără o maşină. În acea perioadă, când s-a întâmplat ca unele maşini să nu fie echipate cu anvelope de iarnă, eram în concediu. În acea perioadă am folosit doar Polo. A fost o situaţie care ne-a luat pe nepregătite.
– În acest an au avut loc mai multe desistări ale unor subordonaţi de-ai dvs.
Da. În aceste nouă luni, au avut loc 9 desistări. Un lucru pozitiv, atât pentru formaţiunea Rutieră Târgu Neamţ, cât şi pentru IPJ Neamţ. Din păcate, unii şoferi încă încearcă să ceară clemenţă de la colegii mei, prin oferirea unor sume de bani.
* ”Pe viitor, e posibil să mă gândesc şi la o carieră politică”
– După modelul fostului şef al formaţiunii Rutiere Târgu Neamţ, Daniel Harpa, luaţi în calcul pe viitor şi o înregimentare politică pentru a obţine funcţia de primar?
Au fost nişte discuţii, dar nu m-am gândit niciodată să plec din Poliţie, având în vedere că am muncit ca să ajung până aici. Am făcut şi liceul militar şi Academia de Poliţie. E greu să renunţi pentru o carieră în politică. În ziua de azi, politica nu-ţi oferă o stabilitate. Pe viitor, orice e posibil, dar, deocamdată, în momentul de faţă, intenţionez să rămân în Poliţie.
– Într-o eventuală plecare pe o altă funcţie, la judeţ, a comandantului Poliţiei Târgu Neamţ, comisar şef Victor Costinel Vlad, luaţi în calcul să vă înscrieţi la concursul pentru şefia Poliţiei Târgu Neamţ?
Nu m-am gândit deocamdată la acest lucru. Dacă domnul comandant o să plece, nu este exclus să mă înscriu. Până la urma-urmei, toţi tindem să avansăm în carieră. Deci nu este exclus să mă înscriu la concurs, dacă funcţia de comandant al Poliţiei Târgu Neamţ va fi scoasă la concurs.
* ”Noi nu avem un plan de amenzi”
– Ce mesaj puteți da şoferilor, pentru ca anul viitor să fie fără prea multe accidente rutiere?
Având în vedere că parcul auto din oraş s-a mărit, iar infrastructura a rămas aceeaşi, vreau să transmit un mesaj conducătorilor auto, dar şi pietonilor. Conducătorii auto să conducă prudent şi să fie atenţi la pietonii care merg pe marginea şoselei. Cauza principală a accidentelor din acest an se datorează pietonilor, apoi viteza şi altele. Din păcate, nici pietonii nu au disciplină. Pur şi simplu, se aruncă pe trecerea de pietoni fără să se asigure.
– Comparativ cu anii trecuţi, cum a fost 2018? Ce spune statistica?
Avem o creştere la contravenţii în acest an, faţă de anul trecut şi faţă de acum doi ani. Cu privire la accidente, există o uşoară creştere. Ca şi statistică la sancţiuni şi accidente, suntem printre primii în judeţ şi acest lucru ne bucură. Avem şi aceşti băieţi tineri care şi-au făcut treaba. Pentru anul viitor, ne dorim să fie cu cât mai puţine accidente şi infracţiuni. Noi nu avem un plan de amenzi. Sancţiunile vin în urma evenimentelor rutiere produse. Ar trebui mai multă prevenţie la noi, dar nu avem destui lucrători. Ar trebui să fie două sau trei patrule pe schimb. Formaţiunea Rutieră Târgu Neamţ se ocupă şi de oraş, dar şi de comunele limitrofe. Suntem doar o patrulă pe zi. Încercăm să ne descurcăm, chiar dacă oraşul este zonă de tranzit şi aici, de fapt, au loc şi cele mai multe accidente.
– Sunteţi mulţumit de subordonaţii dvs.?
Da. Să se menţină în continuare pe aceeaşi linie! Majoritatea sunt tineri şi de perspectivă. Doar doi sunt mai în vârstă, domnul Preda şi domnul Sava. Din câte am înţeles, cei doi, într-un an de zile, vor ieşi la pensie. Intenţionează să se retragă din sistem. Noi îi aşteptăm şi pe cei patru colegi şi sperăm că dosarul lor se va termina cu bine.
– Aveţi aşteptări să se termine cu bine?
Fiecare răspunde pentru ceea ce face, dar consider că oricine poate fi în situaţia lor. Fiind mereu în stradă se poate interpreta. Poate au picat la momentul şi locul nepotrivit. Eu sper să fie bine.
– Salariul mic poate fi una din cauzele pentru care cei patru poliţişti au fost tentaţi de banii care li s-au oferit?
Salariile sunt foarte mici. Poliţiştii nu au procente din amenzi, aşa cum au cei de la Finanţe sau de la ANAF. Comparativ cu salariile bugetarilor, noi am stagnat. Lor li s-au mărit salariile, iar salariile noastre au rămas la fel. Ca să fac o comparaţie, salariile de la Poliţia Locală sunt mai mari decât la Poliţia naţională. Eu iau un salariu de până în 4.000 de lei. Astea sunt vremurile. Referitor la cei patru colegi, ar putea şi ăsta unul din motive. Salariile mici. Un salariu bun te motivează să fii altfel. Nu sunt cercetaţi pentru abateri grave, nu este nimic concret. Sper să se termine cu bine. În aceeaşi situaţie a fost şi domnul primar Harpa şi, până la urmă, s-a terminat cu bine. Acum, cei patru sunt la Ordine Publică şi nu e uşor nici pentru ei şi nici pentru familiile lor. Din cei patru cercetaţi, există cazuri când el e singurul care lucrează din familie, el e singurul întreţinător al familiei. Soţia nu munceşte şi au şi doi sau trei copii.
– Un mesaj de sărbătorile care vin?
Şoferii să conducă prudent şi anul 2019 să fie fără evenimente. Sărbători Fericite!
Ciprian Traian STURZU
Nota redacției: Interviul a fost realizat pe 5 decembrie 2018. Între timp, comisarul șef Victor Costinel Vlad a fost împuternicit adjunct al inspectorului șef al IPJ Neamț, lăsând locul liber la Târg. N-a fost norocul comisarului șef Cârjă să primească împuternicirea, deci șansa și-o va juca tot la viitorul concurs.
Cât despre cei patru agenți de la Poliția Rutieră Târgu Neamț, ei sunt trimiși în judecată pentru luare de mită, iar Tribunalul Neamț a constatat deja legalitatea rechizitoriului și a administrării probelor. Ei au contestat această decizie și urmează ca magistrații de la Curtea de Apel Bacău să-și spună cuvântul, aceasta fiind ultima etapă înainte de începerea procesului de fond. Odată cu cei patru polițiști, sunt trimiși în judecată și doi șoferi, acuzați că le-ar fi dat mită.