Declarativ, sistemul de învățământ din România se poziționează în favoarea integrării copiilor cu nevoi speciale în învățământul de masă. Practic, regulile nu se respectă în majoritatea cazurilor, problema de fond fiind copiii care ar trebui să vină la școală doar cu însoțitor. Nu se întâmplă astfel, pentru că mereu se găsește, undeva, ”înțelegere”. Iar când copilul, cu nevoi speciale, pățește ceva tocmai pentru că nu are un însoțitor care să-l supravegheze non-stop, se caută vinovății colaterale.
Un incident, care s-a întâmplat la Școala Vaduri, în ziua de 3 octombrie 2019, și care s-a soldat deja, din nefericire, cu o intervenție chirurgicală, cu șanse mari să urmeze și a doua, tocmai asta demonstrează: încălcarea regulilor nu aduce nimănui beneficii.
Pe scurt, într-o clasă a doua, există un copil cu deficiențe grave (autism și ADHD), pe care colegii deja îl cunosc de 3 ani și au învățat cum să se poarte cu el. Să-i spunem Mihai (nu este numele real tocmai pentru a-l proteja). El are ”momentele” lui, când își pierde răbdarea, se plimbă printre bănci în timpul orei, țipă sau devine agitat. Alex, un alt copil căruia i-am atribuit alt nume, venit din Italia, abia integrat în colectiv de anul acesta, n-a avut timpul necesar să înțeleagă cum funcționează Mihail. La nici o lună de la începerea școlii, timp în care între cei doi nu era tocmai o atmosferă amicală și mamele lor și-au propus să se întâlnească și în afara școlii, să-i ”împrietenească”, dar n-au mai apucat, s-a întâmplat incidentul. Mihai a pus piciorul pe banca în care stătea Alex și l-a scuipat pe acesta, în timpul orei. Gestul l-a înfuriat pe cel din urmă, care abia a așteptat să iasă profesoara din clasă și l-a împins pe Mihai. Din nefericire, băiatul a venit cu zona genitală în colțul catedrei și s-a lovit grav.
În raportul întocmit de reprezentanții DGASPC Neamț se precizează: ”
Până la urmă, problema nu s-a rezolvat doar cu comprese cu gheață și copilul a fost operat pentru îndepărtarea hematoamelor. Din câte spune mama lui, este foarte posibil, însă, ca intervenția chirurgicală să fie repetată, de astă dată pentru extirparea testiculului.
Concluzia anchetei făcute de DGASPC a fost că nu se poate pune problema unui caz de abuz, fiind vorba despre o ”altercație între copii”, motiv pentru care conducerea școlii nici nu a anunțat Inspectoratul Școlar, considerând cazul închis odată cu verdictul că n-a fost abuz.
Însă, din alt punct de vedere, dacă un specialist care evaluează un copil cu probleme grave de comportament, stabilește că el nu poate merge în colectivitatea decât cu însoțitor, ne putem întreba cine este vinovat? În cele câteva minute de pauză, când Mihai a fost împins de Alex, cine trebuia să-l supravegheze?
Directoarea Școlii Vaduri, profesoara Daniela Semian ne-a declarat:” A fost un accident nefericit, nu se poate discuta despre bullying sau despre violență. Nu l-a lovit, n-a dat în el, l-a împins fără să-și dea seama ce se va întâmpla. Copilul ar trebui să vină la școală cu însoțitor, dar are un frate mai mic cu care nu are cine sta și familia n-a găsit, încă, o soluție. Am făcut un compromis ca să nu rămână în afara sistemului de învățământ”.
De înțeles! În fond un astfel de compromis a fost făcut în numele integrării unui copil cu nevoi speciale, raportând situația la dreptul lui la educație. Ce fel de compromis se face, însă, cu drepturile celorlalți copii?
C.Mircea
2 comentarii
In toate cazurile in care copii cu ADHD sint pusi in clasa cu copii normali se termina cu agresiuni fizice. De vina sint profesorii care-i accepta. Fac asta pt ca am inteles ca primesc bonus la salariu.
Și ce ar trebui sa se întâmple cu copiii cu nevoi speciale stimate domn? Ii legam de un copac și ii lăsam acolo? Aveți idee cât costa pe ora un însoțitor? Va spun eu , între 15 și 20 lei pe ORA!! Faceți calculul lunar … Aveți idee cât costa terapia pt ei? Aveți idee câți parinti nu își permit sa le ofere copiilor cu nevoi speciale însoțitor? Credeți ca dacă ar exista centre speciale in care sa meargă ( dar care sa fie dotate așa cum trebuie și sa facă ore cu ei persoane pregătite pt asta) si-ar mai duce părinții copiii in scoala de masa? Având in vedere ca , din cifre oficiale la nivel mondial, in Romania , 1 copil din 65(!!!!!) are autism , ADHD, TSA , etc unde vom ajunge? Nu sistemul de învățământ e vinovat… părinții care încearcă sa facă ceva din copilul ala și așa chinuit sunt de viața ??!! Viitorul suna bine… dar nu pt ei…