Intersecția de la Căciulești, dintre un drum național (DN 15D Piatra Neamț-Roman) și un drum județean (DJ 156A Roznov-Dobreni), a devenit unul din punctele negre de pe harta accidentelor rutiere din județul Neamț. Există perioade de ”liniște”, care alternează cu unele în care accidentele se succed într-un ritm care nu permite timpul fizic pentru a fi culese resturile de mașini dintr-o coliziune și se întâmplă alta. Neatenția este cauza clamată de toate instituțiile cu atribuții în siguranța traficului.
După fiecare accident grav sau mortal – pentru că se moare în intersecția de la Căciulești -, s-a mai făcut câte o ședință sau o ”întâlnire în teren” și s-au dispus măsuri. Aceleași măsuri, orientate către semnalizare.
După ani întregi de la modernizarea drumului județean, investiție care a creat confuzie în mintea multor șoferi aflați în tranzit, intersecția de la Căciulești este cea mai semnalizată din județ. Există panouri, indicatoare, insule, butoni reflectorizanți, benzi rezonatoare, ba chiar și două trecereri pentru pietoni, amplasate strategic în proximitatea intersecției, pe ambele părți ale DJ 156A. Nimic nu funcționează! În continuare se întâmplă accidente și nimeni n-a găsit soluția salvatoare. În plus, drumul național este administrat de DRDP Iași, iar cel județean de DRUPO și, conform tradiției, unde sunt mai multe instituții implicate ședințele, întâlnirile și consultările sunt la ordinea zilei, dar deciziile au de străbătut drum lung.
* Semnalizarea se modifică, numărul accidentelor nu
”Odată cu modernizarea DJ 156A, s-a amenajat și intersecția acestuia cu DN 15D, unde, conform calculului de capacitate a intersecției, au fost prevăzute insule de stocaj pentru virajul la stânga, semnalizate orizontal și vertical, conform normativelor în vigoare”, se arată în răspunsul formulat de Biroul de presă al DRDP Iași, la solicitarea noastră de a preciza măsurile luate.
”În timp, s-a constatat faptul că în intersecția sus menționată au apărut accidente rutiere care au drept cauză fie nerespectarea regimului de viteză la pătrunderea în intersecție, fie aprecierea greșită a conducătorilor auto privind timpul necesar de traversare a intersecției.
Astfel, în data de 16.09.2019, a avut loc o întâlnire în teren, la care au participat reprezentanți ai Consiliului Județean Neamț, Inspectoratului de Poliție al Județului Neamț, DRDP Iași și ai Secției Drumuri Naționale (SDN) Piatra Neamț, în cadrul căreia au fost dispuse o serie de măsuri în ceea ce privește circulația pe drumul național, printre care reamintim: restricționarea vitezei pe DN 15D la 30 km/h, respectiv refacerea benzilor rezonatoare, pentru a reduce viteza de deplasare a autovehiculelor în zona intersecției.Totodată, pe drumul județean s-a dispus înlocuirea indicatoarelor rutiere cu semnul «Oprire» (STOP), cu altele având o clasă de retroreflexie mai bună, refacerea marcajelor rutiere pe DJ 156A din zona intersecției, montarea de butoni reflectorizanți pe insulele de acces în intersecție. Mai menționăm că DRDP Iași, prin SDN Piatra Neamț, a efectuat lucrările de modificare a semnalizării verticale și orizontale în zonă, așa cum au fost specificate în nota de revizie din 16.09.2019”.
* Responsabilitatea și drobul de sare
Soluțiile concrete pentru diminuarea riscului rutier în intersecția super-semnalizată au fost discutate de nenumărate ori, în tot felul de ședințe. Sensul giratoriu are șanse mici în șirul scurt al opțiunilor, pentru că nu prea există spațiul necesar pentru autovehiculele de mare tonaj. Au rămas semafoarele în discuție, deși există reticențe – explicabile, de altfel – din partea DRDP, care evită aceste sisteme pe drumurile naționale. Cea mai simplă dintre soluții – montarea unor cocoașe, în locul benzilor rezonatoare care, oricum, n-au niciun efect – este încă în faza de studiu.
”Noi ne-am tot gândit la o soluție concretă, însă decizia tot la latitudinea administratorului drumului rămâne”, a declarat comisarul șef Mihai Mavriș, șeful Serviciului de Poliție Rutieră Neamț. ”Legat de semnalizare, nimeni nu mai poate spune nimic, intersecția chiar este foarte bine semnalizată. DRUPO și Consiliul Județean trebuie să ia o decizie, noi dăm doar un aviz. Cocoașele, da, ar putea fi o opțiune, însă nu cele din beton, pentru că nu sunt trecute în niciun normativ și nu le putem aviza. Toate cocoașele din beton montate de administratorii diverselor drumuri din județ sunt fără avizul nostru. Doar dacă se va opta pentru unele din cauciuc”.
”Varianta cu cocoașele am propus-o noi, când s-a luat decizia să se facă marcajul rezonator”, a declarat Ana Monda, directoarea DRUPO Neamț. ”Doar că era cineva de la poliție, cred că nu dl. Mavriș, care a spus că vor fi accidente mai grave dacă se montează cocoașe și autovehiculele vin cu viteză și trec peste ele. Și, atunci, nu s-a mai discutat, pentru că administratorul drumului nu poate lua nicio decizie fără avizul poliției. Rămâne o variantă și semaforizarea, dar să vedem cum se poate aplica”.
* Efectele ”studiului” îndelungat se văd la spital și la cimitir
Indiscutabil, neatenția șoferilor este pe primul loc în topul cauzelor accidentelor din intersecția de la Căciulești. Foarte mulți dintre cei implicați în coliziuni nu sunt din județul Neamț, nu cunosc drumul și este foarte posibil să se ghideze după GPS și nici măcar să nu observe indicatoarele. Tocmai de aceea investițiile repetate în semnalizare n-au dat rezultate. După ultimele măsuri, luate în septembrie 2019, conform ”notei de revizie”, intersecția continuă să fie depozit de resturi de mașini. Și, de 9 ani, se fac studii și se caută soluții.
Conform statisticii Serviciului Poliției Rutiere Neamț, în perioada 1 ianuarie 2010 19 noiembrie 2019, în intersecţia de la Căciulești, s-au produs 19 accidente rutiere grave, soldate cu 4 persoane decedate, 21 rănite grav şi 33 rănite uşor, toate aceste accidente având drept cauză neacordarea de prioritate. Pe scurt, 4 oameni au ajuns în pământ, iar 54 la spital, în cel mai recent accident, din seara de 17 noiembrie, fiind rănite 6 persoane.
”Începând cu anul 2010, intersecţia DJ 156A, din localitatea Girov, judeţul Neamţ, a fost modernizată, preluând valori importante de trafic de pe DN 15C şi DN 15D, fiind, totodată, şi o soluţie de ocolire a municipiului Piatra Neamţ”, se arată în adresa primită de la Biroul de presă al IPJ Neamț. ”De la data modernizării până în prezent, intersecţia DN 15D cu DJ 156A a suferit modernizări, efectuate şi în baza informărilor întocmite de Serviciul Rutier Neamţ, constând în montarea de indicatoare suplimentare, efectuarea de marcaje, marcaje rezonatoare şi iluminat public. În anul 2016, au fost realizate benzi de stocaj pe DN 15D, pentru efectuarea virajului la stânga pe DJ 156A. Serviciul Rutier Neamţ verifică permanent semnalizarea rutieră din zonă şi, în baza constatărilor, efectuează informări către administratorul drumului (Secţia Drumuri Naţionale Neamţ şi Consiliul Judeţean Neamţ). În funcţie de valorile de trafic, se poate adopta soluţia reamenajării ca intersecţie cu sens giratoriu sau pasaj denivelat”.
Criteriul de bază, și anume ”valorile de trafic”, pare cinic în condițiile în care, în intersecție, se petrec, constant, accidente și oameni (nu urși) ajung la spital sau în sicriu. Cât despre pasajul denivelat, care pare extrem de îndepărtat ca soluție, sau un sens giratoriu – care ar presupune lărgirea intersecției – probabil nu s-a murit suficient ca să existe justificare pentru astfel de investiții.
Cristina MIRCEA
3 comentarii
Sunt una din persoanele care au solicitat, de repetate ori, soluții pentru aceasta intersectie, unele chiar sau realizat.
Dar cu părere de rău va spun ca vor fi accidente inclusiv dacă intersecția ar fi semaforizata sau sens giratoriu.
Cauza este VITEZA CU CARE SE CIRCULA PE DJ 156A.
Viteza a devenit viteza de autostrada prin localitate…
Ati spus de 4 morți într-un an în intersecție.
Au fost 3 morți în accidente rutiere în Caciulesti în ultimul an….
Solutia: controlul vitezei 24 din 24 ore.
Sunt unul din unul din cond.auto care zilnic fac acest traseu de peste 30 de ani către P Neamt. Sunt părtaș la toate transformările de presemnalizare și semnalizare în această intersectie.Toate au dus spre fluidizarea si optimizare traficului . Deci este foarte bine acum.Însă cred că alta este cauza:
– Nerespectarea vitezei, FACTORUL NR. 1.
– Necunoașterea inscripțiilor de presemnalizare- semnalizare , A SEMNELOR DE PE ACELE PANOURI DE UNII COND.AUTO, CARE AU PRIMIT CARNET FOARTE USOR, STIM NOI CUM!!!!!!
– TERIBILISMUL LA UNII PARTICIPANTI ÎN TRAFIC , IGNORÂND PE SEMENII LOR.
TOATE ACESTE DUC LA PIERDEREA DE VIETI OMENEȘTI SI MUTILAREA UNORA FARA VOIA LOR.
Ambii comentatori au dreptate , se intampla accidente din cauza indolentei unor conducatori auto ,intersectie cu o mare vizibilitate ,intersectie bine semnalizata ,ce dracu mai vor unii, doar sa stea cineva langa ei in automobil si sa-i traga de maneca ? Singura solutie ca sa-i salveze pe dobitoci (pacat ca mor si oameni nevinovati ) este ; constructia unei subtraversari pe DN 15 iar pe drumul de deasupra sa treaca transportul agabaritic ,lucrare de mari dimensiuni si cheltuieli ,cred ca si atunci ar fi tampiti care ar intra in taluzuri ,ar sarii de pe carosabil in capul celor de pe subtraversare !