O scurtă analiză a actelor normative în bază cărora a fost numită conducerea Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț ar putea să arateo surpriză de proporții. Numirea noii echipe manageriale de la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, condusă de Marius Ghineț, s-a făcut în baza art. 21 din OUG nr. 70/14 mai 2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educației naționale nr. 1/2011, precum și a altor acte normative.
Acesta stipulează că ”Ministerul Sănătății coordonează organizarea și funcționarea tuturor unităților sanitare din subordinea autorităților administrației publice locale și exercită inclusiv atribuția de numire, suspendare și eliberare din funcție a persoanelor care ocupă funcții de conducere în cadrul acestor unități.”
A doua zi a apărut Legea 55 / 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, care la domeniul sănătății păstrează mare parte din prevederile OUG 70, dar din care lipsește prevederile art. 21. Această omisiune ceea duce la următoarea întrebare, dacă acum autoritățile locale (consilii județene, municipale, unde este cazul etc) nu pot trece la numirea managerilor, în condițiile în care Legea ar fi mai puternică decât un OUG.
În legea din 15 mai Ministerul Sănătății își păstrează atributul de a numi manageri în spitalele aflate în coordonarea sa, nu și în cele coordonate de către instituții locale. Nu știm dacă este vorba despre o omisiune sau despre o asumare a unei asemenea prevederi, cert este că diferența există și poate duce la interpretări diferite.
” ART. 12 (1) Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuţiilor de serviciu de natură a pune în pericol persoanele şi măsurile de prevenire şi combatere a efectelor pandemiei de COVID-19, pot fi suspendate din funcţii persoanele cu funcţii de conducere din cadrul Ministerului Sănătăţii şi din unităţile sanitare publice aflate în subordinea, sub autoritatea Ministerului Sănătăţii.”
Dacă sintagma ”sub autoritate” nu se mai referă la și la spitale aflate în subordinea autorităților locale, atunci lucrurile se complică. Ceea ce înseamnă că ar putea urma un ordin de demitere al actualei conduceri, în întregul ei, sau pentru anumite funcții și numirea altor persoane de la nivelul autorității care are spitalul în subordine.
Această interpretare s-a dat deja în județul Argeș, condus e un președinte PSD, care deja a schimbat conducerea numită de ministrul Sănătății (amănunte aici). Este de urmărit dacă ordinul de numire va fi atacat de cei din Guvern. Dacă nu, conducerea pusă de președintele Consiliului Județean Argeș va reveni la muncă.
Întrebarea este dacă Arsene vrea/riscă să facă același lucru și va profita de diferența dintre OUG și Legea 55. Pentru asta ar trebui să aibă dorința de a o face dar, mai ales, interes politic, ca să nu mai vorbim că ar trebui să aibă și doritori să colaboreze cu el în acest context.
Valentin Bălănescu
Nota redacției: să mai remarcăm încă o dată că pe parcursul a două zile avem două reglemetări care permit interpretări diferite într-un domeniu extrem de important în contextul epidemiei de coronavirus.
2 comentarii
Ar fi misto sa numeasca si Arsene o conducere. Dealtfel ar fi si justificat : una pe spitalul nou, alta pe spitalul vechi. Batalia mare va fi e morga.
Pai in tara asta totul se interpretează:legea se interpretează,constituția se interpretează,fiecare interpretează după interesul propriu sau de grup.Se pare că nu ne vom vindeca niciodată.