Promoția din acest an a absolvenților de la Colegiul Național „Roman Vodă” a oferit trei șefi de promoție. La profilul real – științele naturii, doi absolvențiși colegi de clasă sunt la egalitate – Eliza Elena Donici și Rareș Marian Palaghia -, cu media generală 9,96. La profilul umanist-filologie șefă de promoție este Violeta Elena Coroiu, cu media generală 9,90.
Pentru Rareș Marian Palaghia liceul a fost cea mai frumoasă perioadă. Când a fost admis la științele naturii, la „Roman Vodă”, cu media 9,80, poziția 16 în ierarhia pe județ, avea un singur gând: pregătirea pentru Medicină. Nu doar pasiunea pentru chimie, disciplină căreia i-a dedicat o bună parte din timp, participând încă din gimnaziu la olimpiade și concursuri naționale, ci și firea lui empatică l-au făcut să-și aleagă profesia de medic.
Abstracta matematică și logica biologiei
Premiant în toți cei 4 ani de gimnaziu de la Şcoala „Vasile Alecsandri”, Rareș a devenit pasionat de chimie, datorită profesoarei Geanina Condurat: „A fost un profesor foarte implicat, ea însăși pasionată, foarte atentă la nevoile noastre de a înțelege. Și nu doar la ore, dacă aveam o neclaritate mereu îmi răspundea, din timpul ei din afara programului de la școală, nu doar mie, ci și altor colegi de-ai mei. Dumneaei îi datorez faptul că am înțeles această materie, care a devenit pasiunea mea”. A participat la concursurile naționale „Magda Petrovanu” și a câștigat premii III și II în clasele a VII-a și a VIII-a, un concurs la care a participat și în timpul liceului, anul trecut obținând premiul II. Dar și la Olimpiada de chimie, competiție la care în clasa a X-a s-a calificat la etapa națională.
Nici biologia nu i-a pus probleme, deși manualul de Anatomie trebuie învățat din scoarță-n scoarță: „Manualul de biologie de clasa a XI-a trebuie ales cu atenție, fiindcă am observat că există diferențe, mai ales la valorile numerice, cum ar fi volumele pulmonare. Este adevărat că trebuie învățată Anatomia, fiindcă examenul de admitere constă într-un test grilă și dacă nu scrii ca în manual, riști să greșești răspunsul. Nu-mi este dificil să învăț, pentru că există o legătură logică între noțiuni”. Nu a mers la olimpiada de biologie, deoarece „din ce-am văzut, colegii mei învățau după 4 manuale, fiindcă la olimpiada națională se cereau cunoștințe mult mai profunde, însă care, mie, pentru Medicină, nu-mi foloseau. Am preferat să mă concentrez pe chimie și să folosesc timpul pentru a mă pregăti în ceea ce mă interesează”.
Rareș a început să învețe temeinic din anul trei de liceu, cu pregătire suplimentară de câte două ore de chimie și două ore de biologie pe săptămână: „Pentru Evaluare Națională sau Bacalaureat, pregătirea din cursul școlii este suficientă pentru o notă bună și să fi învățat constant. Sau dacă ai profesori de la care nu înțelegi, este o alternativă să faci pregătire în plus. Dar pentru admiterea la o facultate, de pildă Medicina, una dintre puținele la care se mai dă examen, nu sunt suficiente orele de curs, fiindcă materia este vastă și trebuie explicată temeinic”. În rest, a fost atent la ore și a studiat acasă, repetând cu voce tare, în timp ce se plimba prin cameră, dar n-a contabilizat kilometri făcuți. Fire veselă și sociabilă, și-a făcut timp și pentru a ieși cu prietenii, pentru a citi literatură SF, genul său preferat.
„Profesorii au tendința să fie indulgenți cu elevii consecvent buni”
Consideră că olimpiadele și concursurile din timpul școlii sunt o oportunitate pentru elevii care își propun să fie admiși fără emoții la facultate. Însă, ca mulți alți tineri, afirmă că învățământul românesc trebuie să fie modernizat: „Este goana după note – fiindcă dacă vrei să înveți la un liceu bun ai nevoie de media din gimnaziu și o medie mare la Evaluarea Națională, sau dacă alegi o facultate bună ai nevoie de media de Bacalaureat – care face parte dintr-un sistem învechit. Mai este o problemă în învățământul nostru: profesorii au tendința să fie mai indulgenți cu elevii consecvent buni. Cred că sistemul nordic este mai adecvat, fiindcă se axează mai mult pe individualitatea elevului, pe descoperirea talentelor acestuia”.
Matematica nu i-a pus probleme, fiind una din materiile care i-a plăcut, dar consideră că se studiază la un mod mult prea profund: „Mi se pare prea abstractă. Pe când, la chimie dacă fac un calcul descopăr o masă sau o cantitate de substanță. Poate dacă ar exista posibilitatea ca elevii să-și aleagă materiile – să nu fie neapărat 17 discipline. Sau, dacă nu se poate mai puține, să fie nivele de dificultate diferite și să se poată alege, iar examenul de final să se dea din materii care într-adevăr au fost studiate la un nivel mai înalt. Sunt țări în care nu se dă Bacalaureat și copiii merg la facultăți pe baza examenelor din cursul școlii”.
Ca orice elev, a chiulit, doar de câteva ori: „Doamna dirigintă, profesoara de biologie Cristina Gheorghiță, a fost un om autoritar și implicat în același timp, care ne-a învățat respectul pentru munca celorlalți”.
„Am ales mereu ce-am vrut și am muncit pentru asta”
Părinții, care îl vedeau informatician nu doar pentru că așa e „trendul”, ci și pentru că este un domeniu în plină expansiune, cu joburi sigure și bine plătite, i-au acceptat alegerea și îl sprijină în continuare. Rareș simte că ei au încredere în el, așa cum au avut și până acum, dar nu veniturile lor, ușor sub medie, sunt problema pentru care Rareș nu a ales altceva sau să învețe în străinătate: „Eu am ales ce-am vrut și am muncit pentru asta. Sunt sigur că voi intra la buget, la Cluj. Apoi voi putea să merg la stagii de pregătire în străinătate. Aș fi ipocrit să nu recunosc că, dincolo de faptul că Medicina este ceea ce mi se potrivește – sunt empatic, rezistent la stres -, am ales-o și pentru că veniturile sunt acum mai decente decât înainte. Mă văd profesând mai degrabă în mediul privat. Mă interesează și condițiile decente de muncă. Nu m-am decis, dar cel mai mult mă atrage Pediatria și cred că sunt capabil să comunic cu micii pacienți, știu că trebuie să ai anumite abilități. Mă atrage această specialitate și pentru că în țara noastră sunt foarte puțini specialiști, iar copiii noștri sunt trimiși pentru intervenții în afară”.
Cristina IORDACHE