Absolventă de matematică-informatică a Colegiului Național „Petru Rareș”, Mara Elena Gheorghe a obținut, după contestație, 10 la Bacalaureat. Inițial, la limba română a primit nota 9,55 și, pentru că știa ce a scris, s-a sfătuit cu profesoara de limba română și a depus contestație: „Mă așteptam la 10. După examen, m-am verificat și n-am găsit greșeala clară pentru care am fost depunctată. M-am sfătuit și cu doamna profesoară Melania Iliuță și mi-a recomandat să depun contestație. Învățasem mult la română, mai mult decât la matematică și la informatică. M-am simțit dezamăgită și am depus contestație, mai ales că nu avem nimic de pierdut”.
Mara a absolvit Școala Gimnazială nr. 2 cu media generală 9,99 și spune că a mers de câteva ori la faza județeană a Olimpiadei de română, dar că în timpul liceului nu a mai pus mare accent pe limba română, până în clasa a XII-a: „Este o materie importantă, indiferent de profil sau specializare. Pentru examenul de Bacalaureat cu atât mai mult, la fel ca matematica, istoria și celelalte materii obligatorii sau opționale. Dincolo de faptul că este limba noastră maternă, învățarea aprofundată ajută orice tânăr să-și dezvolte abilități de comunicare, de susținere a unui discurs în fața unui public. Cititul este foarte important, altfel nu poți avea un vocabular divers și adaptat la tot felul de situații care se presupune că te așteaptă după terminarea liceului. Te ajută foarte mult în expunerea ideilor. Este fundamental! Iar pentru noi, absolvenții de real, este cam singura materie care ne ajută în acest sens și pe care o studiem în toți cei 12 ani de școală. Nu am făcut pregătire în plus, a fost suficientă pregătirea din școală, cea online din timpul epidemiei și cea din perioada 2-12 iunie, când am fost din nou la școală. Iar subiectul a fost asemănător cu cel de la simularea de anul trecut, am avut tot comedie la subiectul al III-lea. La matematică am făcut toate testele de antrenament ale Ministerului Educației și pot spune că au fost utile, subiectele de la BAC au fost asemănătoare”.
Pentru că a vrut foarte mult să învețe la „Rareș”, la matematică-informatică, o specializare cu numeroase oportunități pentru carieră, crede Mara, în liceu s-a axat mai mult pe materiile profilului și pe științe: „Oricine vrea Informatică sau Medicină se poate pregăti foarte bine, aici. Am colegi care vor să dea la Medicină, alții vor la Științe Sociale și cu toții au putut învăța din domeniile de interes. Eu m-am decis pentru Informatică anul trecut, dar am ales «Petru Rareș», pentru că am vrut să învăț echilibrat din toate materiile”. Înainte de Informatică, Mara și-a dorit foarte mult să facă Dreptul, dar după o școală de vară și-a dat seama că nu i se potrivește. Arhitectura a fost următoarea ei alegere și a plătit pregătirea timp de un an și jumătate: „Am renunțat nu pentru că pregătirea îmi ocupa foarte mult timp. Făceam pregătire și la Roman, și la Bacău, pentru că se găsesc foarte greu profesori de desen tehnic. Dar, pe parcurs mi-am pierdut entuziasmul, mai ales că la desen tehnic devenea tot mai dificil și nu m-am văzut făcând toată viața schițe, asupra cărora să revin și să șterg, să tot calculez și să tot desenez”. A ales Informatică după ce a aprofundat-o în timpul liceului și acum este admisă la Cluj, pe baza mediei 10 de la Bacalaureat.
Și, pentru că anii de liceu trec repede, Mara n-a stat cu ochii doar în manuale, ci a vrut să aibă cât mai multe experiențe care să o ajute în dezvoltare. A participat la mai multe activități din viața liceului, a fost voluntar, dar și purtătorul de cuvânt al Consiliului Local al Tinerilor: „De învățat oricum învățam și am simțit nevoia să-mi dezvolt partea socială. Experiența din cadrul Consiliului Local al Tinerilor a fost interesantă, pentru că ne implicam în tot felul de activități pentru liceeni. Fiind purtător de cuvânt, trebuia să fiu la curent cu tot și țineam să fiu bine informată. Cred că e nevoie să fii un om deschis pentru a putea îndeplini calitatea de purtător de cuvânt. Nu regret nimic, fiindcă am putut să mă ocup de tot ce mi-a stârnit interesul la un moment dat. Mi-am făcut mulți prieteni, am multe amintiri. Am avut note mari, pentru că nu poți învăța la toate materiile dacă nu-ți place și dacă nu-ți dorești să fii printre cei mai buni. Dar am avut și note mici, pentru că la acest profil sunt multe materii solicitante și trebuie învățat constant. De exemplu, pe mine nu m-au interesat chimia și biologia, informațiile mi s-au părut prea detaliate și, deși am învățat, mi-au reținut atenția doar câteva date de bază. Am avut și profesori buni, acei profesori exigenți m-au ajutat, pentru că acum știu mai mult. Depinde și de interesul elevului, pentru că, cel puțin unde am învățat eu, profesorii se adaptează, dacă observă că elevii vor să știe mai mult, ne oferă mai multă informație. Am avut și profesori care ne înțelegeau când aveam teze. Iar, anul acesta, profesorii au fost foarte înțelegători cu noi și ne-au permis să ne pregătim mai mult la materiile de care aveam nevoie pentru Bacalaureat și pentru facultate. În perioada de carantină mie mi-a fost ușor să învăț, fiindcă dispuneam de timpul meu și nu mai era presiune”.
Pentru Mara, cel mai important beneficiu, după 12 ani de școală, este faptul că a învățat să comunice și, de aici, să relaționeze cu tot felul de oameni, date fiind și preocupările ei diverse: „A fost și greu, a fost și frumos. Cred că importantă este atitudinea!”.
Cristina IORDACHE