Interviu cu directorul Ioan DIACONU
– Domnule director, cum ați reușit să depășiți perioada pandemiei, o etapă foarte grea pentru toți?
Nu a fost ușor și am încercat să trecem de aceste momente grele așa cum a încercat și procedat toată lumea. A fost greu, dar am fost ajutați și de Inspectoratul Școlar Judeţean Neamț, în frunte cu domnul inspector general Mihai Obreja. Am fost monitorizați tot timpul. Inspectoratul a fost ajutat de Ministerul Educației, prin Programul „Școala după școală”. De la ISJ am primit 82 de tablete, iar de la primărie 30 de bucăți.
– Ați primit donații?
Din păcate, nu! Au fost doar promisiuni, lovindu-ne de problema internetului. Am fi putut primi telefoane sau tablete, dar aceste aparate nu aveau internet, iar copiii le primeau degeaba. Dacă nu era cineva care să plătească lunar internetul, elevii nu aveau ce face cu ele.
– Școlile din comuna Doljești au avut parte, în ultimii 2-3 ani, de investiții importante, despre ce este vorba?
La Școala Buruienești, s-a reușit construirea de toalete interioare. În fapt, a fost o construcție, care, ca suprafață, este echivalentă cu vechea construcție. A fost un proiect eficient, pentru că acum avem și toalete pentru copii, pentru cadrele didactice, dar și pentru persoanele cu dizabilități. Acum, școala arată foarte, foarte bine. Acolo aveam totdeauna o problemă cu ISU, pentru că a fost un lambriu pe care l-am scos din școala veche, cu ajutorul primăriei, pe baza unor rectificări bugetare. V-am spus că aveam o problemă cu ISU. Aveam o intrare, iar pentru etaj o singură scară, numai că această instituție dorește două scări. Acum am reușit, prin acest program – PNDL2 – să avem două intrări, astfel ca evacuarea, în caz de incendiu și nu numai, să se facă foarte repede. După părerea mea, este o investiție bună, chiar dacă, la prima vedere, părea puțin grosolonă. Mulți au spus că se putea face și altceva mai practic. Dar, cred că respectiva clădire arată foarte bine acum, iar cu această ocazie am scăpat și de problema toaletei.
„Grădinița Doljești, o superclădire”
– O clădire foarte frumoasă este grădinița din Doljești.
Așa este. La Doljești este o grădiniță ridicată pe baza unui proiect european, de către primărie. Fiind proiect european, ce a fost rău a fost că respectiva construcție este destinată numai învățământului preșcolar. Noi, la structura de la Doljești, avem doar o grupă de grădiniță mixtă, din cauza numărului mic de copii. În această situație, vă dați seama că erau 20 de copilași într-o superclădire. Nu era rău, dar din cauza proiectului european nu ne dădeau voie să folosim celelalte spații, încă două clase foarte moderne. Mai este și un cabinet acolo, care poate fi folosit drept spațiu logopedic, psihologic și medical, fiind folosit în diverse scopuri. Culmea, pandemia ne-a ajutat, pentru că a venit o normativă prin care nu s-a mai ținut cont de aceste reglementări, spunându-ni-se că se poate folosi orice spațiu, numai să asigurăm normele de prevenție împotriva virusului SARS-CoV-2. Mai bine spus, să fie distanțare. Acolo a fost o mare realizare, pentru că la Doljești aveam învățământ după-amiaza. Dacă nu ni se dădea voie să folosim acele spații, noi nu puteam funcționa decât în următorul program: cei mici dimineață, iar cei mari după amiază. În aceste condiții, era foarte greu să respecți normele, cu igienizare de mai bine de o oră, apoi cadrele didactice făceau naveta și multe altele.
– Ce se întâmplă cu școala de la Buhonca?
Școala din acest sat este tot structura Școlii Buruienești. Inițial, a fost structură a Școlii Doljești, iar mai apoi a celei de la Buruienești. Acolo avem o grupă mixtă de grădiniță, cu un număr redus, 12-14 copii. Tot acolo mai avem două clase disponibile, plus cancelaria. Unitatea are toalete interioare, fiind construită după un plan de prin 2000, din materiale ușoare. Are apă curentă, încălzire electrică, iar recent am reușit să tragem și gaz metan. O să mergem tot pe varianta electrică, cu anumite panouri solare dacă tot vrem să mergem pe energia verde. Acolo am mutat clasa pregătitoare de la Doljești. Asta înseamnă și anumite costuri, pentru că noi avem un contract cu o firmă de transport, în condițiile în care nu avem microbuz școlar. Sunt copii de la Doljești și Rotunda, care ajung la Buhonca.
– La Școala Rotunda, dacă tot ați pomenit?
Spațiile în care funcționau clasele de primară și gimnaziu au fost preluate de Consiliul Județean Neamț. Inițial, am înțeles că s-a vrut să se facă un azil și nu știu de ce s-au sistat acțiunile. În schimb, tot acolo funcționează o grupă de grădiniță mixtă, dar cu un număr mai mare de copii față de Buhonca.
Program la baza sportivă Buruienești
– Ce activități se petrec în aceste ultime zile de an școlar?
Din fericire, noi, ca și comunitate școlară, am avut noroc în perioada asta. Am stat în online doar când au venit directivele de la nivel central. Nu am avut probleme, în rest, mulțumesc locuitorilor comunei, că au respectat regulile de protecție, pentru că noi nu am fost niciodată nominalizați nici în scenariul galben, nici în cel roșu. Au mai fost cazuri când unii au avut Covid, dar la nivelul copiilor nu am avut nici un caz. Indicele la nivel de comunitate a fost de fiecare data sub 1 la mie. La această oră, suntem pe zero. În aceste condiții, chiar dacă am fost pe verde, nu am putut organiza anumite activități, fiindu-ne interzise manifestările, inclusiv cele extracurriculare, pe care le făceam în mod obișnuit. Am avut prinsă activitatea „Școala altfel” în primul trimestru, dar au fost activități online. La anumire clase, activitatea a fost o adevărată reușită. Datorită tehnologiei, s-au realizat și lucruri frumoase. Din păcate, a dispărut socializarea și relația dintre copii, dascăli și părinți.
– Zilele trecute a fost o ședință a Consiliului Local în care s-au luat hotărîri privind școala.
Da, am înțeles că a fost o rectificare bugetară. Probabil, actuala administrație locală vrea să facă anumite investiții, de schimbare a parchetului cu linoleum. Inițial, era vorba doar de o singură centrală termică în clădirea modernizată la Școala Buruienești, doar pe latura unde a fost făcută investiția cu toaletele. Spun asta, pentru că pe partea cealaltă, era centrală cu lemne. Am avut o discuție cu domnul primar și am găsit înțelegere, și la rectificarea de buget o să se mai prevadă o centrală termică. Dar, acum, la corpul respectiv, centrala poate funcționa pe gaz. În concluzie, vom avea centrală și pe gaz și pe lemne în spațiul modernizat. În celelalte corpuri, folosim în continuare lemnele. Centralele sunt în regulă și nu sunt probleme. De asemenea, avem și fochiști specializați, încât nu va lipsi căldura la iarnă în sălile de clasă.
– În preajma școlii se află o frumoasă bază sportivă, credeți că va ajunge într-o bună zi în administrarea școlii?
Cred că trebuie să avem o colaborare foarte bună cu primăria. Consiliul Local trebuie să-și exercite drepturile, pentru că așa spune legea, respectiv, drepturile de proprietate. Noi nu putem face nimic fără acordul Consiliului Local, cu atât mai mult, terenul sportiv. Există un act de colaborare între școală și Consiliul Local, iar când avem ore nu intră nimeni pe teren. Tot în acest an, ce s-a făcut bun, este că tot în colaborare cu primăria, oferim gratuitate copiilor școlii noastre pe teren. De exemplu, marțea vin fetele, de la ora 15:00 la 17:00, la fel miercurea pentru băieții de la ciclul gimnazial, iar vineri pentru cei de la ciclul primar. Este cineva care deschide poarta și care are grijă să nu intre nici un străin acolo. Nimeni nu-i deranjează, trebuie doar să respecte regulile de igienă și să fie disciplinați. (Rep.)