Interviu cu primarul Ion Tănăselea
– Domnule primar, cum aţi gestionat administrativ perioada de pandemie de anul trecut şi cu ce probleme v-aţi confruntat?
Anul trecut a fost un an greu pentru noi. Ca şi efecte cred că cel mai mult au avut de suferit elevii, ţinând cont de faptul că ei au trebuit să facă şcoala online, cel puţin pentru clasele primare. Însă chiar şi aşa elevii din comuna Urecheni au beneficiat de cele mai bune condiţii ţinând cont că noi am achiziţionat din bugetul local 300 de tablete ce au fost distribuite elevilor pentru a putea face şcoala online. A fost un mare beneficiu atât pentru copii cât şi pentru părinţi, pentru că sunt foarte multe cazuri în care părinţii nu-şi puteau permite un abonament lunar la internet pentru şcoala online. O problemă pe care am întâmpinat-o a fost izolarea celor care au venit din străinătate. A fost greu, pentru că, în prima parte a pandemiei, au trebuit să stea în izolare şi membrii familiei, ceea ce i-a împiedicat să-şi desfăşoare activităţile de creştere a animalelor sau să meargă la serviciu. Am achiziţionat pentru elevi şi suficiente măşti din fondurile primăriei, iar şcolile au avut fondurile necesare pentru achiziţia materialelor sanitare. În concluzie am trecut cu bine peste acea perioadă şi cetăţenii au înţeles pericolul acestui virus. Am avut foarte multe întâlniri cu cetăţenii, pentru a se proteja şi chiar anul acesta am informat cetăţenii despre avantajele vaccinării, iar doamna doctor Irina Pavel a avut posibilitatea să vaccineze mulţi cetăţeni, aici, la cabinetul medical din comună.
– Cum vă pregătiţi pentru viitorul an şcolar, 2021-2022, din punct de vedere al infrastructurii şoclare, şi nu numai?
În fiecare an am avut în vedere ca învăţământul din comuna noastră să beneficieze de investiţii, pentru a crea cele mai bune condiţii elevilor şi cadrelor didactice. Anul trecut am schimbat acoperişul la Şcoala Generală Nr. 1 Urecheni cu tot ceea ce înseamnă învelitoare, iar anul acesta avem alocată o sumă importantă de bani pentru Şcoala Ingăreşti. La aceeaşi şcoală intenţionăm să facem un teren de sport multifuncţional, mai ales că acum cu regulile impuse de numărul elevilor în şcoli aceasta va fi redeschisă şi îndeplineşte toate condiţiile de a funcţiona. Tot pentru anul acesta mai avem un proiect de achiziţie de echipamente informatice care constă în achiziţionarea altor tablete pentru clasa zero, inclusiv laptopuri şi calculatoare în sprijinul cadrelor didactice, dar şi achiziţionarea de table digitale de unde elevii să primească informaţii direct pe tablete. Suntem în pas cu tendinţele tehnologice şi-i asigurăm pe toţi elevii, profesorii şi părinţii, că facem toate eforturile pentru ca învăţământul din comună să fie la cel mai înalt nivel.
– Cum colaboraţi cu conducerea şcolilor din comună?
Colaborarea este foarte bună şi chiar aş spune de nota 10. Domnul director Mihai Marcel Tănăselea, care de altfel timp de 12 ani a fost primarul comunei Urecheni şi a făcut multe pentru localitate, şi acum pune suflet în tot ceea ce face pentru cele două şcoli care au mai rămas. Din păcate de la an la an scade numărul de elevi, fiind o problemă la nivel naţional, mai ales că foarte mulţi tineri sunt plecaţi la muncă în străinătate.
– Dar în toată această perioadă de pandemie aţi primit sprijin financiar de la alte instituţii ale statulului, Guvern sau Consiliul Judeţean?
Am avut un proiect PNDL 2 pe care l-am derulat în 2017 şi aş putea spune că s-a derulat foarte bine mai ales că decontarea lucrărilor s-a făcut la timp şi nu a fost o presiune pe noi primarii, pentru că nu poţi dormi atunci când ştii că ai o datorie la constructor, din cauză că banii nu vin de la minister. PNDL-ul a fost un program foarte bun şi cred că va fi greu să se mai realizeze în următorii ani. Chiar dacă acest PNDL a fost blamat de către unii politicieni, însă eu vă spun că pentru mediul rural a fost un câştig, mai ales că, de regulă, guvernele cam uită de noi. Am încheiat proiectul cu succes, investiţia este bine venită pentru comună, prin el reuşind să modernizăm 6,85 kilometri de drum. Un sprijin important pe care l-am primit a fost şi de la Consiliul Judeţean, şi pe această cale vreau să mulţumesc domnului Ionel Arsene, preşedintele acestei instituţii, pentru investiţiile pe care le avem în derulare şi pentru care ne-au alocat fonduri. Din păcate, anul acesta bugetul pentru 2021 nu ne-a permis să alocăm nici măcar un leu pentru dezvoltare. Toate sumele primite le folosim pentru funcţionare.
– Ce proiecte aveţi de gând să iniţiaţi în perioada următoare sau ce proiecte doriţi să finalizaţi până în 2024?
Avem foarte multe proiecte, însă axa prioritară este reţeaua de gaz şi suntem pe la mijlocul derulării proiectului pentru întocmirea studiilor de fezabilitate. Dar întâmpinăm mari greutăţi cel puţin cu avizele de la deconcentratele din judeţ, termenele sunt foarte lungi, greoaie. De pildă la Apele Române un răspuns la o solicitare poate dura şi 60 de zile. Din păcate din ceea ce se vehiculează şi din media şi din surse oficiale pentru anul 2021 nu va exista nicio sursă de finanţare pentru aceste investiţii. Noi ne dorim să finalizăm proiectul tehnic, studiul de fezabilitate, avize şi concesionarea acestei finanţări şi nu putem decât să aşteptăm deschiderea unei surse de finanţare pentru aceste proiecte pentru localităţile care până la ora actuală nu au alimentare cu gaz metan. De asemenea, suntem în procedură de achiziţie de execuţie pentru terenul de fotbal din comună, proiect început încă din 2018, dar fiind prin GAL Ţinutul Zimbrului şi prin fonduri europene lucrurile se mişcă destul de greu. Însă sperăm că anul acesta să începem lucrările la realizarea acestui teren de sport modern. Un alt proiect care din lipsa fondurilor şi a timpului lung de obţinere de avize de la Apele Române se referă la realizarea celor trei poduri peste pârâul Râiosu, punctele Cobuz, Tudose şi Marcu. Un obiectiv de investiţii propus şi în care am făcut paşi importanţi este cel legat de construirea unui sediu nou de primărie. Noi am achiziţionat un teren de sub fosta brutărie a comunei cu bani de la bugetul local. Însă acest obiectiv poate să mai aştepte pentru că avem o primărie acceptabilă pentru moment. Un alt proiect important este extinderea reţelei de alimentare cu apă, o investiţie pentru care am mai achiziţionat materiale, dar, din lipsă de constructori, nu am putut-o realiza până acum, fiind vorba de 4,8 kilometri de extindere cu alimentare cu apă. Sperăm ca anul acesta să găsim un constructor care să poată începe această investiţie.
– Care este proiectul dv. de suflet?
Alimentarea cu gaz metan a comunei. Este un proiect foarte important şi necesar pentru comuna noastră, dacă ţinem cont că locuitorii se confruntă cu o mare problemă, şi anume aceea a preţului lemnului pentru lemne de foc care a crescut. Un alt proiect deosebit de important este canalizarea, proiect depus încă din 2017 la AFIR. Dar din păcate nici până la acest moment nu am primit finanţare. Am trimis anual adrese pentru a afla dacă există surse de finanţare dar niciun răspuns. Un alt proiect important este modernizarea a încă 13,5 kilometri de drum. Anul acesta pregătim acest proiect pentru modernizarea şi asfaltarea celor 13,5 kilometri de drum.
Director Mihai Tănăselea: „Cu sprijinul autorităţilor locale am putut să ne dezvoltăm”
Interviu cu prof. Mihai Tănăselea, directorul şcolii din comuna Urecheni
– Câte şcoli şi elevi sunt în comună?
În comuna noastră există o singură unitate școlară cu personalitate juridică, respectiv Școala Gimnazială Urecheni, fără structuri arondate, dar care își desfășoară activitatea în 3 corpuri de clădire: două situate în localitatea Urecheni și unul în localitatea Ingărești. Mai precis, clasele de gimnaziu învață în localul din Urecheni, clasele primare învață în localul din Ingărești, iar grupele de grădiniță se află în localul nou, recent dat în folosință, aflat în imediata vecinătate a școlii din Urecheni. În anul școlar curent avem înscriși 326 de preșcolari și elevi, organizați în 3 grupe de grădiniță, 8 clase primare și 5 clase de gimnaziu.
– Cum aţi trecut perioada de pandemie în anul şcolar 2020-2021, domnule director?
Aș spune că am depășit dificila perioadă care s-a scurs din data de 11 martie anul trecut și până acum cu succes. Cu greu, dar cu succes. Și spun asta gândindu-mă la două aspecte: în primul rând nu am avut, în toată această perioadă, cazuri de copii sau de angajați confirmați cu Covid, iar în al doilea rând, ne-am desfășurat activitatea didactică în condiții cât mai apropiate de optim datorită sprijinului acordat de Primărie și Consiliul Local, care ne-au asigurat tablete și conexiune la internet pentru toți elevii noștri, chiar de la începutul anului școlar 2020-2021. Ca urmare, deși a fost necesar un efort deosebit de adaptare la noile condiții de predare online, efort făcut deopotrivă de către elevi și de către personalul didactic, noi am reușit să păstrăm comunicarea cu elevii noștri și ne-am putut desfășura activitatea specifică și în perioadele în care cursurile s-au ținut exclusiv online. Firește, trebuie să recunoaștem că eficiența nu a fost aceeași, dar a trebuit să ne adaptăm din mers și să ne facem treaba, cât mai bine cu putință. Și, în linii mari, cred că am reușit.
– Cine v-a sprijinit cu materiale sanitare, măşti, etc, necesare şcolilor din comună?
Așa cum spuneam puțin mai devreme, Primăria ne-a susținut fără rezerve și ne-a asigurat absolut tot ce a fost necesar pentru ca activitățile școlii să se desfășoare în condiții bune și în siguranță. Toți elevii noștri au primit tablete și internet gratuit chiar din luna septembrie a anului trecut, având astfel posibilitatea de a participa la cursuri. Întreg personalul și toți elevii au beneficiat permanent de măști de protecție puse la dispoziție de Primărie, fiindu-ne distribuite aproape 40.000 de măști în anul școlar care tocmai s-a încheiat. Am beneficiat de sprijinul financiar al autorității locale, având tot timpul sumele de bani necesare achiziționării de materiale sanitare și dezinfectanți, fapt care s-a concretizat în menținerea unei stări foarte bune de igienă și curățenie în localurile școlii, neavând, cum spuneam, cazuri de îmbolnăviri. La toate acestea s-au adăugat și materialele sanitare primite de la Inspectoratul Şcolar, care s-a implicat activ în sprijinirea școlilor din județul nostru pe toată perioada pandemiei.
– Ce investiţii şi proiecte aţi derulat în ultimii ani la şcolile din comună?
Deși am traversat o perioadă pe care o numim „de criză”, în ultimii ani școala noastră a avut suficiente resurse financiare pentru a menține baza materială la un nivel bun și foarte bun. Cu sprijinul Consiliului Local și al Primăriei, în special al domnului primar, am putut să ne dezvoltăm, reușind, printre altele: să amenajăm un laborator de științe și de informatică la școala din Urecheni, să dotăm fiecare clasă cu sistem de video-proiecție și laptop, să refacem infrastructura școlii din Urecheni prin reabilitarea terenului de sport, prin amenajarea unei parcări, prin refacerea acoperișului școlii, prin construirea unei clădiri noi, moderne, pentru grădinița din Urecheni. Și aș putea să continui cu alte lucruri făcute în acești ani, dar mă opresc și las realitatea să vorbească în locul meu.
„Cu sprijinul domnului primar şi al CJ, avem 2 microbuze noi”
– Ce activităţi importante aţi derulat în ultimii ani sau în ultima perioadă în şcolile din comună?
Principala noastră activitate este demersul didactic. Pe acest aspect ne concentrăm toate eforturile și, împreună cu colegii mei, am reușit să facem ca lucrurile să meargă bine, să avem rezultate bune și chiar foarte bune, cu toate că am traversat o perioadă dificilă din multe puncte de vedere. Eforturile noastre se văd în rezultatele obținute de elevi la evaluările naționale, având o rată de promovabilitate de circa 70%, se văd în numărul mare de absolvenți ai noștri care își continuă cu succes educația în liceele din județ și din afara lui, se văd în numărul mic, aproape inexistent, de copii cu abandon școlar, se văd în numărul foarte scăzut al evenimentelor care presupun violență și nerespectarea regulamentelor de ordine interioară, se văd în coeziunea pe care colectivul nostru o manifestă cotidian.
– Cum decurge colaborarea cu Primăria şi Consiliul Local?
Cred că din comentariile de mai sus reiese clar că avem cea mai bună colaborare cu putință cu aceste instituții. Și așa trebuie să fie câtă vreme slujim același ideal, acela de a crește și a educa pe cei mai buni dintre membrii comunității, pe copii noștri, pe cei care vor duce mai departe idealurile și speranțele noastre. Cu concursul nemijlocit al domnului primar, și cu sprijinul Consiliului Județean, avem două microbuze noi cu care transportăm zilnic, în condiții civilizate, o mare parte dintre elevii noștri care, cum aminteam la început, își desfășoară cursurile în cele 3 localuri din Urecheni și Ingărești. Împreună cu autoritatea locală și cu domnul primar, am reușit în proiectele noastre și sunt convins că această colaborare excelentă va continua și în viitor. Pentru că, o spun cu mâna pe inimă, nu a existat niciodată vreo ușă închisă atunci când a fost vorba de problemele școlii.
– Ce obiective şi proiecte sau investiţii aveţi pentru viitorul an şcolar?
Viitorul sună bine! – aș putea spune preluând un clip publicitar la modă. Cred în posibilitățile noastre și în susținerea pe care o avem din partea comunității, de aceea ne propunem să facem tot ce este necesar pentru dotarea școlilor noastre la un nivel cât mai înalt, pentru a asigura confortul și siguranța elevilor și a colectivului. Deja suntem parte dintr-un proiect al Primăriei care vizează îmbunătățirea dotărilor în fiecare sală de clasă, proiect care urmează să fie depus pentru finanțare pe fonduri europene. Deja ne pregătim pentru reabilitarea școlii din Ingărești, căreia îi vom reface acoperișul, foarte posibil în vara aceasta. Ne pregătim, împreună cu Primăria să amenajăm un loc de joacă modern în curtea Grădiniței. Ar mai fi multe de spus, dar spațiul este limitat așa că închei, nu înainte de a vă mulțumi pentru interviu, de a transmite concetățenilor mei toate gândurile bune și de a ura tuturor elevilor noștri și colegilor mei vacanță plăcută!
Pagini realizate de C.T. STURZU