Interviu cu primarul Ion IONIŢĂ
Comuna Dragomirești, localitate de oameni gospodari și înțelegători, după cum o descrie chiar primarul Ion Ioniță, a făcut pași mari spre normalitate, spre bunăstare. Mai multe proiecte au fost finalizate, altele se află în diferite stadii de execuție, dar prioritățile comunității sunt acoperite: infrastructură, educație, sănătate, apă și canalizare.
– Cum stați cu infrastructura rutieră în Dragomirești?
Sunt finalizate 60% din drumurile comunale, avem câteva drumuri pe situații de urgență, prin CNI, la care urmează faza de licitații, o porțiune de 3 km. Lucrăm la un proiect pentru alți 5 km, urmează să depunem cerere pentru finanțare pe „Anghel Saligny”. Chiar în această perioadă se lucrează la balastarea unor drumuri distruse de inundațiile din iulie anul trecut, doar că ne încurcă procedurile birocratice stufoase și greoaie, am așteptat trei luni o aprobare de la „Apele Române”. Am făcut solicitare pentru a exploata din albia râului balast să refacem drumurile calamitate. Era de decolmatat albia râului Cracău, în loc să vadă cum ne putem ajuta reciproc, nu știu care este mentalitatea, am așteptat trei luni, o piedică enormă pentru noi. Mai avem un proiect pentru realizarea unui parc pentru copii în satul Unghi, unde, pe lângă spațiul de joacă pentru copii, vom avea și o scenă pe care se vor desfășura activități cu specific pescăresc. Un alt proiect este depus pentru modernizarea dispensarului din satul Hlăpești. Ar mai fi destul de multe de făcut, dar suntem o comună mică și este dificil cu partea de cofinanțare.
– Infrastructura școlară din comună este suficient dezvoltată, modernizată?
Stăm bine, copiii noștri au condiții de studiu similare celor de la oraș. Școala Gimnazială „Preot Gheorghe Săndulescu” a fost modernizată printr-un proiect demarat acum doi ani. Transportul copiilor se realizează cu microbuzul școlar atunci când se face școală cu prezență fizică. Pentru școala online am asigurat toate condițiile pentru buna desfășurare. În primăvară am achiziționat din fonduri proprii 100 de tablete, am mai primit și de la Inspectoratul Școlar, am acoperit necesarul, ba mai avem chiar și o rezervă de tablete în școală. Copii mai strică câte una, se mai întâmplă accidente, dar nu sunt probleme din acest punct de vedere. Noi le-am creat toate condițiile, doar să învețe.
– Alimentarea cu apă și canalizare sunt finalizate, când va fi preluată de compania Apa Serv?
O mare problemă pentru noi este preluarea de către Compania Județeană Apa Serv a rețelei cu apă și canalizare pe Dragomirești și Vad, rețea nouă, funcțională, pe profit. Avem mai bine de doi ani de când ne chinuim, din 2018, și nu vor să o preia. Pun condiții peste condiții, dar facturi le convine să emită. Ne-au cerut să facem branșări, am început încă din 2018 cu branșamentele, acum cred că avem peste 160 de gospodări deja branșate. Canalizarea bineînțeles că funcționează greoi, pentru că noi nu avem personal specializat, ei au, dar nu îi interesează. Pentru apa din rețea noi avem contract cu ei, ei ne emit lunar factură și le convine situația aceasta, noi plătim apa din investiția noastră. Ne aduc la disperare. Vom face un memoriu, singuri sau împreună cu alte primării, către domnul președinte Ionel Arsene, să vedem de ce în comunele care au doar alimentare cu apă, nu au canalizare se poate, la noi, nu se poate. Apa Serv este compania Consiliului Județean Neamț și ar trebui, potrivit principiului solidarității, să ne ajute și pe noi, comunele. Dar nu există interes. Există interes doar să încaseze facturi de la noi și atât. Mai nou ne-au spus că nu este bun proiectul tehnic. La recepția din 2018 au fost reprezentanți ai Ministerului Mediului, care a fost finanțatorul, ai CJ Neamț, diriginte de șantier, ISC. S-au făcut probe de funcționare, au fost 8 oameni în comisie, și ingineri constructori specialiști în apă și canalizare, Și atunci proiectul tehnic a fost bun, acum nu mai este bun. Ne trezim după 3 anică vin și ne spun că proiectul este greșit. Că mai trebuie făcută nu știu ce investiție. Toate aceste tergiversări pe noi ne costă de ordinul sutelor de milioane. Pentru că toate aceste utilaje se uzează, se degradează în timp. Dar, nu le pasă, aceasta este concluzia mea. Chiar astăzi (2 noiembrie 2021-n.r.) avem o ședință extraordinară de Consiliu Local în care trebuie să aprobăm cererea de finanțare și indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de extindere a alimentării cu apă și canalizare. Noi avem două proiecte pe alimentarea cu apă și canalizare finalizate, avem depusă deja o cerere de finanțare la Ministerul Mediului și Dezvoltării pentru această extindere și încercăm acum să depunem o altă cerere de finanțare pe Programul Național „Anghel Saligny”, să vedem de unde reușim să obținem fondurile necesare. Vorbim despre extinderea rețelei în celelalte 3 sate, Măstacăn, Unghi și Borniș, și o suplimentare pe rețeaua principală, iar în final comuna Dragomirești o să aibă o acoperire de 98% pe rețeaua de apă și canalizare.
„Îmi doresc foarte mult un sediu nou pentru primărie”
– Cu iluminatul public și alimentarea cu energie electrică care este situația în comună?
La iluminatul public stăm foarte bine, avem un proiect prin AFM aprobat, a fost și licitația, urmează ca luna aceasta, în noiembrie, să trecem la partea de execuție. Vom avea iluminat modern, cu leduri, becuri economice, foarte eficient, în toată comuna, pe străzile principale. Pe străzile secundare am terminat cu iluminatul public, sunt realizate lucrările în proporție de sută la sută încă de la începutul acestui an. Toate gospodăriile sunt branșate la rețeaua de curent electric, cu o singură excepție, o casă situată în deal, la Vad, care a fost construită în câmp și pentru care noi, ca să asigurăm toate utilitățile avem nevoie de foarte mulți bani. Iar cei de la E.ON ne-au spus că nu se justifică investiția, pentru că ei ar trebui să acopere un km și jumătate pentru a trage curentul în această casă. O să căutăm soluții, în viitor și pentru această gospodărie, pentru că este o familie care face parte din comunitatea noastră și ne preocupă bunăstarea tuturor.
– Într- o discuție anterioară spuneați că vă doriți un sediu nou de primărie, pentru că acum birourile sunt împărțite în două corpuri distincte.
Da, îmi doresc foarte mult un sediu nou pentru primărie, avem o cerere depusă la CNI, suntem în sinteză, căutăm soluții pentru finanțare. Clădirea ar urma să fie construită tot aici, în lateral, va fi dărâmată arhiva, pentru că oricum clădirea este deteriorată. Va fi o construcție cu subsol, parter și mansardă. Momentan am depus cererea de finanțare, urmează să contactăm o firmă pentru consultanță și pentru partea de proiectare. Când vom avea un feedback pozitiv de la finanțator vom trece și la partea de proiectare. Vom avea toate birourile în același corp de clădire și va fi un beneficiu în primul rând pentru cetățenii din comună, care vin să-și rezolve problemele la noi, pentru că nu vor mai fi plimbați între cele două corpuri de clădire, dar și pentru angajații noștri care își vor desfășura activitatea în condiții mai bune, decente.
– Cât de mult v-a afectat pandemia activitatea din primărie?
La noi nu au fost probleme prea mari, nu am avut o incidență mare, oamenii au înțeles și au respectat măsurile de siguranță și securitate sanitară. Nu am avut blocaje în activitate din acest punct de vedere. Suntem o comună mică, dar cu oameni înțelegători și gospodari.
– Cum se realizează încălzirea gospodăriilor din comună, suntem în pragul iernii.
Deocamdată, pentru că nu am reușit încă să aducem gaz metan în comună, încălzirea se realizează exclusiv cu lemne. Geografic vorbind comuna noastră se află la mijloc, suntem între Piatra Neamț, Târgu Neamț și Roman. Din acest motiv avem probleme și la rețeaua electrică, noi suntem la sfârșit de tronson pe rețeaua care vine de la Târgu Neamț și toate problemele de pe rețea se regăsesc la noi, pentru că suntem capăt de linie. Dacă este o avarie undeva la Tupilați, Păstrăveni, Războieni, apar probleme și la noi. Revenind la gazul metan, soluția ar fi să ne branșăm de la Gherăești, Tupilați cu Țibucani și Războieni au făcut o asociație, Bârgăuani cu Văleni și Ruginoasa altă asociaţie, noi am rămas cumva cu Ștefan cel Mare, ne mai trebuie o comună ca să ne putem asocia. Lemn avem suficient în comună pentru necesitățile existente, dar și aici mai apar unele impedimente, este greu de marcat, vine îți marcă doar doi copaci, procedura este greoaie, lemnele sunt scumpe pentru posibilitățile unora dintre cetățeni. Majoritatea au câte o bucățică de pădure, din care își asigură necesarul propriu. Au început să apară acum case noi, moderne, care-și găsesc alte resurse moderne de încălzire, însă majoritatea sunt pe încălzirea clasică, cu lemne.
– După problema cu fosta contabilă, acum aveți un contabil nou, ce măsuri de siguranță v-ați luat?
Acum două luni am organizat concurs pentru ocuparea postului, avem un contabil nou. Încearcă să facă ordine în hârtii. Doamna care a fost contabil nu lucra cu un program dedicat pentru contabilitate, acum am luat un astfel de program Grup Soft și acum avem control asupra cifrelor, asupra a ceea ce se întâmplă în contabilitate. Am recuperat 106.000 lei din sumă, i-a depus doamna Gendăoanu și așteptăm decizia instanței. În funcție de aceasta, dacă va fi cazul ne vom îndrepta în civil împotriva dumneai pentru a recupera banii luați din bugetul primăriei. Le cer cetățenilor din comună să aibă răbdare și să fie încrezători că totul va merge bine. Noi ne dăm toată silința să facem lucruri durabile și de calitate, pliate pe necesitățile cetățenilor.
A consemnat Angela CROITORU
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 513, săptămâna 4 – 10 noiembrie.
Un comentariu
Domnule primar, dacă era profitabila rețeaua era preluata de mult timp. Dacă la apa potabila spuneți ca aveți doar 170 de branșamente, la canalizare câte sunt? Niciunul? Vreți sa scăpați de rețea pt ca e plina de cheltuieli.