20 de idei proaspete, 22 de participanți motivați să înțeleagă și să adopte the startup mindset, 30 de ore de ateliere de lucru, 15 mentori, 41 de sesiuni individuale de feedback, 12 pitch-uri în finală, 7 săptămâni de lucru intens – asta anunța oficina rubikhub.ro a Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord-Este pe 18 noiembrie a.c. că s-ar fi comis într-o atmosferă de maximă discreție. E ceva cu seria a patra a RubikEDU începută pe 27 septembrie. Modul de gândire startup, care ar veni ca o mentalitate de pornire, strălucește prin cele nelipsite pitch-uri, una dintre mărcile identitare ale afacerii netransparente și netulburate de la Rubik, puită de la fel de netransparentă agenție condusă de Vasile Asandei. Nici de această dată nu au lămurit lumea dacă englezismul terorizant se referă la pas, smoală, tangaj, elevație ori o tonalitate. Dacă nu cumva au încurcat pitch-uri cu pitcher, să ne trimită direct la baseball, că ăsta mai lipsea de la fosta crâșmă din ștrandul municipal. De promovarea golfului știe o țară întreagă cine se ocupă.
RubikEDU #4, conform informațiilor diseminate on-line, ar fi un programul de educație antreprenorială de 7 săptămâni, grozav de esențial pentru validarea și transformarea ideilor în startup-uri de succes. Baza solidă de cunoștințe și abilități (evident, din nou esențiale) promisă la final, „pentru parcurgerea unui program de accelerare”, cuprinde – pe lângă cunoașterea și deprinderea unei metodologii pompos intitulate Lean Startup – ceva un cuvânt tare drag. Îl găsim plasat în „dobândirea abilităților de a dezvolta și susține un pitch convingător”.
Mai aflăm, în concordanță cu spiritul rubikarez, că „2021 cu siguranță va rămâne în istorie ca anul în care s-a fundamentat un nou trend: munca în online”. Plus o mențiune cu „Pivotări, adaptări, mici schimbări și iată-ne și pe noi cu cea de-a 4-a ediție a programului de educație antreprenorială RubikEDU finalizată. Online!”.
Când să verifici ce mai apare pe site la RubikHub, această autointitulată comunitate a comunității, surpriză!, alte vrăji își fac loc. Deși limba oficială în România nu s-a schimbat, româna fiind și limbă oficială în Uniunea Europeană, ei te întâmpină cu o patetică versiune în limba engleză. La rigoare, ținând cont că engleza nu mai are de multă vreme cota de limbă străină, spectaculos era să deschidă în mandarină, rusă sau arabă. La ADRNE probabil nu s-a aflat că acestea sunt limbi de mare viitor.
Povestea deșănțată a rubikoizilor s-a bucurat de o generoasă prezentare „din bucăți” de-a lungul anilor, în Mesagerul de Neamț și pe portalul mesagerulneamt.ro. În continuare, la loc de maximă expunere, eventual ca element de atracție pentru medici cu o specializare sensibilă, scrie așa: „Cronologia noastră este de 20 de ani, timp în care știm că va fi nevoie de mult sânge, transpirație și lacrimi pentru ca acest vis să devină realitate!”. Ar fi cazul să pună de un retreat, să ne lumineze cum e cu vărsarea de sânge, nu?
Sub dominanța banner-ului din vârful site-ului, nu e nici o fărâmă de mirare că afirmă și următoarele: „Am început în orășelul Piatra Neamț, situat în Regiunea de Nord-Est a României. La scurt timp după aceea, am devenit relevanți pentru întregul ecosistem de startup din regiune, iar programele noastre sunt astăzi livrate la nivel național. Suntem considerați a fi una dintre cele mai active entități din ecosistemul startup-urilor românești și nu vrem să schimbăm asta!”. Bolnavi de semne de exclamare proptite la fiecare frază, ne-au făcut orășel. Și o țin langa cu ecosistemele. Acum e faza pe startup, mai degrabă un mutant decât o mutație a vestitului ecosistem antreprenorial.
O asemenea activitate amplă necesită o echipă de lucru, de acțiune. Au sărit peste numele de task force și îi zice Dream Team. Visul care ne lipsea conține 14 membri, în frunte cu mai vechea și tulburătoarea „vedetă” nederanjată de nimeni în tot parcursul (ne)profesional pe nume Vlad Gliga (vezi foto cu Echipa de vis).
În aceeași aberantă limbă rubikareză, cu accente păsărești de proveniență haștagoidă, curg și pălituri de pe feisbuc. Bat clopotele pentru RO Startup, o inițiativă publică și privată care își propune nu să facă, asta cu practica fiind complicată rău, ci să faciliteze „crearea primei #Strategii #Naționale a #Ecosistemului de #Startup din #România”. Șira spinării e gata transformată în bulevard de fiori și transpirație… Cică ni se livrează „un proiect al ecosistemului antreprenorial românesc, pornit de la nevoia reală a comunității startup de a avea o voce și o viziune comună”. Minunea barbologică subliniază, ca să nu avem îndoieli, că vorbim de „un proiect inițiat de #ADRNordEst prin Rubik Hub, ca facilitator (what? – n.a.) în cadrul comunității, susținut de European Commission și realizat în colaborare cu World Bank”. La comisie și bancă, fără #.
…E bine așa rău, salariile nesimțite și confidențiale plătite din bani publici curg în continuare în conturile „elitei” din curtea agenției lui Vasile Asandei, cu el în frunte, desigur.
Viorel COSMA