Actualul Consiliu Local al comunei Doljești a fost constituit la data de 3 noiembrie 2020, ședință la care am avut calitatea de președinte de vârstă, dată la care, în cuvântul meu, am spus următoarele:
”Am semnat un protocol cu primarul nou ales, de predare-primire a patrimoniului comunei, sigiliilor, proiectelor finalizate sau aflate în diferite stagii de implementare, a situației financiar-contabile și nu au fost probleme. Totul a decurs normal, cu mențiunea că nu au fost lăsate datorii neachitate sau imputații.
În cei aproape 8 ani de mandat ca primar în comuna Doljești s-au realizat importante investiții:
– 21 km finalizare extindere alimentare cu apă potabilă;
– 24 km finalizare extindere canalizare ape uzate, modernizarea și extinderea stației de epurare;
– asfaltarea drumurilor comunale, până la limita cu comunele Butea, Oțeleni, Bâra și în interiorul comunei, însumând circa 8 km;
– introducerea gazului metan în toate localitățile comunei, pe o lungime de 45 km;
– a fost perfectat contractul de predare a alimentării cu apa potabilă și canalizare cu S.C. APAVITAL IAȘI;
– extinderea clădirii primăriei;
– construire grădiniță de copii în Doljești;
– modernizarea Căminului cultural din Doljești;
– realizare alei pietonale în satul Buruienești;
– construire parcuri și locuri de joacă pentru copii în satele Buruienești și Rotunda;
– construire dispensare medicale în Rotunda și Doljești,
– modernizări și extinderi spații școlare la unitățile din Buruienești și Doljești,
– dotarea Centrului pentru Situații de Urgență al comunei Doljești, cu un buldoexcavator, generator electric trifazat, motopompe de ape uzate.
A fost pregătit un proiect de modernizare drumuri sătești pentru o lungime de circa 18 km, după ce s-au finalizat utilitățile, respectiv, apă, canal, gaz; a fost semnat chiar și contractul de finanțare prin FDI, existând depuse toate documentele, licitații lucrări și proiecte, autorizații de construcții, contracte de execuție, practic, dacă nu intervenea anularea contractului de finanțare, primarul comunei trebuia să dea doar ordinul de începere a lucrărilor de execuție”.
Proiecte și idei
În următoarea ședință, am fost ales președinte pentru o perioadă de 3 luni, iar la Comisia juridică am fost ales în funcția de președinte. Am participat la toate ședințele ordinare, extraordinare și de îndată ale Consiliului Local. Am avizat, în cadrul ședințelor de lucru ale acestei comisii, favorabil/nefavorabil toate proiectele de hotărâre ale Consiliului Local din anul 2021, făcând în unele cazuri adnotări pe marginea acestora.
Am ridicat, în ședințele Consiliului Local, numeroase probleme pe care le-am considerat oportune, necesare și care puteau fi soluționate pentru comuna noastră. Acestea se găsesc menționate în procesele verbale ale ședințelor Consiliului Local, respectiv:
– să se publice și să se aprobe în Consiliul Local programul politic, economic și administrativ pentru următorii 4 ani și, concret, desfășurat pe anul 2021, apoi, toate investițiile, lucrările de reparații capitale și curente planificate și sursele de finanțare;
– să se îndrepte eroarea materială înscrisă în strategia de dezvoltare a comunei Doljești și să se precizeze corect că reabilitarea Căminului cultural de la Doljești s-a finalizat pe fonduri europene în anul 2019, iar deoarece s-a scris că ambele cămine culturale sunt în bună stare de funcționare, am întrebat de ce nu s-au desfășurat și la Căminul cultural din Buruienești activități;
– dacă exista un proiect de modernizare drumuri sătești de circa 18 km, cu toate documentele impuse de lege pentru a fi realizate și, în pregătire, un altul, de circa 5,35 km, pentru modernizarea unor drumuri afectate de calamități, întrebarea frecventă, cât și nemulțumirea mea a fost de ce nu s-au găsit soluții și de ce s-a divizat acest proiect de 18 km și nici până la această dată nu sunt garanții și contracte de finanțare reale pentru a se rezolva și asfaltarea drumurilor sătești?;
– am întrebat de ce pe pagina de Facebook a comunei Doljești nu au fost făcute postări privind investițiile și alte lucrări cu caracter economic, de exemplu:
* în ianuarie 2021, prin hotărâre a Consiliului Local a fost aprobată rectificarea bugetului local și folosirea fondului de rulment (banii rămași necheltuiți în anul anterior) la ultima plată a investiției ”Înființarea rețelelor de gaze naturale în comuna Doljești, județul Neamț”, în sumă de 335 mii lei, primarul a dat o dispoziție și a numit o comisie de recepție, a aprobat procesul verbal de recepție, constatând că au fost executate toate lucrările prevăzute în proiect. Oare nu meritau scrise câteva rânduri că în comuna Doljești s-a finalizat o asemenea importantă lucrare? De ce nu s-a scris nimic despre folosirea sumei de 50 mii lei (aprobată tot din fondurile de rulment) pentru plata reabilitării unor drumuri din localitățile comunei Doljești?
* în luna martie a fost supus Consiliului Local și un proiect de hotărâre prin care se propunea construirea în comuna Doljești a unei săli de sport, Consiliul Local a aprobat acest proiect, dar de ce nu a fost publicat nimic pe pagina primăriei?
* în luna mai a fost rectificat bugetul local cu suma de 370 mii lei, ultima plată prin PNDL a proiectului ”Reabilitarea și modernizarea școlii Buruienești”, la fel s-a numit o comisie de recepție, s-au recepționat lucrările. Investiția s-a dovedit extrem de necesară pentru elevii școlii Buruienești, asigurând-se folosirea grupurilor sanitare și a instalării centralei de gaze naturale pentru acest corp de clădire. Nici în acest caz nu s-a făcut nici un anunț pentru ca și cetățenii comunei Doljești să fie informați că această investiție a fost realizată cu finanțare de la PNDL;
* s-au făcut lucrări de asfaltare pe străzile Mihai Eminescu, Petru Ciocan și Nicolae Iorga, parte din proiectul ”Modernizare drumuri sătești”, nici pentru acest obiectiv nu s-a făcut nicio prezentare pe pagina primăriei, cetățenii comunei trebuiau informați care străzi se vor asfalta și cam când le va veni rândul la toate străzile prevăzute în proiect. Au fost achitate lucrările de realizare a lucrărilor de îmbrăcăminte asfaltică a străzilor din Buruienești pe o lungime de 2.600 m, lucru care poate fi considerat ca o gestionare imputabilă, deoarece acești bani, plătiți fără a avea contract de finanțare, nu mai pot fi recuperați. Totuși, să ai proiect complet de 18 km de modernizare și să nu faci eforturi pentru a găsi o sursă de finanțare, poate fi considerat o mare nerealizare;
* cu toate că s-a scris în presă că s-a rezolvat problema cu terenurile de la Gănești (Iași), nu s-a făcut nimic. Mai mult, sunt cetățeni care nu și-au mai primit drepturile de arendă de pe aceste terenuri, ca urmare a intervenției actualei administrații, care nu a știut și nici nu a fost dispusă să colaboreze, să determine și Comisia județeană de fond funciar Neamț de a lua hotărârea care era stabilită în protocolul încheiat între autoritățile din Iași și Neamț cu privire la rezolvarea acestei probleme de fond funciar.
* am constatat că există dezinteres în a răspunde la problemele ridicate de consilierii locali, a solicitărilor făcute de unii cetățeni, privind domeniul public, fondul funciar, impozite și taxe locale, etc.
Cu toate că în comuna noastră s-au realizat importante lucrări, mai sunt multe de făcut, important este ca să existe o preocupare de a nu pierde nicio oportunitate de realizare a ceea ce mai este necesar și folosește comunității, de a previziona și de a avea pregătite proiecte pentru a fi depuse la timp, cu șanse certe de finanțare. Firesc ar fi să se folosească și documentele administrației publice locale anterioare, dar mai ales de a ști să gestionezi corect și cât mai eficient finanțele locale.
Iosif ȘOICAN, consilier local