O discuție purtată cu câteva zile înainte de începerea noului an școlar cu Florentina Luca-Moise, inspector școlar general, arată multitudinea de probleme din învățământul nemțean, într-un an în care se vorbește mult despre reforma învățământului românesc. Până se va ajunge acolo, la firul ierbii sunt o mulțime de probleme de rezolvat.
– Care au fost greutățile în privința configurării rețelei școlare și care ar fi punctele în care există probleme?
Am purtat discuții cu directorii și primarii din comune și le-am înțeles nevoile. Am ținut cont de așezarea geografică, de nevoile comunităților, de posibilitățile locuitorilor. Am pornit de la ideea că toți copiii au dreptul la educație! Sunt multe probleme rezolvate, legate de rețeaua școlară. Asta am făcut din prima zi în care am venit la IȘJ Neamț: am căutat și găsit soluții! Sunt zone în care vom avea clase cu învățământ simultan, chiar și sub efectivul de elevi. Cunosc bine situația și vă pot da câteva exemple de organizare reușită: Borca, Poiana Teiului, Trifești. La Colegiul Tehnic „Danubiana” Roman există clase, de început de ciclu, prevăzute în planul de școlarizare și nerealizate: o grupă mare de grădiniță și o clasă a IX-a, învățământ profesional, cu specializările cofetar-patiser și comerciant-vânzător. La Colegiul Tehnic „Petru Poni” Roman, o clasă de profesională, cu două specializări, nu s-a completat numărul de locuri pentru la prima calificare, cea de electrician constructor, mai este un loc liber și la operator ceramică fină s-au ocupat inițial 2 locuri din 12, iar în ședința publică de redistribuire din 10 august, cei doi candidați au dorit redistribuirea la o altă calificare, din altă clasă. Unitatea de învățământ a solicitat, prin adresă, în data de 9 august, o propunere de funcționare a acestei clase cu o singură grupă cu 15 elevi.
Școala Postliceală Sanitară „Centrul de Studii European” Piatra-Neamț și-a propus două clase pentru acest an școlar, însă nu a fost realizată niciuna, motivul fiind puțini candidați. Școala Postliceală „F.E.G. Education” Piatra-Neamț și-a propus o clasă de asistent medical de farmacie nerealizată, așteptăm ca, după afișarea rezultatelor la bacalaureatul de toamnă, să vedem opțiunea absolvenților pentru acest profil. Colegiul Tehnic Forestier Piatra-Neamț și-a propus o clasă, fără a reuși să o realizeze. Şcoala Gimnazială Poienari a solicitat aprobare de funcționare pentru o clasă cu număr sub efectivul de elevi, motivul fiind solicitările de transfer din această vară. În ceea ce privește solicitările pentru mărirea numărului de clase, avem astfel de situații pentru învățământul primar și preșcolar.
– Care este situația la nivelul învățământului preșcolar și primar?
Putem prezenta situația la cele două nivele de învățământ, care au dinamica cea mai mare – învățământul preșcolar și învățământul primar, la data vorbirii. La învățământ preșcolar, numărul de grupe propuse în planul de școlarizare a fost 523, acum avem 522, încă repartizăm copii, se vor ocupa toate până la 1 septembrie. În județul Neamț funcționează 63 de grădinițe de stat arondate școlilor care au personalitate juridică și 9 grădinițe particulare. Am ca obiectiv prioritar înființarea unor grupe de program prelungit care să ofere copiilor program de masă și somn și care să vină în sprijinul părinților, oferind copiilor servicii complete. Am stat de vorbă cu mulți primari pe acest subiect și am să amintesc doar câteva comune: Dobreni, Grumăzești, Oniceni, Țibucani. Dumnealor sunt câțiva dintre primarii care au ca prioritate investițiile în școală și vor investi. Au înțeles de ce sunt importante aceste investiții. Așa nu vor mai pleca copiii din rural în urban! Începând cu acest an școlar vom avea și nivel antepreșcolar. Au fost finalizate demersurile de preluare a Creșei Târgu Neamț de către Liceul „Vasile Conta”. Creșa din Târgu Neamț, o investiție nouă realizată și finalizată de domnul primar Daniel Harpa, va funcționa ca structură arondată, cu un număr de 70 antepreșcolari, o creșă modernă, cu o bază materială foarte bine pusă la punct, totul nou-nouț, predată la cheie de domnul primar al orașului Târgu Neamț. Situația înscrierii copiilor în grădiniță este dinamică până la începutul anului școlar și fluctuează zilnic datorită numărului de cereri soluționate și a solicitărilor de suplimentare de locuri. În învățământul primar, la acest moment, putem vorbi despre 198 de clase. Locurile propuse pentru clasa pregătitoare este 3.868, iar numărul de unități școlare în care s-au făcut înscrieri este de 114. Pe parcurs, s-au primit cereri de suplimentare a locurilor, de la mai multe unități școlare, suplimentări care s-au făcut prin permutări de locuri de la o unitate școlară la alta, în interiorul planului de școlarizare aprobat. Patru unități școlare au solicitat suplimentarea cu câte o clasă pregătitoare. E bine că sunt copii!
Probleme cu transportul şcolar
– Începe anul școlar și în multe localități sunt probleme cu transportul școlar. Care sunt acestea și ce soluții se întrevăd?
Transportul elevilor este o mare problemă care mă preocupă și cunosc situația școlilor, în amănunt. Numărul de microbuze școlare este insuficient! De exemplu, Școala Profesională Petricani ne-a semnalat faptul că există riscul de a nu putea transporta elevii, deși are funcționale două microbuze școlare. Şcoala Gimnazială „Prof. Gheorghe Dumitreasa” Girov are două microbuze, dar a semnalat imposibilitatea de a transporta elevii și vom verifica stadiul lor de funcționare. Există 124 mijloace de transport școlar, din care 113 microbuze și două autobuze funcționale, iar 9 nefuncționale. Mă preocupă acest aspect, în mod deosebit! Sunt școli care au trimis nenumărate solicitări referitoare la transportul școlar. Este o problemă, așadar! Şcoala Gimnazială Stăniţa a trimis solicitare după solicitare, în ultimii ani. Alături de acestă unitate de învățământ, au mai venit și alte solicitări pe această temă, toate trimise la Ministerul Educației. Am solicitat sprijin și la Prefectura Neamț, abia aici am găsit sprijin, domnul prefect Vasile Adrian Niță arătându-și disponibilitatea deplină în găsirea soluțiilor. Sunt verificate certificatele de transport, ITP-urile mijloacelor de transport și voi avea sub continuă monitorizare documentația microbuzelor și autobuzelor școlare. Sunt preocupată și de respectarea traseelor stabilite. Elevii trebuie să fie în siguranță în timpul transportului și mă voi asigura permanent că așa este!
– Există școli în șantier unde nu se va putea învăța din 5 septembrie? Unde anume și ce soluții sunt?
Nu ne dorim sate fără școli sau școli fără copii! Am mers toată vara prin școli și am văzut că se investește! Am fost la Consiliul Județean, la domnul președinte Ionel Arsene și am vorbit despre proiecte comune pentru viitorul școlii nemțene. Ne susține, apreciază efortul și munca noastră. Săptămâna trecută am avut o întâlnire cu directorii de școli care au unități în reabilitare și am discutat punctual. Multe dintre ele se vor finaliza și vor avea recepția lucrărilor până la 1 septembrie. Dar sunt și situații în care spațiile școlare nu vor putea fi folosite. În aceste cazuri unii primari s-au preocupat și au oferit soluții, alții nu. Spre exemplu, Grădinița Pângărăcior este pe ultima sută de metri înainte de recepția lucrărilor de reabilitare și modernizare, efectuate cu finanțare europeană. Copiii din zona Pângărăcior au pregătite săli de grupă în clădirea Școlii Gimnaziale „Nicolae Iorga” Pângărați. Școala Gimnazială Borlești are în desfășurare un proiect de reabilitare, modernizare și dotare, cu termen de finalizare la data de 01.02.2023. Elevii de vârstă școlară mică învață în Grădinița cu program normal nr. 1 Borlești, în două schimburi, iar elevii de gimnaziu învață la Școala Gimnazială „Ștefan Cel Mare” Mastacăn, în două schimburi. Corpul B al Școlii de Artă „Sergiu Celibidache” Roman este, de asemenea, într-un proiect de reabilitare cu fonduri europene. Va funcționa în Corpul A al unității de învățământ, deci și în acest caz vom avea o școală în care se va învăța în două schimburi. La Şcoala Gimnazială Băluşeşti-Icuşeşti, structura din Rocna este în reabilitare, în consecință, două clase primare vor fi relocate la Școala Icușești, iar o grupă de grădiniță la structura Spiridonești. Şcoala Gimnazială „Gheorghe Nicolau” Români a rezolvat situația clădirii care intră în reabilitare, mutând elevii la Școala Goșmani.
– Mai există școli fără autorizații DSP?
Din cele 551 de clădiri destinate actului educațional, 36 nu au aviz sanitar de la DSP. Principalele motive constatate țin de neefectuarea recepțiilor lucrărilor de reabilitare și modernizare, de lipsa conectării la rețeaua de apă potabilă sau la canalizare. Ambele motive vor avea rezolvare.
Liceu din Roman cu WC în curte
– Mai există școli care au fântână și WC în curte? Există alimentare cu apa potabilă?
Sunt 111 clădiri care au ca sursă de apă fântânile. Apa a fost verificată, în majoritatea cazurilor, de DSP sau de primărie, relativ recent. Sunt și unități de învățământ care nu pot folosi apa, pentru că nu este potabilă. Au încheiat contracte cu diverși furnizori. Sănătatea copiilor este atât de importantă! Nu e joacă! O unitate de învățământ care ne-a semnalat că ar fi probleme este Şcoala Gimnazială „Prof. Vasile Gherasim” Ţibucani. Problemele au apărut în această vară, am vorbit personal cu domnul primar, care a făcut demersurile necesare pentru montarea unui filtru la căminul de apă, din punctul meu de vedere și această problemă este rezolvată. Dacă lucrările nu se vor finaliza până se întorc copii la școală, dumnealui m-a asigurat ca va asigura apă potabila pentru toți copii. În privința școlilor cu toalete în curte și școlile din Neamț au primit finanțare. Au fost construite toalete în multe școli și prin investițiile făcute de primării. Din păcate, mai există toalete în curtea unor școli, sunt 18 astfel de situații: Colegiul Tehnic „Petru Poni” Roman – o toaletă în curte, Şcoala Gimnazială „Alexandru Podoleanu” Podoleni – o toaletă, Şcoala Gimnazială „Antonie Mureşianu” Bîra – 2 toalete, Şcoala Gimnazială „Episcop Melchisedec Ştefănescu” Gârcina – o toaletă, Şcoala Gimnazială „Gheorghe Nicolau” Români – o toaletă, școala are toalete interioare, dar, intrând în reabilitare, preșcolarii vor funcționa în corpul vechi de clădire al școlii, unde s-a achiziționat o toaletă ecologică, adaptată lor, Şcoala Gimnazială „Vasile Conta” Ghindăoani – 3 toalete, Şcoala Gimnazială Nr. 1 Bicaz-Chei – o toaletă, Şcoala Gimnazială Stăniţa – 3 toalete, Şcoala Gimnazială Timişeşti – 3 toalete, Şcoala Gimnazială Tupilaţi – 2 toalete. Sunt lucrări în desfășurare, în aceste școli, pentru o perioadă nu prea mare de timp și astfel vom termina cu această problemă în școlile din Neamț.
– Ce se întâmplă cu clasele de dual la care nu s-a înscris nimeni, cum este cazul la Liceul Carol I Bicaz și la Liceul agricol din Horia?
Liceul „Carol I” din Bicaz are în planul de școlarizare la învățământul profesional o clasă formată din două grupe a câte 12 locuri, doar una fiind de învățământ dual – calificarea tâmplar universal. E clar că alegerea acestei calificări, ca ofertă educațională, în acea zonă, nu este în concordanță cu ce își doresc elevii, părinții, comunitatea. Din păcate, grupa de învățământ dual nu se va putea constitui, din cauza lipsei opțiunilor elevilor pentru calificarea tâmplar universal. Cât despre Liceul Tehnologic „Ion Ionescu de la Brad” Horia, cred că știți cât de mult îmi doresc să salvez existența acestui liceu. Vorbim la prezent despre o clasă formată din două grupe a câte 12 locuri, calificările mecanic agricol și lucrător în agricultură ecologică, învățământ profesional de stat. Până în prezent, 9 elevi au optat pentru calificarea de mecanic agricol, dar nu există opțiuni pentru grupa de lucrător în agricultură. Calificările oferite sunt de mare importanță, nu doar la nivel județean. În schimb, aici este vorba despre necesitatea aplicării unui management bun! Cred că aceasta este problema. Primăria sprijină mult unitatea de învățământ, eu de asemenea, dar trebuie altă viziune managerială!
– La controalele pe care le-ați făcut în școli acum, în luna august, ce nereguli ați găsit? Cum ați ales școlile? Ați fost și la Pâncești, Valea Ursului, Oniceni?
Deplasările mele în școli nu sunt doar pentru a controla, ci și pentru a consilia, a găsi soluții, pentru a-mi oferi sprijinul. Peste tot este câte o problemă! Mai mare sau mai mică. Am fost în școli, am avut întâlniri cu directorii, am verificat stadiul pregătirilor pentru începutul anului școlar, cunosc nevoile fiecărei unități de învățământ, am stabilit prioritățile și nevoile școlilor. Sunt sate și școli exact ca în poveștile lui Creangă! Sunt și școli unde trebuie să le fiu alături, real, cu sprijin concret. Fiecare director știe că este sprijinit, pentru ca școala să înceapă în condiții optime și sunt sigură că nu vor exista situații în care copiii să nu fie primiți, așa cum se cuvine, în bănci. Eu nu aleg școlile, nu fac nicio diferență. Până la începerea anului școlar, voi ajunge în cât de multe pot. Acolo unde nu voi fi eu, vor fi inspectorii școlari, echipa IȘJ Neamț. Am ajuns la Oniceni și Valea Ursului chiar zilele trecute. Voi ajunge și la Pâncești până începe școala. Pentru mine nu există NU atunci când este vorba despre vreo școală, indiferent unde este ea situată!
– Sunt bani suficienți în școli la acest început de an școlar?
Banii niciodată nu sunt suficienți, mai ales când este vorba despre copii. Ne dorim dezvoltare, e firesc. Îmi doresc școli pregătite să ofere copiilor condiții și educație la standarde performante! Îmi doresc profesori devotați, pasionați, preocupați de evoluția elevilor! Îmi doresc directori deschiși, implicați, gospodari, cărora să le pese de oamenii din școală! Și, mai ales, îmi doresc unitate și strânsă colaborare cu toți cei implicați în educație! Împreună putem schimba în bine soarta învățământului nemțean! Doresc elevilor un an școlar în care să fie sănătoși, ambițioși, să aducă în Neamț succes după succes! Pentru voi, dragi copii, depunem toate eforturile! Pentru a vă fi bine! Doresc părinților deschidere în a sprijini proprii copii și în a fi adevărați parteneri ai actului educațional! Doresc dascălilor putere de muncă, încredere în forțele proprii și în echipa IȘJ Neamț! Doresc directorilor înțelepciune, spirit gospodăresc și inițiative curajoase, pentru ca școlile să funcționeze la nivelul maxim de performanță! Succes în noul an școlar!
Informații utile
Numărul de clase suplimentare pentru acest an școlar
– o clasă nivel postliceal la Colegiul Tehnic “Ion Creangă” din Târgu Neamț – determinată de numărul mare de solicitări;
– o clasă a XI-a seral, an de început la Colegiul Tehnic Forestier din Piatra-Neamț – număr mare de cereri a celor care au finalizat învățământul profesional;
– câte o clasă a V-a la Școala Gimnazială Dumbrava Roșie și la Școala Gimnazială Săvinești – determinate de un număr mare de repetenți și reveniri din străinătate; în plus, la Școala Gimnazială Săvinești s-a produs și reducerea unei clase a VIII-a pe fondul unui număr redus de elevi promovați;
– câte o clasă pregătitoare la Școala Gimnazială „Elena Cuza” Piatra-Neamț și Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Roman – datorită unui număr mare de cereri din circumscripțiile școlilor;
– o clasă pregătitoare la Liceul „Mihail Sadoveanu” Borca – datorită numărului mare de copii peste limita maximă și distanțelor mari din comună ca să poată fi duși la o altă structură arondată;
– o clasă a II-a la Școala Gimnazială Vaduri – număr mare de elevi care nu au promovat;
– o grupă de program normal la Școala Gimnazială Tașca – număr mare de cereri din circumscripție;
– 70 de locuri antepreșcolari (4 grupe) la Liceul „Vasile Conta” Târgu Neamț – prin arondarea Creșei Târgu Neamț.
Corpul profesoral
În județul Neamț, există un total de 7.202,7 norme. Dintre acestea, 6.573,4 norme sunt finanțate prin consiliile locale, adică toate unitățile de învățământ, 476,3 norme sunt finanțate de Consiliul Județean – CSEI, Liceul special Ștefan cel Mare, CJRAE Neamț și 153 de norme sunt finanțate de ME – IȘJ, Casa Corpului Didactic, Palatul Copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive, Centru Județean de Excelență. Din totalul de 6.573,.4 norme finanțate prin CL, 4.617,65 norme sunt ale personalului didactic de predare, 682,75 norme sunt ale personalului didactic-auxiliar, 1.273 de norme sunt destinate personalului nedidactic. Din cele 476,3 norme cu finanțare prin CJ, 259,3 sunt norme didactice, 101 sunt norme didactic-auxiliare, 116 sunt nedidactice. Pe linia de finanțare ME, avem, din totalul de 153 norme, 125 destinate personalului didactic de predare, 16 pentru personalul didactic-auxiliar și 12 pentru cel nedidactic.
Unități de învățământ care au probleme cu instalația electrică
Clubul copiilor Săbăoani, Școala Gimnazială „I. Gervescu” Săvinești, Liceul Carol I Bicaz, Școala Gimnazială „Gh. Săvinescu” Crăcăoani, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Pângărați, Școala Gimnazială Nr. 1 Bicaz-Chei.
Școli care nu au verificate coșurile de fum
Liceul „Carol I” Bicaz, Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” Săbăoani, Şcoala De Artă „Sergiu Celibidache” Roman, Şcoala Gimnazială „Dumitru Almaş” Negreşti, Şcoala Gimnazială „Ioan Luca” Farcaşa, Şcoala Gimnazială Nr. 1 Bicaz-Chei, Şcoala Gimnazială Bozieni, Şcoala Gimnazială Dulceşti, Şcoala Gimnazială Hangu, Şcoala Gimnazială Timişeşti, Școala Profesională Valea Ursului. Am înțeles că nu este vorba de neglijență, este doar o chestiune de timp, cauzată de numărul mic de specialiști în ceea ce privește coșurile de fum. Dar le vor rezolva!
În același timp, nu avem unități de învățământ care să nu fie conectate la internet.
A consemnat Cristina IORDACHE