În Roznov conflictul dintre primarul Vasile Pavăl și consilierii grupați în jurul PSD-ului a ajuns la un punct din care se pare că nu se poate merge mai departe. Iar la o privire aruncată peste Codul Administrativ poate apărea situația în care, dacă se respectă toate procedurile, 9 dintre consilierii locali să aibă mandatele încetate de drept! Sau, la extrem, se poate ajunge chiar la alegeri locale pentru constituirea unui nou consiliu local, ceea ce ar reprezenta o noutate în județ.
Care sunt faptele?
În data de 2 septembrie este convocat Consiliul Local Roznov în ședință extraordinară pentru data de 6, cu cinci puncte pe ordinea de zi. La data și ora respectivă nu s-au prezentat 9 consilieri. De ce, pe baza căror motivații, este o problemă deja discutată. Important este că nu s-au prezentat.
A doua zi, considerând că cel puțin una dintre hotărâri, cea privind un proiect care se referea la o finanțate de 10.000.000 lei prin PNRR este importantă, primarul convoacă o altă ședință extraordinară, de îndată, la care nu se prezintă consilierii respectivi. După care mai urmează o convocare de același tip, în aceeași zi, la care cei nouă nu se prezintă. De fiecare dată – foarte important – ședința nu s-a putut desfășura din lipsă de cvorum, cei 9 fiind majoritari în Consiliul Local.
Prevederi legale interesante
În Codul Administrativ există câteva prevederi care ar putea să dea idei celor care trebuie să aplice legea în acest caz.
Avem, în primul rând, articolul 204, care are două puncte, ”d” și ”e”, interesante din acest punct de vedere. La punctul ”e” lucrurile sunt mai clare: mandatul de consilier încetează pentru ” lipsa nemotivată de la 3 întruniri ale consiliului, convocate pe durata a 3 luni calendaristice, care determină imposibilitatea desfăşurării, în condiţiile legii, a şedinţelor ordinare şi/sau extraordinare.”
Trei ședințe au fost, din cauza acestor absențe care nu au permis desfășurarea, deci s-ar cam potrivi.
La o adică, am putea citi și articolul 143, cel referitor la dizolvarea Consiliului Local. Aici se specifică la punctul ”b” că dizolvarea intervine ” în cazul în care nu a adoptat nicio hotărâre în 3 şedinţe ordinare sau extraordinare ţinute pe durata a patru luni calendaristice consecutive”.
Și aici s-ar încadra – este drept, un pic forțat – situația de la Roznov, avem 3 ședințe fără nici o hotărâre adoptată. Este drept că cei care au încercat să țină ședința nu sunt vinovați, dar legea nu spune nimic în acest caz.
De aici înainte trebuie pătruns mai adânc în hățișul legiii, să vedem cum se poate ajunge la pierderea mandatelor.
În primul rând secretarul orașului trebuie, potrivit art. 134 , punctul 6 al legii să transmită ”prefectului, sub semnătura sa, evidenţa prezenţei consilierilor locali la convocările pentru şedinţele care nu s-au putut desfăşura din lipsa cvorumului, în termen de 3 zile de la data convocării. Evidenţa transmisă prefectului precizează şi situaţiile în care, urmare a ultimei absenţe, a intervenit cazul de încetare de drept a mandatului prevăzut la art. 204 alin. (2) lit. e).”
Lucru care se pare că s-a întâmplat, Adrian Niță, prefectul de Neamț, confirmând că s-a primit o corespondență pe această temă. O confirmare avem și noi cu privire la ședința din data de 7 septembrie, în adresă apărând și numele celor care ar avea încetat, de drept, mandatul de consilier local.
În condițiile în care secretarul orașului Roznov și-a făcut treaba, prefectul de Neamț ar trebui să pună în aplicare prevederile art. 204, punctul 7, care sună extrem de interesant: ”În termen de maximum 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru consiliul local, respectiv pentru consiliul judeţean, constatarea încetării mandatului, precum şi vacantarea locului de consilier local sau de consilier judeţean se realizează de către prefect prin ordin, în baza referatului constatator comunicat de către secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în situaţia neadoptării acestei hotărâri de către consiliul local sau consiliul judeţean, după caz.”
Este un caz de forță majoră, deoarece în mod normal constatarea încetării de drept ar trebui să o facă Consiliul Local în prima ședință desfășurată în termen de 30 de la data întocmirii ”proiectul ordinii de zi a referatului constatator semnat de primar şi de secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori de preşedintele consiliului judeţean şi de secretarul general al judeţului, după caz, cu privire la una dintre situaţiile prevăzute la alin. (2) lit. a), c) -f) şi l).”
Problema este că la Roznov consiliul local nu mai poate adopta o hotărâre valabilă deoarece cei 9 consilieri reprezintă majoritatea! Iar cei 8 rămași nu au cum să constituie un cvorum, așa că responsabilitatea se transferă, cum spunem, prefectului județului.
Dacă toate aceste date sunt corecte și secretarul orașului Roznov și-a făcut bine treaba, am putea asista la încetarea mandatului de consilier local pentru cei nouă deja amintiți. Mingea a ajuns în curtea curtea Prefecturii Neamț, iar prefectul spune că nu este cazul. Argumentația este interesantă, bună dacă ai nevoie să amâni ceva, chiar dacă parcă schioapătă:
”Pentru a interveni această situaţie ( de încetare a mandatului- n.r.) este necesară, potrivit dispoziţiilor legale, îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) lipsa să fie nemotivată;
b) absenţa să fi fost înregistrată la 3 şedinţe de consiliu, fie ele ordinare sau extraordinare;
c) şedinţele să fi fost convocate pe durata de 3 luni calendaristice (din formularea textului înţelegându-se că lunile trebuie să fie din acelaşi an calendaristic, şi nu în ani diferiţi);
d) absenţa consilierului/consilierilor să conducă la imposibilitatea desfăşurării şedinţelor de consiliu.
Or, în situaţia prezentată de secretarul general al oraşului Roznov dacă putem aprecia îndeplinite condiţiile stipulate la lit. „a”, „b” şi „d” , se poate constata că nu este îndeplinită condiţia ca şedinţele să fi fost desfăşurate pe durata a 3 luni calendaristice, astfel încât, în opinia noastră, la acest moment nu există climatul legal pentru adoptarea unor hotărâri de consiliu local privind constatarea încetării de drept, înainte de expirarea duratei normale, a mandatelor consilierilor locali în cauză.
În concluzie, în raport de situaţia de fapt prezentată şi ţinând seama de prevederile legale incidente în materie, opinăm că la acest moment nu există premisele necesare adoptării actelor administrative privind constatarea încetării mandatelor de aleşi locali ale persoanelor nominalizate în corespondenţa secretarului general al oraşului Roznov.”
Dacă această logică este corectă, rezultă că orice consilier își poate bate joc de localitatea în care a fost ales timp de 2 luni, în a treia vine și votează, după care o ia de la capăt.
Din adresa trimisă de secretarul orașului Roznov ( vezi foto de mai sus) ne-am lămurit și cum a fost posibil ca prefectul să evite o situație destul de jenantă. Omul pus să apere legalitatea în Roznov a cerut un punct de vedere Prefecturii, nu a constatat, cum prevede legea, încetarea de drept a mandatelor! Că așa scrie la lege, iar dacă nu faci ce și cum trebuie, este loc de interpretări.
Valentin Bălănescu