Alexandra Rotaru, din comuna Vânători-Neamț, are 18 ani și este elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național “Ștefan cel Mare” din Târgu Neamț. Recent s-a întors după un an de studiu în Statele Unite ale Americii. A ajuns să studieze la Liceul “Prior Lake” (Prior Lake High School), după ce a aplicat la Programul FLEX (Future Leaders Exchange).
– Când ai aplicat la programul respectiv și de ce?
Programul FLEX (Future Leaders Exchange) a fost creat în 1992 pentru a facilita cooperarea dintre SUA și țările din Eurasia afectate de Uniunea Sovietică. Programul a apărut în România în 2015 și are o comunitate activă de peste 100 de alumni (absolvenți). De mică, cunoscând acest program, mi-am pus un scop de a ajunge în SUA și de a experimenta viața de elev acolo.
– Care sunt criteriile de selecție?
În fiecare an circa 1.500 de elevi aplică pentru acest program, dar doar câteva sute ajung în semifinală. În final, 35 de tineri pleacă în SUA. Programul oferă o bursă completă pentru a asigura un an academic la un liceu în SUA, găzduirea la o familie americană, asigurare medicală, o alocație lunară de 125 de dolari și transportul spre și din SUA. Anual aplicațiile pentru participare în program se deschid la începutul lunii septembrie și elevii de liceu au o lună la dispoziție pentru a se înscrie. Selecția este riguroasă și se face de către Departamentul de Stat al SUA. Accentul nu se pune pe nivelul de limba engleză sau situația academică, ci mai mult pe calitățile și motivația aplicanților. Rezultatele finale sunt anunțate în primăvară. În cazul meu, de la a doua încercare am fost selectată și am plecat în SUA pentru anul academic 2021-2022.
– Cum a fost experiența de acolo?
Am locuit într-o suburbie în sudul Minneapolis-ului, statul Minnesota. Am mers la liceul Prior Lake (Prior Lake High School). Experiența mea academică a corespuns așteptărilor mele. Elevii își aleg cursurile astfel încât să obțină numărul necesar de credite pentru absolvire, și mai pot opta pentru cursuri de interese. Astfel, în fiecare zi am avut șase cursuri, din cele obligatorii am optat pentru științele mediului înconjurător, istoria Americii, literatura engleză, analiză matematică, și ca cursuri de interes limba germană și muzica corală. Am avut programul de la 8 până la 15, cu ore de 59 de minute, pauză de 5 minute, și pauza de masă de 30 de minute. Transportul era asigurat de școală, cu clasicele autobuze galbene. Școala mi-a oferit o varietate de activități extracurriculare. Clubul de ecologie, de activism, de voluntariat, și repetițiile corale îmi completau ziua cu activități care îmi aduceau o plăcere enormă. Liceul oferă elevilor oportunitatea de a practica diferite sporturi, cum ar fi schi, patinaj, înot, fotbal, baseball, tenis, și multe altele. Eu am ales golf-ul. În week-end, îmi petreceam zilele de sâmbătă făcând activități de voluntariat la biblioteca municipală, întrucât Programul FLEX cere cel puțin 50 de ore de voluntariat în comunitate. Toate acestea se completează cu diferite activități cu familia gazdă, de la sărbători petrecute în întreaga familie, părinți, frățiori, bunici, plimbări prin parcuri din împrejurimi până la călătorii în alte state. Cu familia gazdă am avut o relație deosebită, am fost primită cu multa deschidere și afecțiune. Am devenit rapid o parte a familiei. Datorită lor Minnesota a devenit a doua mea casă iar despărțirea de ei a fost dureroasă.
„Îndemn toți elevii de liceu din Neamț să aplice la acest program”
– Ce ai învățat acolo? Cu ce cunoștințe ai venit. Și ce te-a impresionat?
Interesele mele au fost mai mult pe mediu și muzică. La cursurile de educație pentru mediu am fost cât se poate de activă, în special la proiecte și laboratoare, am învățat multe lucruri care mă vor ajuta în cariera pe care mi-o doresc. Am rămas cu diferite noțiuni despre cum să proiectez o casă ca să fie cât mai eficientă energetic și cât mai sustenabilă, despre energii regenerabile, metode efective de curățare a oceanelor după scurgerile de petrol. M-au fascinat cursurile de muzică corală, deoarece m-au făcut să-mi redescopăr o veche pasiune și să ies din zona de confort pentru a-mi dezvolta aptitudinile muzicale. Pe 28 februarie, la 4 zile după ce Rusia a atacat Ucraina, am avut un concert imens, peste 250 de coriști, o întreagă orchestră profesională și o sală cu aproape 1.000 de spectatori. Am cântat despre pace și dreptate pentru omenire, o colecție de cântece intitulată “The Peacemakers” (Aducătorii de pace) de compozitorul galez Karl Jenkins. Am avut cu toții o performanță fenomenală. A fost o noapte deosebită, una pe care nu o voi uita niciodată, unde ne-am adunat cu toții pentru a ne exprima, prin arta muzicii, dorința colectivă pentru pace, fraternitate, iubire, înțelegere și dreptate pentru întreaga omenire. Alte concerte cu audiențe mari am susținut la cele dedicate toamnei, Crăciunului, primăverii și sfârșitului anului școlar. M-a impresionat și felul în care comunitatea se mobilizează pentru cei ce au nevoie de ajutor. Am organizat și condus o strângere de fonduri în incinta școlii, cu ajutorul supervizorilor și colegilor mei din clubul de voluntariat, cu scopul de a sprijini Ucraina și cetățenii săi. Am făcut un apel către întreaga comunitate, astfel cine a dorit, părinți sau elevi, să facă un act de binefacere, au copt și au donat produse de panificație, iar în sâmbăta de Paști au fost vândute. În total, din vânzări și alte donații, s-au acumulat circa 12.000 de dolari.
– Colegii și americanii ce știau de România? Ce atitudine au avut față de tine?
Elevii americani nu știau multe despre România, doar faptul că era o țară din Europa, dar elevii participanți la FLEX din alte țări cu care am avut șansa să interacționez în timpul petrecut în Washington DC aveau cunoștințe de bază destul de bune. Am fost tratată ca orice persoană, cu respect și prietenie. Am avut o experiență bună când vine vorba de prietenii, chiar consider că mi-am făcut câțiva prieteni cu care voi rămâne în legătură toată viața. Chiar și profesorii m-au tratat excepțional, formând cu ei o prietenie strânsă. Aș putea spune că, în timpul petrecut în şcoală nu m-am simțit diferențiată, am fost într-o școală deschisă și primitoare, cu copii din mai multe țări, cu diferite etnii și naționalități. M-am simțit de-a lor.
– Ce planuri ai de viitor în privința studiilor? În țară sau în străinătate?
Ingineria de mediu este un domeniu în care aș vrea să-mi fac studiile, domeniu care mi-ar aduce satisfacție atât profesional, cât și personal, deoarece doresc să contribui la salvarea planetei. Planul meu este să îmi explorez oportunitățile, atât în țară, cât și în străinătate. Am aplicat la mai multe universități din statul Minnesota, voi încerca să aplic și în Europa, iar după probele de bacalaureat voi aplica și la facultățile din țară. După primirea rezultatelor voi decide unde să-mi fac studiile. În concluzie, doresc să fac un îndemn către toți elevii de liceu din clasele a IX-a până într-a XI-a din întreg județul Neamț să aplice până pe 13 octombrie accesând link-ul de mai jos: https://americancouncils.ro/programe/flex/. Experiența va fi de neuitat.
A consemnat Ciprian Traian STURZU