Interviu cu primarul Ioan Narcis RUSU
– Domnule primar, au trecut doi ani din actualul mandat, întrebarea este, cu ce rezultate?
Au trecut doi ani, și, cu toate că au fost grei, eu îi consider frumoși, chiar dacă a fost pandemie, cu multe probleme, dar cu muncă le-am depășit pe toate. Dar, lucrând în echipă, atât politic, cât și administrativ, chiar și după doi ani, sunt lucruri care se văd și pe care nu le poate ignora nimeni. Se pot vedea în urma noastră și aici sunt marile noastre satisfacții. Și asta, chiar dacă unii sunt sau nu sunt de acord cu noi, am avut un an și jumătate de pandemie, care ne-a încurcat foarte mult. Au fost lucruri care se puteau realiza, dar din cauza pandemiei nu s-a putut face mai mult. Cu toate acestea, am reușit să depășim anumite obstacole, uneori chiar și la limita legii, dar am depășit necazurile ivite ca activitatea să nu sufere. Am preluat mandatul acum doi ani în luna octombrie, în pragul iernii. Am găsit un sistem de apă în comuna Țibucani în care apa stătea în conductă, dar nu ajungea la oameni. Primul lucru pe care l-am făcut a fost de a racorda cetățenii la rețeaua existentă. Lucru care s-a și realizat.
– Câte racordări s-au efectuat?
Au fost în jur de 160 de racorduri. Am discutat cu o firmă, pe care am găsit-o drept cea mai ieftină la preț. Mai mult, am dorit ca oamenii care nu au bani să fie așteptați să plătească în două tranșe racordurile. După care, am predat rețeaua la Compania Județeană Apa Serv. Am purtat discuții cu reprezentanții acestei firme, noi, ca UAT, nu avem voie să administrăm o astfel de rețea. Sincer, aș fi vrut ca rețeaua să rămână la comună, ca să dau de muncă unor oameni din satele noastre, ca să furnizez apă cetățenilor la un preț mai mic. Însă, nu s-a putut. Sunt comune care nu au predat sistemul, dar nu vreau să mă laud. Am fost foarte ferm în discuția pe care am purtat-o cu cei de la Apa Serv. Ori ei, ori alții. Eu locuiesc în comună cu oamenii, iar ei trebuie să aibă apă, atâta vreme cât conducta trece prin fața porții lor, trebuie să beneficieze de apă. În această vară ne-am confruntat cu o problemă mai mare la apă: seceta. Apa vine prin pompare la noi, nu prin cădere ca la alții.
– Ce obiective ați mai realizat?
Am încercat, cu ocazia primelor sărbători de iarnă, să oferim câte un dar la oamenii în vârstă. Am mers cu domnul viceprimar și am oferit atât cât am putut. Așa cum au fost ele, au prins bine oamenilor, fiind benefice pentru toți cei care au primit. Când deschizi poarta unui bătrân, acesta se bucură. Moș Crăciun a venit și la copii, aceștia primit darurile specifice acestor sărbători. Mult mai important este faptul că înainte de a ajunge viceprimar și apoi primar, am participat la stingerea unor incendii din comună. De aceea, am rămas dezamăgit că în comuna noastră nu este o mașină de stins incendii și de aceea, când am ajuns primar, am dorit să achiziționăm o mașină de pompieri, care să intervină imediat, până vor veni pompierii profesioniști de la Târgu Neamț. De aceea, în anul următor, primul lucru important pe care l-am făcut a fost să achiziționăm o mașină de pompieri, care funcționează foarte bine, chiar dacă este second-hand.
Grădiniță nouă
– De obicei, localnicii devin servanții pompierilor profesioniști.
Așa este, numai că noi nu avem un serviciu ISU 24 din 24 de ore, pentru că bugetul comunei nu permite așa ceva. Dar, eu ca primar, viceprimarul, plus șoferul pe care îl avem la primărie, toți avem permise de conducere, ne urcăm la volan. Mașina este cu cheia în contact, pregătită de orice intervenție. Paznicul de noapte o pornește, iar noi am venit și am plecat. Mai avem vreo 5-6 bărbați tineri lângă noi, fiind un grup voluntar care activează la primul telefon. Până acum am avut șase intervenții, am ajuns foarte repede, de fiecare dată înaintea pompierilor care vin de la Târgu Neamț. A fost un singur caz, și o spun cu regret, pentru că s-a soldat și cu un deces. A fost o casă bătrânească din lemn foarte uscat, și a ars foarte repede. Practic, nu aveai ce să-i mai faci. Am căutat să protejăm locuințele de lângă casa aflată în flăcări. Pentru mașina de pompieri am făcut o anexă, pentru că trebuie să fie protejată și vara și iarna. Apoi, am achiziționat o autoutilitară cu fonduri europene prin GAL.
– Cât a costat?
47.000 euro, din care am primit 25.000 euro. Acolo am găsit sursa de finanțare. Dar dacă sunt bani de la fondurile europene, mi se pare normal să accesăm și noi aceste fonduri, ca să nu pierdem șansa.
– Ce noutăți aveți în materie de infrastructură?
Am fost la București de câteva ori. Aveam construcția grădiniței blocată. Firma care a câștigat inițial licitația a dat faliment. A participat una de la Iași care a câștigat noua licitație, o firmă foarte serioasă. Primăria Țibucani, Consiliul Local au avut parte de cofinanțare aproximativ 400.000 lei, din care am achitat 90%. Urmează să facem recepția finală, mobilierul a ajuns, iar acum se montează centrala termică. O să urmeze partea de avize de funcționare. Sper ca în primăvară să fie funcțională și grădinița. Încă un element de investiție, chiar dacă nu mi-a convenit, am fost nevoit să o duc la bun sfârșit. A fost început un proiect prin PNDL 1, respectiv, baza sportivă comunală, aflată în apropierea bazarului. Este vorba de continuarea lucrărilor la tribună, obiectiv de pe timpul domnului doctor Ioan Sârbu. Fiind un proiect prin Ministerul Dezvoltării, la data de 31 decembrie 2022 expiră termenul de execuție. Ministerul Dezvoltării ne-a făcut adresă, dacă nu terminăm baza sportivă, dăm banii înapoi. Am vrut ca banii de pe tribună să-i folosesc în altceva, dar am fost nevoit să aloc o sumă importantă, 250.000 lei, ca să se termine întreaga bază sportivă. Constructorul inițial nu mai este de găsit, este în faliment. Tribuna a fost montată, iar zilele acestea vin scaunele. Urmează și acolo să facem recepția și să chemăm reprezentanții Ministerului Dezvoltării, ca să vadă lucrarea realizată. Cu această ocazie se va încheia și acest proiect. N-o spun cu rea intenție, dar cei care au fost înaintea mea, trebuia să-și facă treaba la timp. A căzut pe mine terminarea lucrărilor.
În curând, finanțare pentru dispensarul uman
– În acest caz, lucrarea poate fi inclusă ca un succes al dvs.
Nu mă deranjează că am făcut lucrarea, ci doar că banii respectivi puteau să ajungă la alte lucrări. Am mai avut un proiect depus la Administrația Fondului de Mediu. Acesta era depus când am venit eu ca primar, dar nu era finanțat. Am făcut câteva demersuri și acolo și am obținut finanțarea. Am vorbit cu firma, au fost aduse lămpile, iar comuna este iluminată 90% cu leduri. Se observă o scădere a cheltuielilor la curentul electric, dar, încet, va trebui să reducem și noi consumul de curent, pentru că așa ni se va cere în viitor. Nu am luat decizia de a reduce consumul de curent, dar vom vedea în viitor cum va fi situația și ce ni se va cere de la guvern și ce facturi vor veni. Dacă vom fi nevoiți, vom lua și noi vreo măsură. Deocamdată, în comună nu am trecut la restricții privind consumul de energie electrică.
– Unde ați depus proiecte de finanțare guvernamentală?
Am depus acolo unde s-au deschis sesiuni pentru depuneri de proiecte și nu am stat. Vreau să scot în evidență un aspect. În momentul în care am intrat primar, nu am găsit fișierul plin cu proiecte, pe care să le continui. Am fost nevoit să le iau de la zero. Așa încât, am făcut proiect pentru drumuri comunale, apă, canalizare, reabilitare școală, dispensar uman nou. Am să pomenesc de cel la care vom avea finanțarea. Așadar, am depus două proiecte de drumuri, unul de 8 km, altul de 5 km. A fost ales cel de 8 km, cu o valoare de 2,8 milioane euro. Sunt mulțumit de acest proiect, fiind ajutat de domnul președinte Ionel Arsene și datorită dumnealui am reușit să luăm proiectul cel mai mare. Am intrat în faza de licitație, pentru că nu am stat să vină finanțarea. Ne-am mișcat repede și sper ca la anul, în primăvară, să dăm drumul la asfaltare. Suntem în fază de licitație și nu știm nimic despre viitorul câștigător. Cu Dispensarul uman, proiect depus la Compania Națională de Investiții, am trecut și acolo la faza de finanțare. Urmează să semnez avizul de aprobare. L-am primit pe e-mail și trebuie să merg la București pentru aviz, după care CNI se ocupă de faza de licitație. Și acolo mai durează vreo trei-patru luni. Sunt șanse să ne apucăm de el în primăvară. Dispensarul va fi vecin cu primăria, în spatele fostului dispensar, care este cabinet privat al dr. Ioan Sîrbu. Este un obiectiv binevenit pentru comuna Țibucani, dotat și cu cabinet stomatologic, cu ecograf, farmacie, plus cabinet de medicină de familie, cu sală de tratament și tot ce trebuie. Construcția este pe două nivele.
– Obiectivul are locuință pentru medic?
Nu, dar și la acest proiect avem parte de cofinanțare, în valoare de 400.000 lei, respectiv, 4 miliarde lei noi. La prețurile de acum, pentru că nu le știm pe cele de la anul, va fi dificil. Avem și proiectul de alimentare cu apă și cel de canalizare, care face parte din master-planul POIM. Unii spun că sunt pe linie dreaptă. Mai avem un proiect de reabilitare a Școlii Gimnaziale ”Vasile Gherasim, dar, deocamdată, nu am primit niciun răspuns. Mai este un proiect pe stații de încărcare a autoturismelor electrice, la Fondul de Mediu. Când am intrat ca primar am finalizat un parc de lângă bibliotecă și mai erau două parcuri, care erau vai de ele, le-am modernizat și pe acelea. Mai este unul la Davideni, pe care îl voi face la anul. Vreau ca în fiecare sat să avem câte un părculeț.
Filtru de apă la captare
– Ce se va întâmpla cu cele două cămine culturale din comună?
Problema căminului cultural de la Davideni este foarte delicată: clădirea este a comunității, iar pământul nu este al nostru.
– Ce se poate face?
Noi nu suntem organ judecătoresc și este greu de a spune ce decizie va lua un judecător. În comună mai avem o situație la fel ca aceasta, în privința fostei ferme zootehnice, unde sunt 4 sau 5 grajduri. Și acolo, grajdurile sunt ale primăriei, iar pământul al unor proprietari. La vremea respectivă, pe terenurile de sub grajduri s-au emis titluri de proprietate. Acum nu mai dezgropăm morții, pentru că le-au făcut cine a fost. În această situație, mie nu mi se pare normal, primăria având disponibil de pământ la nivel de UAT. Iar tu, ca și comună, ai grajdurile și terenul, și nu poți să le folosești în interesul tuturor. Mai avem un cămin cultural la Țibucani, unde nu avem probleme cu pământul, însă avem altele. Acolo, toată clădirea este înconjurată de construcții care nu permit, după lege, ridicarea unei alte construcții. Distanța dintre imobile este foarte mică. Acolo nu se poate face nimic, pentru că trebuie, după lege, o distanță minimă între construcții de 4 metri. La un cămin cultural în ziua de astăzi trebuie spațiu. Nu se poate face o toaletă, nu se poate face nimic. Nu are rost să investești bani acolo. Totuși, în căminul cultural Țibucani, care stătea de pomană, am refăcut anumite spații, pentru că nu mai aveam medic de familie. Însă, cu ajutorul domnului prefect Adrian Niță, am găsit un medic foarte bun, pe care trebuia să-l ducem undeva. Am încercat să-l ducem la bibliotecă, unde sunt două săli de clasă, dar fiind foarte multă birocrație cu Ministerul Educației, până la urmă am amenajat un cabinet medical în vechiul cămin cultural. Evident, îmi doresc și eu să construiesc un cămin cultural modern, dotat cu tot ceea ce implică o astfel de construcție. Cred că o să și reușesc până la urmă.
– În spatele parcului de lângă bibliotecă este un teren bun pentru așa ceva.
Așa este, acolo este cel mai bun loc, numai că acum prioritățile sunt apa potabilă în rețea și drumurile. Tot printre priorități, în acest an, a fost și organizarea Zilei comunei Țibucani, pe care am anulat-o. Au existat discuții, cum că unii fac și alții nu. Și mie îmi place distracția, nimic de zis, dar și eu aș vrea acasă să am o mașină Mercedes, dar nu pot, pentru că nu am bani. Însă, datorită faptului că a fost un an secetos, timp în care foarte multă lume a rămas fără apă în fântâni, am decis să iau banii de la ziua comunei și să fac extindere rețea de apă potabilă pe 2-3 străzi din comună. Acum suntem în faza de lucru pentru aceste străzi, unde va ajunge apa potabilă cât de repede. Vom vedea și cât ne va permite bugetul.
– De unde captați apa?
Tot de la stația de captare existentă și ne racordăm la conducta principală.
– Aveți rezervă de apă?
La stația de apă avem cinci puțuri de mare adâncime, la circa 70 metri fiecare. Anul acesta am avut anumite probleme, în urma unor analize de apă. Astfel, cei de la Apa Serv și DSP au depistat foarte mulți nitrați. În aceste condiții, de la Apa Serv ne-au recomandat să montăm filtre. Și acestea au costat, așa încât, am fost nevoiți să programăm fonduri și pentru acestea. Alți bani, altă distracție! Sunt necazurile cetățenilor și ale noastre. De asta am suspendat ziua comunei. O vom face-o când se vor rezolva multe dintre problemele oamenilor. A fost montat filtrul zilele trecute și acum așteptăm să preluăm lucrarea, dar și cu rezultate la apă. Din luna iunie cetățenii au fost înștiințați că apa nu este potabilă, dar a fost folosită la diverse probleme de uz casnic.
Modernizarea a 80% din drumurile comunale
– Pe teritoriul comunei dvs. sunt câteva biserici, două dintre ele monumente de arhitectură.
Așa este. Din puținul nostru, am dat încă din primul an când am ajuns primar. Și biserica este tot a noastră, a părinților și bunicilor noștri. Și noi, tot acolo vom ajunge, după biserică, mai devreme sau mai târziu. Și în acest an au fost alocați bani pentru biserici. La Davideni, unde este o biserică monument, am dat 10.000 lei, iar la Schit, alt monument, am dat, deocamdată, 7.000 lei. La Țibucanii de Jos 10.000 lei, iar la Țibucanii de Sus, parcarea am făcut-o în primul an de mandat. Acolo, în curbă, la biserică erau mai mulți copaci, se adunau duminica multe mașini, se bloca circulația și era nevoie de o parcare. La început, parte dintre oameni spuneau că nu este bine, dar acum toată lumea este mulțumită. Cât voi fi primar, voi ajuta biserica, pentru că face parte din sufletul, viața și tradițiile noastre.
– Sunteți mulțumit de realizările din comună?
Înainte de a fi primar, am stat de vorbă cu un edil care are cinci mandate în spate, și care mi-a spus că ”trebuie să fii mulțumit în sufletul tău pentru ceea ce ai realizat în comună. Oricum, nu o să mulțumești pe toată lumea niciodată”. Cu toate că a fost greu cu pandemia și multe altele, eu sunt mulțumit. Nu spun că nu mi-aș fi dorit mai mult. Dar stând la masă, cu bugetul în față, analizând perspectiva comunei Țibucani, funcție de bugetul pe care îl avem, sunt mulțumit. Am încercat să fac lucrări cu oameni din comună, pentru că ne permite legea. Vreau să le dau de muncă și, automat, sunt mai ieftini. Banii rămân în comună. Acest aspect m-a încurajat, dar și pe toată lumea. Iată, acum renovăm primăria, pentru că era dezastru și se realizează cu o echipă din sat. Meșterul are patru oameni angajați.
– Mai este vreun bulb de ceapă roșie din vechiul soi ”de Țibucani”?
Nu cred că mai este, dar îmi aduc aminte de mama, care avea porție la CAP și lucra pe luncă, la ceapă. Nu mai este, pentru că acum toată lumea cumpără arpagic gata făcut. Așa este, am fost renumiți cândva la ceapă.
– Ați avut și o activitate culturală superbă, cu „Fluierașii”.
Ansamblul a câștigat locul doi pe țară. Aceste aspecte s-au pierdut, dar se pot relua în timp, dar nu toate deodată. Am ca țintă să duc această comună acolo unde îi este locul. Avem oameni frumoși, foarte săritori la orice activitate.
– Cum stați în privința curățeniei în comună?
Am achiziționat 1.300 de pubele negre, pentru toată comuna. Fiecare gospodărie a primit câte o pubelă. O să încerc din bugetul local. Dacă o să reușesc, voi vedea, ca la anul să achiziționăm și pubele galbene. Avem un volum foarte mare de gunoi și plătim foarte mult. Dacă gunoiul este selectat din prima, se reduc foarte mult cheltuielile privind colectarea gunoiului. Economia realizată se poate regăsi în comună, în diverse alte lucrări, care vin tot în folosul oamenilor. Însă, aici am nevoie numai de ajutorul cetățenilor. Nimeni din afară nu ne poate ajuta. La noi nu a fost majorată taxa de gunoi.
– Cum va arăta comuna la sfârșitul acestui mandat?
Eu sper ca totul să fie bine, iar prin implementarea proiectului de 8 km de asfalt, vom ajunge la 80% din lungimea drumurilor comunale și sătești. Vor mai fi vreo 7 km, din care 5 km sunt deja prinși într-un alt proiect. Important pentru mine este să rezolv, în mare parte, infrastructura grea a comunei. (Rep.)
Un comentariu
Felicitări! Mai apare câte un ales ce se gândește la binele comun și nu la circul pentru imaginea personală!