Una dintre căile relativ comode de întâlnire a publicului din provincie cu spectacole de teatru de mare calitate constă în reprezentaţiile itinerante, fie în turnee propriu-zise, fie ocazional, în funcţie de ferestrele din calendarul gazdelor disponibile şi al actorilor. La rândul lor, spectacolele se împart în două mari categorii: producţii independente sau (co)producţii ale unor teatre.
La Piatra-Neamţ, de un timp încoace, pe „piaţa” oricărui gen de spectacole a reînviat Casa de Cultură a Sindicatelor, în rol de gazdă. Un eveniment de greutate, anunţat pentru 17 noiembrie, este piesa de teatru Nepotul meu, Veniamin, prezentat de Teatrul de Comedie în colaborare cu Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti.
Distribuţia este deschisă de Maia Morgenstern şi Emilia Popescu, ceea ce e suficient pentru a-ţi imagina o sală arhiplină. Reţinând şi garanţia dată de regia semnată de Vlad Massaci, mai trebuie adăugat că autoarea piesei, Ludmila Uliţkaia, este una dintre cele mai cunoscute prozatoare contemporane din Rusia, cu un cert prestigiu pe plan internaţional, întărit şi de statutul de intelectual disident. Cu siguranţă, cunoscătorii vor aprecia şi traducerea care îi aparţine Elvirei Rîmbu, de la Teatrul Regina Maria din Oradea, teatru pe care actriţa şi regizoarea de loc din Orhei l-a condus pentru o vreme.
Până la umplerea sălii se prefigurează încă o dată un impediment specific acestui gen de reprezentaţii în deplasare: preţul biletelor.
O comparaţie, de exemplu, cu preţul de 50 de lei al biletului la Sala Radu Beligan a Teatrului de Comedie, este tentantă, dar nu-i corectă. Costurile unei deplasări, incluzând transport, cazare, masă, chiria sălii, comisioane şi onorarii sunt consistente. De altfel, fie că se joacă la Cluj, Sibiu, Timişoara sau Constanţa, preţurile biletelor la acest spectacol sunt cam la acelaşi nivel.
Marea diferenţă vine din altă parte, de la condiţiile asigurate bunilor şi sincerilor spectatori pietreni. Una e vizionezi spectacolul pe scena unui teatru din oraşele pomenite, altceva în sinistra sală a Casei de Cultură a Sindicatelor din Piatra-Neamţ. Şi, pentru că se profilează redeschiderea sezonului de verificări ale autorizaţiilor şi planurilor de care se ocupă Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ în legătură cu anumite clădiri şi spaţii, cumva ca efect întârziat al trăsnetului din 22 august de la Turnul Clopotniţă al Bisericii Sf. Ioan Domnesc, am merita să aflăm oficial – înainte de a cumpăra bilete – dacă la Casa de Cultură e totul în regulă planul de evacuare, cu hidranţii etc.
Viorel COSMA
(Sursă foto afiş spectacol: comedie.ro/ Teatrul de Comedie Bucureşti)
Un comentariu
Chiar mă întrebam dacă să-mi iau sau nu bilet. Mai ales că ultima dată, când am intrat în ”casa de cultură”, am mâncat o pizza, în foier.
Care e intrarea în sala de spectacole? Dar ieșirea?