Din momentul în care a fost anunțat mărețul program pentru managementul deşeurilor în Piatra-Neamţ, prin 2011, toată lumea părea să răsufle ușurată că se rezolvă o problemă delicată într-un fel elegant și pe bani europeni. Valoarea totală a proiectului ”Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în Județul Neamț” (SMID) este de 150.965.441 lei, cu tot cu TVA, banii fiind asigurați Fondul European de Dezvoltare Regională și bugetul statului – 105.592.479 lei, precum și din contribuția locală – 2.154.948 lei, la care se adaugă ”cheltuielile pentru lucrările considerate neeligibile în cadrul POS Mediu, dar necesare pentru implementarea proiectului, în sumă totală de 14.116.652 lei”, după cum informează Consiliul Județean (CJ) Neamț. Așa au apărut un depozit central la Girov, trei stații de transfer la Cordun, Târgu Neamț și Tașca, plus o stație de sortare la Cordun. În proiect, județul a fost împărțit în 4 zone. Contractul de concesionare a serviciilor pentru Zona 1, cea din jurul municipiului Piatra Neamț, dar fără a include și orașul, ar fi trebuit publicat în iulie 2016, dar el nu este nici acum, în 2023, funcțional. Mai mult, licitația organizată de ADI ECONEAMŢ la finele anului trecut a generat ceea ce poate fi numit scandalul ultimilor ani în privința licitațiilor mânărite sau înlesnite de o comisie extrem de neatentă.
Contextul scandalului ce va să vină
Cu trei zile înainte de Sărbătoarea Crăciunului, se semna ”Contractul de delegare prin concesiune a gestiunii serviciului de colectare și transport deșeuri și operare a instalațiilor de gestionare a deșeurilor – Zona 1”, între de ADI ECONEAMŢ și Asocierea Clean Prest Activ SRL – Salubris SA. Toată lumea părea mulțumită, cu excepția celor de la Brantner Servicii Ecologice SRL, contracandidații de la licitație, cei care operau mare parte din zonă până la această oră. Se bucura inclusiv un angajat al ADI ECONEAMŢ care credea că avea în buzunar numirea ca director de zonă.
Lucrurile au luat-o razna în momentul în care cei de la Brantner au stăruit în contestarea licitației, aducând argumente demne măcar de a fi luate în seamă. Toate au fost în zadar, două instanțe de judecată considerând că licitația, pe fond, a fost corectă, iar asocierea câștigătoare a prezentat numai documente conforme și bine întocmite. Chiar dacă lucrurile nu au stat deloc așa, decizia judecătorilor, care au avut toate documentele la îndemână, lămurea lucrurile și se părea că ne îndreptam spre un final liniștit. Numai că, dincolo de liniștea așteptată, în acest moment s-a ajuns în situația să fie sesizat direct Parchetul European, condus de Codruța Koveși. DNA-ul și alte instituții de control. Motivul: documente neconforme de natură bancară, necesare pentru constituirea garanției de bună execuție pentru firma câștigătoare, acceptate cu nonșalanță de comisia care a supervizat licitația. O simplă verificare la Banca Națională a declanșat un scandal care poate da peste cap o adevărată mafie a gunoaielor la nivelul unei importante zone din România.
Păcălealea cu o garanție din Cehia
Asocierea câștigătoare – nu facem aici referire nici la culoarea politică a acționarilor, nici la pretinse legături cu lumea interlopă – trebuia în termen de 5 zile, adică până pe 30 decembrie 2022 să depună o garanție care trebuia emisă, conform normelor impuse de ADI ECONEAMŢ, de o bancă românească sau europeană cu filială în România sau de către o societate de asigurări. Asta teoretic, deoarece Claudiu Pădure, adjunctul de la ADI ECONEAMŢ a declarat că a existat o hotărâre a Adunării Generale a asociației, care ar fi amânat depunerea garanției până la 6 ianuarie. Amânare discutabilă, atâta timp cât nu a existat un act adițional la contract. Dar să vedem cum au decurs lucrurile.
În primul rând instrumentul de garantare a fost emis după 13 zile, deci s-au încălcat clar regulile caietului de sarcini. În al doilea rând a fost emis de o societate, GBE ABAPAY s.r.o Cehia, care NU este autorizată să funcționeze ca instituție de credit, cum este o bancă, nu este autorizată nici ca societate de asigurări și nu poate emite scrisori de garanție. Toate aceste motive duc spre o singură concluzie, cei de la ADI ECONEAMŢ trebuie să anuleze contractul semnat. Mai ales că nici suma nu este cea care să acopere 2% din valoarea contractului.
O să spuneți că în mod sigur cei de la ADI ECONEAMŢ au văzut toate astea și s-au sesizat. Din datele pe care le avem la redacție rezultă că primarul Andrei Carabelea, sigur la sfatul/inițiativa lui Sorin Potolea, fost bancher, a cerut lămuriri Băncii Naționale. Răspunsul a venit năucitor,
facsimil 01 și, după ce a primit oficial punctul de vedere al omologilor din Cehia, a sesizat direct Parchetul European, deoarece a fost emisă o scrisoare de garanție fără ca emitentul să poate face acest lucru în mod legal!
Ce a făcut ADI ECONEAMŢ când a văzut ”garanția”?
Pe 5 ianuarie, când încă nu se preconiza scandalul, doar sub semnătura directorului executiv adjunct Claudiu Pădure, fără contrasemnătura vreunui jurist își exprima acordul asupra formei și conținutului draftului Scrisorii de Garanție de Bună Execuție!facsimil 02, Asta în loc să anunțe sec că ea a sosit prea târziu și nu mai putea fi operat contractul! Ca element ajutător pentru context, să reținem că scrisoarea de garanție are data emiterii 4 ianuarie, în timp ce pe 5 ianuarie la ADI ECONEAMŢ ajungea doar un draft pe baza căruia răspundea Pădure! După ce primea răspunsul la draft, abia pe 9 ianuarie sosea oficial documentul emis pe 4! De ce nu a fost trimis direct documentul și era nevoie să-și dea cineva girul pe ”forma și conținut” este o întrebare la care anchetatorii probabil vor căuta un răspuns. Oficial, de-abia după 9 ianuarie a ajuns documentul, deci chiar și după termenul amânat pe 6 ianuarie, ceea ce ar însemna deja anularea de drept a contractului.
Ce a făcut ADI ECONEAMŢ când Primăria Piatra Neamț le-a plasat bomba de la BNR?
Evident, o altă adresă, la data de 3 februarie, în care cere alte explicații celor care au încercat să măsluiască licitația și erau la un pas să reușească. De data aceasta sub semnătura președintelui Sorin Brașoveanu și a juristului Stelian Mitrea, se pune în vedere asocierii câștigătoare să facă dovada că emitentul scrisorii de garanție poate emite un asemenea document, chiar dacă există clar exprimată poziția Băncii Naționale din Cehia! Despre o încetarea a contractului se vorbește în termeni juridici extrem de pudici: ”până la clarificarea situației astfel notificate să luați măsurile necesare limitării efectelor ce decurg din executarea Contractului nr. 1033/378/22.12.2022”! chiar dacă neconstituirea garanției ar duce, potrivit contractului, la anularea de plin drept a contractului și reținerea garanției de participare, nefiind necesară nici o altă formalitate! facsimil 03
Dacă nu era necesară nici o formalitate, de ce s-a mai trimis o asemenea adresă? Întrebarea este retorică, hârtiile fiind necesare pentru a exista o necesare acoperire în cazul în care, în viitor, asocierea câștigătoare va da în judecată ADI ECONEAMŢ. În sensul în care ADI ECONEAMŢ a făcut tot ce se putea pentru încheierea contractului, lucru pe care nimeni nu-l poate contesta, dimpotrivă!
Consecințele anulării contractului
Este clar că cea mai importanță zonă a județului, cu municipiul Piatra Neamț în frunte, va rămâne fără operator și, aparent, va exista o reală problemă în privința colectării deșeurilor. Multe primării nu au operator, unora le expiră sau le-au expirat autorizația de mediu, ceea ce va crea alte probleme. Claudiu Pădure, adjunctul de la ADI ECONEAMŢ a declarat sincer: ”Nici nu vreau să mă gândesc la așa ceva!”
Pentru primării s-ar putea ca lucrurile să se simplifice, vor putea merge înainte cu operatorul care există pe piață, adică Brantner, care are autorizație și logistica în zonă, fiind operatorul care a acționat până acum. În plus, ADI ECONEAMŢ nu va putea monitoriza nimic, nu se va putea implica, nemaifiind parte în contract.
Probleme ar putea apărea la CJ, care a fost deja amendat cu 5.000.000 de lei pentru că nu a închis programul numit SMID, lucru esențial pentru a putea accesa în continuare alte fonduri europene. Și nu este foarte clar ce se va întâmpla de acum înainte. Oricum, lucrurile nu sunt deloc în ordine și este posibil să fie necesare explicații cu privire la implicarea în implementarea proiectului.
Ca să nu mai vorbim despre faptul că în unele locuri primăriile au încercat să se interpună între operator și clienți, încheind el contracte în numele operatorului, lucru care contravine direct contractului semnat. De ce se întâmplă asta? Simplu, pe baza unor exemple deja existente în județ, e mai simplu ca omul să plătească direct la primărie – altfel nu primește adeverințe sau ce documente mai are nevoie – decât să-și bată capul cel care ar trebui să facă asta.
O nouă licitație va dura mult timp, exact ceea ce le lipsește lui ADI ECONEAMŢ și CJ Neamţ pentru a închide procedura începută din 2011 când a fost accesat proiectul. Alți bani, altă distracție, alte interese. Întrebarea este, vor rămâne aceeași oameni?
Comisia de coordonare și supervizare
Cine a făcut parte din comisia de coordonare și supervizare pentru acest contract, constituită prin ordinul președintelui ADI ECONEAMŢ? Președinte a fost Mihail Popescu, fost șef la achiziții la CJ, acum doar adjunct, Bogdan Gavrilescu, directorul executiv al ADI ECONEAMŢ, Mihaela Popa și Tiberiu Gavrile, din partea CJ, Vlad Muscalu și Ciprian Marin, din partea municipiului Piatra Neamț, Bogdan Alexandru Munteanu, din partea orașului Roznov și din partea ADI ECONEAMŢ mai vin Gabriel-Lucian Vișan și Stelian Ionuț Mitrea.
Instituții sesizate cu privire la posibile ilegalități
Dacă Banca Națională a României a sesizat Parchetul European, luni, 6 ianuarie, ADI ECONEAMŢ a sesizat Parchetul Local în aceeași speță a garanției emise de o instituție care nu era în măsură să opereze o asemenea operațiune. Pe surse, există informația că a fost sesizată și Direcția Națională Anticorupție, nu se știe exact dacă doar pe aceleași aspecte sau și pe fapte care țin de oferta prezentată de Clean Prest și firma asociată, în condițiile în care în dosar ar fi fost prezentate utilaje care nu ar exista în realitate, lucru deja făcut public de Brantner într-un comunicat de presă.
Zona I – ghinioane la contractare
În ianuarie 2019, cu mare întârziere față de calendarul asumat, era semnat contractul cu societatea Girexim Universal SRL Pitești, cu două luni înainte de expirarea termenului de închidere a Sistemului de Management al Deșeurilor (SMID). Valoarea era de doar 136.370.000 de lei și firma piteșteană trebuia în 3 luni să înceapă activitatea, lucru care nu s-a mai întâmplat. Firma nu a respectat condițiile din contract și a urmat fireasca reziliere. Atunci, cum spuneam, CJ a fost amendat cu 5 milioane lei, amendă contestată și cu câștig în primă instanță pentru instituția nemțeană. În treacăt să amintim că aceeași firmă a contestat și procedura de atribuire a contractului pentru operarea/administrarea depozitului central de la Girov, ceea ce a dus la o întârziere și în acest caz.
Ca să înțelegem exact că lucrurile au fost încurcate de la început și că o mare parte din vină a avut-o chiar ADI Econeamț ne întoarcem un pic în timp, când licitațiile pentru găsirea unor operatori au fost întârziate din cauza incompetenței sau a intereselor obscure. În 2018 Mesagerul de Neamț publica următoarea declarație a directorului executiv de atunci, fostul prefect Vasile Șendrea: ”În caietul de sarcini pentru licitații, la solicitarea primarilor din Neamț, care până acum gestionau problema deșeurilor pe cont propriu, am introdus criteriul social – angajații firmelor care vor concesiona serviciile să fie din județ. Primarii spuneau că le rămân oamenii fără loc de muncă, așa că am căutat o soluție. Doar că, atunci, a apărut o firmă din Bacău, care a reclamat în instanță criteriul introdus de noi și așa s-a pierdut, și s-au amânat și licitațiile pentru concesionarea serviciilor”.
O prevedere care ar fi putut pune pe gânduri un jurist care a fost și prefect. Așa că nu avem de ce ne mira că nici în 2023 nu avem un operator pe zona I a județului.
Valentin BĂLĂNESCU
Material apărut în ediția scrisă a săptămânalului ”Mesagerul de Neamț” din 9-15 februarie 2023