Societatea Troleibuzul care asigură transportul public în comun în Piatra-Neamţ şi comunele adiacente urmează să intre în posesia primelor autobuze electrice spre finalul lunii aprilie. Deşi, erau aşteptate în martie, acestea au avut întârzieri obiective datorate verificărilor făcute în porturile pe care le tranzitează transportatorul acestora pe traseul dinspre China către portul Constanţa.
– Care ar fi cea mai optimistă dată la care aţi putea avea în garaj primele autobuze electrice?
Ţinem legătura permanent cu furnizorul, am înţeles că la sfârşitul lunii aprilie vor ajunge la noi. Sunt plecate spre noi încă din luna ianuarie. Eu sper să le primim chiar mai devreme, pe la mijlocul lunii viitoare, pentru că noi va trebui să facem nişte teste pe trasee cu aceste autobuze. Probabil, le vom scoate pe traseu câteva zile, timp în care vom transporta gratis călătorii, ca să vedem exact ce înseamnă includerea lor în transportul public de călători din toate punctele de vedere. Până atunci noi ne pregătim să montăm panouri fotovoltaice care să asigure 200 de kw, astfel încât să putem face economii pe partea de alimentare a acestora. Ideal ar fi ca în momentul în care vom avea toate cele 51 de autobuze electrice noi să avem asigurată alimentarea cu energie electrică exclusiv prin panouri voltaice. Dar trebuie să vedem unde găsim exact finanţarea pentru acestea.
– Staţiile de alimentare pentru aceste autobuze sunt deja montate?
În acest moment avem montată o singură staţie de alimentare lentă la noi în autobază, cele 7 rapide urmează să fie montate la capetele de linii. În final vom avea 21 de staţii de alimentare lentă plus 3 staţii de încărcare rapidă în autobază pe lângă cele aflate la capăt de linie. Din momentul în care vom intra în posesia autobuzelor vom rezolva şi cu montarea staţiilor de încărcare lentă.
– Din punctul de vedere al personalului care va asigura funcţionarea acestora cum stau lucrurile acum?
Noi avem deja angajaţi 95 de şoferi, este mai mult decât suficient pe această categorie de personal. Avem asigurat şi personalul de întreţinere, mecanici, electricieni. Cu toţi aceştia urmează să facem un training de specializare, cu experţi de la Societatea de Transport Bucureşti, curs care se va ţine chiar la noi în autobază. Angajări vom mai face în perioada următoare, probabil doar pe controlori.
– Economic vorbind ce beneficii vor fi odată ce aceste autobuze vor circula în Piatra-Neamţ şi pe celelalte trasee contractate prin ADI Urbtrans?
Noi estimăm reduceri ale cheltuielilor, în primul rând pe partea de combustibili, cheltuieli care se ridică acum, lunar la 5 miliarde de lei. Sperăm la o reducere de până la 3 miliarde de lei atunci când vom merge pe energie electrică. Scăzând cheltuielile la noi ar trebui să scadă şi valoarea compensaţiilor suportate de UAT-uri, va fi un beneficiu pentru toată lumea. Iar, din punctul nostru de vedere, fiind vorba de autobuze noi, ne aşteptăm ca cel puţin un an de zile să nu avem nevoie de cheltuieli pentru reparaţii şi piese.
– Vor fi modificări pe trasee în perioada următoare legate de lucrările ce se execută pe coridoarele de mobilitate? Închiderea podului de la spital cum vă va afecta programul?
Din acest punct de vedere, din şedinţa Comisiei rutiere am înţeles că va trebui să circulăm pe la Unic, pentru că nu vom mai trece pe pod, apoi pe Mihai Eminescu-Petrodava. Lucrările de pe coridoare o să ne afecteze însă din alt punct de vedere, în momentul în care vom circula cu aceste autobuze electrice. Dacă vom prinde în continuare aceste lucrări, trebuie să ţinem cont de faptul că acestea au garda la sol foarte joasă, iar partea mecanică nu este prinsă în garanţia pe care o primim la ele. Şoferii vor trebui să aibă mare grijă şi la frânare, la starea drumurilor.
– Mai întâmpinaţi probleme legate de educaţia călătorilor, de comportamentul acestora?
Cu educaţia vom avea mereu probleme, dar pe mine mă interesează în primul rând comportamentul şoferilor. Din septembrie încoace noi am angajat 40 de şoferi noi, am cam angajat pe toată lumea care a depus cerere pentru că aveam nevoie. Până îşi intră în ritm mai durează puţin, dar sunt pe drumul cel bun. Ceea ce vreau să mai subliniez pe acest subiect, al autobuzelor electrice, este faptul că, pe lângă diminuarea costurilor, o să mărim frecvenţa cu care vor circula. Vor fi probabil şi unele modificări de trasee, poate trasee în plus, vom vedea exact atunci când vom avea noile autobuze.
– Care este situaţia cu mijloacele de transport vechi, pe care le aveţi acum în garaj?
Autobuzele vechi se strică destul de des, problema este că acum nu ne permitem să le ţinem prea mult în service fără să ne afecteze programul. Însă, când vor veni cele electrice vom avea timp suficient să le reparăm în tihnă şi pe acestea. Aș vrea să ne putem permite să băgăm toate autobuzele vechi în service, măcar câte trei zile fiecare, cu care am lucrat până acum, pentru că sunt probleme la fiecare și nu am avut timp să ne ocupăm de ele cum trebuie în atelierul mecanic, din lipsă de rezerve, încât să ne permitem să schimbăm. De exemplu, la TPB București aveau 80 de rezerve, ceea ce este foarte bine. Noi avem doar 2-3 rezerve. În momentul în care ți s-au stricat 5 autobuze nu mai ai cu ce face transport. Și, atunci, aș vrea ca atunci când vom avea autobuzele electrice pe traseele din Piatra-Neamţ, să putem să reparăm în câte 2-3 zile pe service flota veche. Aceasta este una dintre problemele de rezolvat în perioada imediat următoare după recepţia noilor mijloace de transport. Pentru că toate celelalte autobuze care sunt pe motorină vor asigura transportul pe traseele ADI Urbtrans, Roznov, Săvinești, Gârcina, Alexandru cel Bun. Şi pe aceste trasee vom avea câteva autobuze electrice, însă nu acum, în următoarele tranşe de achiziţii de autobuze electrice.
– Ce noutăți vor fi în legătură cu modul în care va putea fi plătit un bilet, în așa fel încât să se evite cât mai mult interacțiunea cu șoferul ?
Vrem să implementăm e-ticketing-ul, ceea ce înseamnă că vor fi nişte carduri de unică folosinţă sau reîncărcabile, care vor fi trecute printr-un aparat aflat în autobuz şi va bifa fiecare călătorie. Vom introduce apoi şi plata cu cardul bancar, în aşa fel încât să eliminăm cu totul încasările la conducătorul auto, şoferii să-şi vadă de treaba lor, de condus. Acestea vor fi disponibile în primul rând la dispeceratele noastre, acum avem unul în Dărmăneşti şi unul la Gară, dar vom găsi modalităţi să punem la dispoziţia călătorilor aceste carduri într-un sistem cât mai facil şi la îndemâna tuturor. Noi nu vrem să creştem costurile nici pentru cetăţeni, nici pentru noi, dimpotrivă vrem să scadă aceste costuri, să ieftinim, dacă se va putea, călătoria pe transportul public în comun şi, în primul rând, să oferim condiţii decente, mult mai bune, moderne şi rapide.
Cât priveşte partea de siguranţă pe PSI, noi am făcut chiar şi un exerciţiu cu cei de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, o simulare, pentru a ne convinge că asigurăm condiţiile şi din acest punct de vedere. A fost un exerciţiu destul de spectaculos, cu multe autospeciale ale pompierilor, iar rezultatele au fost satisfăcătoare.
Din punctul de vedere al autobazei, avem 6 hale în spate, stație ITP, spălătorie, avem tot ce ne trebuie pentru reparații și întreținere și vom avea și pentru cele electrice. Avem mecanici angajați, avem electricieni, sunt oameni! Prin fonduri europene o să se refacă toate aceste dotări: vom avea stație ITP nouă, spălătorie nouă, toate halele acestea vor fi refăcute și dotate, într-un an-doi Troleibuzul o să arate altfel! O să fie mult mai bine și pentru călători și pentru angajații noștri!
Interviu realizat de Angela CROITORU
Advertorial