Comuna Borlești este, alături de Piatra Șoimului, una dintre cele mai mari comunități rurale situate pe malul drept al Bistriței. Față de celelalte UAT-uri, relieful accidentat al întregii comune impune administrației publice locale descoperirea de noi variante pentru rezolvarea marilor probleme ale comunității, cele mai importante fiind cele legate de alimentarea cu apă potabilă, canalizare și apoi modernizarea de drumuri comunale. Trebuie remarcat faptul că această comună are un potențial uman mare, cu o creștere ușoară a populației și care dispune de posibilități de dezvoltare economică. Însă prioritățile oamenilor sunt legate de calitatea drumurilor, iluminat public, instituții locale moderne. Din dialogul purtat cu primarul George Mutu reiese că această comună are nevoie de fonduri uriașe pentru dezvoltarea infrastructurii locale, de fonduri pentru modernizarea școlilor, a dispensarului uman și multe altele. Toate aceste obiective se pot realiza într-un anumit timp, tarele trecutului resimțindu-se din plin pe aceste locuri.
– Domnule primar, care ar fi, la această oră, principalele ținte investiționale ale comunei Borlești?
Pentru comuna noastră, unul dintre cele mai importante obiective sunt drumurile comunale. Axul principal al căilor comunale este cel care face legătura între satele Borlești, Mastacăn și Balanu. Segmentul este împărțit de străzile Ștefan cel Mare, Luminii și Balanu. Are trei denumiri, dar este același drum comunal, DC126. În acest sens, în 2021, am depus un proiect de finanțare, care a fost aprobat, în valoare de 5,8 milioane lei. Practic, din acest drum ar mai fi de executat lucrări pe circa 2 km, cu terasamente, șanțuri și asfaltare. Din păcate, am avut anumite probleme cu proiectantul de la Iași, cu care am reziliat contractul, pentru că ne-a amânat cu toate procedurile privind anumite documente, care erau cerute de Ministerul Dezvoltării. De aceea, după mai multe vizite la București, am ajuns la concluzia că lucrurile se mișcau încet și din acest motiv am reziliat contractul.
– Proiectantul a fost contractat de dvs?
Nu. Era înainte de a ajunge eu la Primăria Borlești. Pur și simplu, nu am mai putut să ne înțelegem cu el. De aceea, am reziliat contractul de asistență tehnică. Ne tot amâna, iar noi nu înaintam cu demersurile pentru atragerea de fonduri. În aceste condiții, am anulat contractul. În loc să încărcăm din noiembrie 2022 anumite documente, abia acum le-am încărcat la Ministerul Dezvoltării. Important este că voi semna contractul de finanțare în acest an, iar până la venirea iernii va fi terminat proiectul. În paralel, lucrăm la un alt proiect, de această dată prin Compania Națională de Investiții, privind drumurile calamitate. Este vorba de drumul care traversează fostul sat Portărești, de la podul peste pârâul Măstăcănoasa, de la Ruseni, până în DC126. Va avea podețe, șanțuri și tot ceea ce implică o astfel de lucrare. De asemenea, mai vreau să punem în lucru și panta care duce spre zona Obeni, unde, mai ales iarna, torenții strică foarte mult drumul. Deocamdată, nu avem cum să prindem toată strada, dar măcar acolo unde sunt mari necazuri o să intervenim. Este vorba de o lungime de 300 metri.
Modernizarea drumurilor comunale
– Au apărut anumite discuții privind zona Dealul Cucului și în cea a vechii Mori.
Recunosc, înainte s-au făcut anumite greșeli. A fost prinsă strada Morii până jos, la intersecție, apoi încă 100 metri până aproape de albia pârâului Nechit. Dar nu a mai fost prinsă nicio altă stradă în acea zonă. Acum, am realizat un nou proiect, prin care i se va da continuitate străzii. Urmează strada de la Complexul Ruseni, plus alte străduțe, dar numai din bugetul local. Străzile Morii și Complexului se vor asfalta pe o lungime de circa 750 metri. Oamenii trebuie să înțeleagă că în anii din urmă s-au făcut anumite greșeli, pe care noi vrem să le remediem acum. Spun asta, pentru că locuitorii din acele spații înghit praf în fiecare zi. Toate investițiile pe care le-am pomenit vor fi realizate în vara acestui an. Cele mai importante sunt drumurile de pe Măstăcănoasa, Portărești, Șovoaia și Balanu. Acestea sunt urgențele pentru noi. În total, vor fi vreo 7-8 km asfaltați în acest an. Este ceva, iar la sfârșitul mandatului vreau să fiu primarul cu cei mai mulți kilometri asfaltați în comuna Borlești. Să nu se omită faptul că în comuna noastră sunt foarte multe drumuri, iar axele centrale, Balanu-Mastacăn, Borlești va fi gata în curând. Vor mai fi multe alte străzi de asfaltat, dar deocamdată ne oprim la fața locului, la problemele care sunt.
În campania electorală era o discuție foarte aprinsă privind asfaltarea a 30 de străzi. Am fost nevoit să renunț la el pentru că soluția tehnică dată de proiectant era foarte, foarte scumpă. În proiect, modernizarea străzilor laterale, care nu aveau o circulație foarte intensă, erau prevăzute cu o structură pe care nu o aveau nici drumurile județene. Un kilometru de drum lateral asfaltat costa aproape dublu cât unul normal. Pentru ce să îngropăm de pomană atâția bani? După proiectant, drumul trebuia să aibă strat de fundare, cu un strat de 70 cm. Și asta, pentru o biată uliță. Un kilometru de asfalt pe o banală uliță ajungea la peste 20 miliarde lei vechi, în condițiile în care se putea moderniza cu 12 miliarde lei vechi. De aceea, am schimbat soluția. Ca atare, refacem proiectul, ca să nu încărcăm lucrările cu costuri inutile. De aceea, din start, trebuia aplicată soluția cea mai bună. Nu trebuie să se apeleze la un astfel de proiect, cu o valoare imensă. Noi nu avem trafic intens pe drumurile laterale. Sunt doar autoturisme, cu maximum 1,5 tone greutate. Nu se justifica o astfel de lucrare de infrastructură cu bani foarte mulți. O să le realizăm cu piatră spartă, cu standarde simple și costuri accepabile. A fost vorba de un proiect anterior, de un proiect foarte mare, de finanțare a modernizării de drumuri comunale. Am revenit și am luat în calcul câteva străzi, având la bază două criterii: cât de aglomerată este zona și cât de mult se circulă pe anumite drumuri. Toți mă întreabă: ”La mine pe stradă când faci”. Aș face cu dragă inimă peste tot. Am început cu strada Humei, din Ruseni, care trebuie modernizată, fiind plină de praf. Va fi asfaltată anul viitor. Urmează Aleea Veseliei, tot de la Ruseni. În Borlești de Sus avem vreo trei străduțe, în lungime de 100-200 metri, ca să atingem și această zonă a satului, unde sunt foarte multe case, dar pentru care nu sunt investiții foarte mari. Trebuie să le asfaltăm și pe acelea. Mai este strada Crinului, în lungime de 1.200 metri, la Mastacăn, care coboară spre pârâul Măstăcănoasa. Nu sunt bani să o modernizez în totalitate, dar măcar jumătate. Acolo este o mare problemă, pentru că este nevoie de foarte multe fonduri pentru șanțuri, susținere de pereți și multe altele. Vom morderniza drumul exact cât sunt case. Aceste străzi, cu siguranță, vor fi modernizate anul viitor.
Proiecte prin PNRR
– La un moment dat se discuta despre un nou pod pe valea Nechitului.
Acolo este un pod construit de oameni, dar trebuie intervenit pentru că este într-o stare de degradare. Problema este că acel pod nu figurează în nicio evidență a primăriei. De aceea, trebuie intabulat acel obiectiv, iar la „Apele Române” am găsit o modalitate de a fi transferat în inventarul comunei, ca apoi să vedem ce facem cu el. Este posibil să-l demolăm și să facem altul, dar este o investiție mare și de durată. Deocamdată, nu avem sursă de finanțare. Vom vedea, poate îl vom include pe un program de calamități, ca să poată fi finanțat cât mai repede. Primul pas este să fie introdus în inventarul comunei.
– Care este situația sistemului de alimentare cu apă din comună?
Prin Programul „Anghel Saligny” am obținut finanțarea de 23 milioane lei, referitor la extinderea rețelelor de apă și canalizare. Pe scurt, extindem canalizarea pe partea cealaltă a drumului județean care traversează comuna, în lungime de 8 km, de la Borlești până la Balanu. Mai mult, am găsit și soluția unei noi surse de apă. Am intabulat izlazul Ilioaia, care este situat după Dealul Cucului, unde sunt izvoare foarte puternice, fiind terenul nostru. Am cumpărat în iarna asta o suprafață de 5.000 mp teren pe tarlaua Dealul Cucului, unde vom amplasa bazinele de stocare. Jos avem captarea, iar apa va fi pompată la o anumită înălțime, apoi apa vine prin cădere și alimentează toată rețeaua. Mai mult, ne-am propus să extindem rețelele de apă în Satul Nou și pe Dealul Mare, cu apă din bazinul de la Puriceni. Și pe Dealul Mare va fi montat un bazin în zona Runc, astfel ca apa să vină prin cădere și să alimenteze cele două zone. Cu cele două lucrări, din Satul Nou și Dealul Mare, vom trece de 50% din suprafața comunei. Repet, comuna noastră are o structură ramificată pe toate cursurile de apă, fie râu, pârâu, torenți, etc. Din cele 3.600 de gospodării, vom alimenta 50% din ele.
– Când va fi gata lucrarea la Școala Borlești?
În luna septembrie, când va începe noul an școlar, copiii vor învăța în Școala Borlești. Mai mult, prin PNRR, am depus o cerere de finanțare pentru un nou bloc de locuințe. Primul are 9 apartamente, iar celălalt 6 unități locative. Tot în spațiul cu blocurile vom amenaja și o stație de încărcare a mașinilor electrice, totul cu fonduri europene, nerambursabile.
– Câte proiecte aveți programate prin PNRR?
Primul proiect este cel la care este parte și Consiliul Județean, privind digitalizarea și interconectarea cu sistemele instituțiilor publice, pentru care așteptăm semnarea contractului de finanțare. Practic, proiectul este intitulat astfel: ”Ecosistem digital interconectat și integrat în cadrul județului Neamț”. Valoarea este de 1,42 milioane lei, fiind racordați digital la toate instituțiile județene, inclusiv CJ Neamț. În acest fel, vom elimina birocrația și mișcarea hârtiilor de la o instituție la alta și vom simplifica toate procedurile. Nu ne vom mai duce cu actele de la o instituție la alta. Proiectul este foarte important pentru noi și va reduce mult din drumurile pe care le facem toată ziua în reședința județului. Un alt proiect este blocul de locuințe de care am pomenit mai înainte, în valoare de 1,9 milioane lei, proiect depus și așteptăm semnarea contractului de finanțare. Un alt proiect, ”Înființare centru de colectare prin aport voluntar în comuna Borlești”. Prin acest proiect, vom rezolva marea problemă a deșeurilor care se aruncă pe cursurile apelor din comună. Va fi o platformă cu 13 containere, de colectare selectivă. I-am găsit și locația, deși a fost foarte greu. Trebuie să fie departe de ariile protejate, de cursurile de apă, dar și la 500 metri de ultima locuință. Singura zonă unde am fi putut amenajată o astfel de platformă este în apropierea fabricii New Star, către schitul de maici.
Containerele vor fi pentru sticlă, carton, cauciuc, plastic, pentru animale moarte, materiale din demolări. Acolo va fi angajat un om, se va face și un program de colectare. Cred și sper că vom rezolva multe problemee. Acum, îi amendăm pe oameni, dar nu am rezolvat problema. Ca atare, acum avem alternativă și avem unde depozita aceste materiale. Totul va fi selectat, ba chiar vom încerca să și valorificăm anumite produse. Lângă va mai fi un proiect, unde vom construi o altă platformă pentru gestionarea gunoiului de grajd, dar și a resturilor vegetale. Proiectul are o valoare de un milion de euro. Din informațiile pe care le dețin, avem 99% șanse ca să-l accesăm anul acesta. Pe viitor va fi o mare problemă gunoiul de grajd. Se vor înăspri legile și pentru crescătorii de animale. Aceștia vor fi nevoiți să încheie contracte cu noi, noi eliberăm un act prin care se demonstrează că au unde să predea gunoiul. În cadrul acestui proiect se va rezolva și problema lor, dar și a noastră. Ca dotare, vom avea un buldoexcavator nou, un tractor, remorcă, vidanjă, tocător de resturi vegetale. Cu această ocazie, cresc și locurile de muncă, dar vom valorifica și biomasa. Sunt proiecte de viitor și este foarte bine că le putem realiza acum. Mai avem un proiect prin PNRR, fiind vorba de montarea de stâlpi inteligenți, cu camere de luat vederi. Contractul de finanțare este semnat, așteptăm să începem lucrarea. Valoarea este de 19 miliarde lei vechi. Stâlpii vor fi montați în zonele centrale. Adaug faptul că în lucru avem și alte proiecte, pe care le vom accesa în viitorul apropiat. De asemenea, așteptăm ghidul pe AFIR, pentru a atrage fonduri dedicate asfaltării altor drumuri comunale, cu punctaj, care vor deservi zonele industriale și aglomerările de locuințe. Avem în grafic și alte proiecte, de aceea ne pregătim să depunem și acolo documentațiile necesare.
Trei baze sportive
– La un moment dat, ați amintit de reabilitarea Școlii Gimnaziale Ruseni.
Nu uit faptul că la Ruseni am urmat cursurile primare și gimnaziale, și tot în acest sat locuiesc. De aceea, în prezent așteptăm o sursă de finanțare. Acesta a fost printre primele mele proiecte. Recunosc, a fost și lipsa mea de experiență, pentru că uneori te lași dus de proiectant și nu mai iese treaba așa cum îți doreai. Nu am întrunit punctaj, din cauză că școala este deja izolată, nu am obținut punctaj maxim și nu a fost finanțat proiectul. În cazul în care clădirea nu era izolată, venea cu bani mulți de la bugetul local. Așa că va trebui să așteptăm alte oportunități o vreme, sper nu prea mult, ca să obținem finanțare pentru Școala Gimnazială Ruseni. Partea de cofinanțare urma să fie de 7-8 miliarde lei vechi, dar era prea mult pentru resursele noastre. Dacă școala nu era izolată, cofinanțarea era de maximum un miliard lei vechi. De aceea, am renunțat a depune proiectul pe fondul de mediu, însă așteptăm alte măsuri de finanțare care se vor deschide în viitorul apropiat, și îl vom depune acolo.
– Trebuie să recunoaștem, toată suflarea microbistă tânjește după un teren de fotbal.
Așa este, ba chiar și o parte dintre consilierii locali, care vor neapărat să amenajăm un nou teren de fotbal. Numai că văd și eu, ca și alții, baze sportive în jurul comunei noastre, pe care pasc vacile și sunt investiții abandonate. Am realizat terenul de sport de la Ruseni cu gazon sintetic și instalație de nocturnă. Tot în același fel, vom face un teren de sport tot cu gazon sintetic la Școala Mastacăn. Acolo vor veni tinerii să joace fotbal, pentru că la Ruseni joacă în fiecare seară câte 6-7 echipe, până la ora 24.
– Directorul Ionel Pătrunjel spunea că se poate amenaja un teren de fotbal gazonat de dimensiuni regulamentare în spatele sălii de sport.
De acord, se poate face, numai că sala de sport de la Școala Borlești este modernizată, iar terenul de sport din spate va fi adus la starea inițială. Vom semăna iarbă și va fi teren de fotbal acolo. Ideal ar fi să avem o bază sportivă comunală, dar deocamdată nu avem fonduri. Vom amenaja la școală și un teren de fotbal cu iarbă, care să satisfacă dorința celor care iubesc fotbalul. Sincer să fiu, eu m-am axat mai mult pe infrastructură, chiar dacă sportul, ca disciplină, este foarte important pentru sănătatea copiilor. În final, vor fi două terenuri cu covor sintetic la Ruseni și Mastacăn, sală de sport la Borlești și teren de fotbal la școala din centrul comunei. Slavă Domnului, sunt destule baze sportive unde se pot organiza diverse activități. Dacă acestea nu vor face față, ne vom gândi și la un alt proiect, dar nu acum. Vom vedea ce se va întâmpla pe aceste baze și apoi vom vedea ce vom face în timp. (Rep.)