Pe mai multe grupuri de socializare, dar și în unele publicații online a fost publicată o listă cu 74 de așa-zise radare fixe pe care CNAIR în colaborare cu Poliția Rutieră le-ar folosi în implementarea unui proiect finanțat 100% din fonduri europene, prin PNRR.
“Este un fake news. Lista aceea este cea a camerelor pentru rovinietă, care nu au nicio legătură cu proiectul e-SIGUR, pentru că acesta presupune cu totul altfel de camere, alte softuri, este cu totul altceva. Cineva și-a dat cu presupusul că, dacă tot le avem, de ce să nu le folosim pe acelea. Nu! Vor fi 500 de camere de supraveghere achiziționate și montate în întreaga țară prin acest proiect, care acum se află în faza de realizare a documentației pentru licitație. Noi avem termen de finalizare anul 2026 și apreciem că în anul 2024 vom intra în implementare”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Camerele de supraveghere vor fi interconectate la celelalte sisteme inteligente precum Platforma informatică EUCARIS (Tratatul referitor la Sistemul european de informații privind vehiculele și permisele de conducere), Bazele de date ale Poliției Române, privind evidența vehiculelor supuse confiscării, căutate ș.a.m.d. încă nu se știe unde anume vor fi montate. Acestea vor avea un sistem total diferit de funcționare, utilizând chiar și un sistem de senzori la nivelul șoselei pentru măsurarea exactă a vitezei.
Așadar, sistemul Big Brother (e-SIGUR) finanțat prin PNRR nu are nimic de-a face cu aceste camere de monitorizare a rovinietei.
O lege intrată în vigoare în ianuarie anul acesta, pregătește din punct de vedere juridic, montarea acestor camere fixe de supraveghere având rolul de radare. Acestea vor monitoriza traficul de pe întreaga rețea de drumuri naționale din România, printr-un sistem de semnalare automată urmată de sancționarea contravențiilor. Amenzile vor putea fi emise în format electronic și vor ajunge la destinatar prin email sau alte mijloace electronice uzuale, în timp real.
Sistemul va semnala: depășirea limitei maxime admise de viteză, încălcarea interdicţiei sau restricţiei de a conduce un vehicul, nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului, conducerea pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată, nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată, comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice etc.
Decizia privind aplicarea unei sancțiuni contravenționale nu o va lua automat sistemul e-SIGUR, ci va fi rezultatul unei procesări manuale făcute de către un polițist rutier. Actul normativ reglementează și întocmirea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată. A fost modificat Codul rutier, astfel încât să fie posibilă comunicarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice.
Lista completă a camerelor fixe pentru monitorizarea rovinietelor este următoarea:
Alba: DN1 – SebeșArad: DN7 – Nădlac; DN79 – Arad; Argeș: DN65A – Buzoești; Bacău: DN11 – Sănduleni; DN15 – Gârleni; DN2 – Nicolae Bălcescu; Bihor: DN1 – Oșorhei; Bistrița Năsăud: DN17 – Tiha Bârgăului; Botoșani: DN29 – Baisa ;Brăila: DN2B – Lacul Sărat; DN21 – Bărăganul; DN22 – Movila Miresii; Brașov: DN73 – Râșnov; DN1 – Șercaia; DN1 – Timișul de Sus; DN11 – Lunca Câlnicului; DN11 – Hărman; Buzău: DN2 – Mărăcineni; Călărași: DN3 – Cuza Vodă; Caraș Severin: DN58 – Soceni; DN6 – Mehadia; Cluj: DN75 – Mihai Viteazu; A3 – Gilău; DN1 – Vâlcele; DN1C – Jucu; Constanța: DN38 – Movilița; Covasna: DN12 – Sfântu Gheorghe; Dâmbovița: DN71 – Ulmi; A1 – Petrești; Dolj: DN55 – Bratovoești; DN65 – Podari; DN6 – Coșoveni; DN65 – Pielești; Galați: DN25 – Șendreni; DN26 – Vânători; DN24 – Cosmești; Giurgiu: DN5 – Călugăreni; Gorj: DN66 – Drăgulești; Harghita: DN12 – Sândominic; DN13A – District Harghita; Hunedoara: DN66 – Băcia; DN7 – Săcămaș; Ialomița: A2 – Fetești; DN2A – Giurgeni; Iași: DN28 – Lețcani; DN24 – Popricani; DN2 – Moțca; Ilfov: A2 – Glina, A3 – Snagov; Maramureș: DN18 – Moisei; Mureș: DN13 – Bălăușeri; DN15 – Sângeorgiu de Mureș; Neamț: DN15 – Vaduri, DN15 – Călugăreni; Prahova: DN72 – Brătășanca; DN1A – Maneciu; DN1B – Albești; DN1 – Bărcănești/Românești; Sălaj: DN1F – Românași; Satu Mare: DN19 – Decebal; Suceava: DN17 – Vama; DN2 – Iacobești; Teleorman: DN6 – Drăgănești-Vlașca; Timiș: DN59 – Jebel; DN6 – Sânnicolau Mare; DN69 – Orțișoara; Tulcea: DN22A – Cataloi; Vâlcea: DN64 – Ionești; DN67 – Budești; DN7 – Călimanești/Seaca; Vaslui: DN24 – Crasna; DN24B – Râșești; Vrancea: DN23 – Vulturu.
Angela Croitoru
FOTO: CNAIR