Agenția care ne ia ochii oficial cu teme de dezvoltare regională și care se pretinde ONG cu statut special, adică mai presus de lege, e condusă în continuare de intangibilul Vasile Asandei. Lună de lună, perseverează cu noi minuni de consultări publice aruncate „consumatorilor” la vrăjeală prin comunicate de presă.
În ultimul calup disponibil, experții nepereche în socoteli europene bifează a treia lună consecutivă în care au grija mobilității durabile. Unul dintre ghidurile anunțate, dă buzana public din fățosul Obiectiv de politică publică 3 al Programului Regional Nord-Est 2021-2027: O Europă mai conectată. Logic, prioritatea de investiții regională nu se poate chema altfel decât O regiune mai accesibilă. Numele apelului este pe măsură: Dezvoltarea unei mobilități naționale, regionale și locale durabile, reziliente în fata schimbărilor climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere. Asta cu reziliența în fața schimbărilor climatice, urmată de inteligență și caracterul intermodal e o certă provocare adresată oamenilor care au urmat diverse școli la momentul potrivit și sigur nu au frecventat teribilile universități de garaj.
Din materialul denumit direct „ghid”, aflăm că alocarea financiară pentru apelul de proiecte este de 181.875.294 Euro, (Fondul European pentru Dezvoltare Regională + Bugetul de Stat), din care 154.594.000 Euro din FEDR și 27.281.294 Euro cofinanțare de la bugetul de stat. Trecem peste detaliile referitoare la proiectele etapizate și supracontractări. Nu e nici acum și nici prea curând momentul cercetării amestecului urban cu rural din regiune din simplul motiv că nu ai cine te înțelege la ADRNE. Dar eținem Grupul țintă vizat:
- populația din localitățile rurale și urbane străbătute de drumurile modernizate/construite, inclusiv agenții economici din zonele respective;
- populația localităților care beneficiază de proiecte de decongestionarea/ fluidizarea traficului.
O adevărată revoluție, nu altceva! După ce ești atenționat că prin program „se vizează modernizarea drumurilor județene, aparținând rețelei secundare de transport rutier, precum și realizarea soluțiilor care vor asigură fluidizarea/decongestionarea traficului rutier din municipii și orașe”, sunt servite activitățile eligibile. De reținut că de la rețeaua secundară de transport se face trimitere la Planul investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2020-2030. De mirare că n-au băgat și un pic de mobilitate în titlu. E posibil să nu fi fost atenți.
Lecturarea categoriilor de acțiuni în care trebuie să se încadreze activitățile e un exercițiu de mare răbdare. Iată-le exact cum sunt prezentate în ghid, desigur, pe înțelesul virtualilor solicitanți:
1. Acțiuni destinate îmbunătățirii conectivității legăturilor rutiere secundare către rețeaua rutieră și nodurile TEN-T prin modernizarea de drumuri județene, construirea de noi segmente de drum județean pentru conectarea la autostrăzi sau drumuri expres;
2. Acțiuni destinate dezvoltării de soluții pentru descongestionarea/fluidizarea traficului prin crearea de variante ocolitoare pentru municipii/orașe, creare/modernizare pasaje, noduri rutiere, etc.;
3. Acțiuni de crestere a siguranței rutiere, ca parte integrantă a operațiunilor anterioare 1-2;
4. Acțiuni obligatorii de asigurare a durabilității investiției, ca parte integrantă a operațiunilor anterioare 1-2. Aceste pot fi de tipul:
A. Amplasarea de stații și puncte de încărcare electrică pentru a încuraja utilizarea vehiculelor electrice;
B. Realizarea/refacerea coridoarelor ecologice in scopul asigurării conectivității laterale;
C. Realizarea de aliniamente de arbori de-a lungul căilor de transport situate și parapeți pentru protecție, apărări de maluri și consolidări de versanți;
D. Investiții pentru protecția drumului fata de efectele generate de condiții meteorologice extreme, efect al schimbărilor climatice etc.
5. Acțiuni de digitalizare pentru asigurarea/creșterea siguranței rutiere, după caz, ca parte integrantă a operațiunilor 1-2;
Ca parte integrantă a operațiunilor menționate anterior pot fi vizate și acțiuni pentru:
6. Amplasarea de stații/alveole (vizează un traseu deservit de transportul public de calatori);
7. Amenajarea de piste pentru bicicliști;
8. Campanii de informare și conștientizare privind siguranța rutieră, ce vor fi realizate obligatoriu.
Mențiunea de final face toate paralele: Prin investițiile realizate, în măsura în care este posibil se va urmari și crearea unor legături directe/indirecte pentru o parte a populației cu alte moduri de transport existente in regiune.
Ce să vezi, acest ghid nu suferă de singurătate. Mai e unul bubuitor, cu Transformarea digitală a IMM-urilor orientată către creșterea intensității digitale. Amănunte în ediția tipărită a Mesagerului de Neamț de joi, 6 iunie. Se va vedea treaba că pe fondul limbajului rubikarez dominant în ADRNE, colorat cu clasicile și enervantele englezisme, le-a scăpat să se laude cu un strop de sorcery (vrăjitorie). Sau mai degrabă cu spell-work (farmece).
Viorel COSMA