Hârtiile ascund aproape orice realitate dacă ai funcționari care știu să le întocmească. În același timp, dacă ai acces la ele, poți înțelege/face cât de cât lumină în privința unor hotărâri aparent de neînțeles. Iar ceea ce vă prezentăm astăzi este cu atât mai cutremurător cu cât vorbim despre Spitalul Județean Neamț, cel care a amânat acreditarea și este în pericol real să nu o primească. Este vorba despre sănătatea oamenilor, nu neapărat despre bani.
În acest moment toate marile proiecte referitoare la spital sunt blocate: reabilitarea secției Oncologie, Ambulatoriul de Specialitate, Pediatria, extinderea și reabilitarea UPU și proiectul privind fluidele medicale, instalațiile electrice și de ventilare. Ca să nu mai vorbim despre problemele cu noul spital, care are ca termen pentru începerea lucrărilor la Sfântul Așteaptă. Și care nu reprezintă o alternativă viabilă decât peste vreo 4-5 ani, dacă va prinde vreodată viață cu adevărat.
Ce se ascunde în spatele tuturor acestor eșecuri, care au ca efect degradarea tot mai accentuată a condițiilor în care se face actul medical sau chiar a imposibilității ca acesta să fie efectuat în condiții de minimă siguranță pentru bolnavi? În primul rând este vorba despre bani. Apoi este vorba despre INTERESE. Apoi despre incompetență și nepăsare față de interesul public.
Astăzi vă prezentăm amănunte incredibile despre cum a fost ratat/sabotat/abandonat un proiect vital pentru spital: ”Reabilitate, extindere infrastructură de fluide medicale, instalații electrice, instalații de ventilație și climatizare pentru creșterea securității la incendiu, în cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț”. Pentru că, să nu uităm în 14 noiembrie 2020, a avut loc tragedia de la Piatra Neamț, când au murit oameni într-un incendiu devastator.
Un proiect, puțină cronologie
22 aprilie 2021 Consilierii județeni votează H.C.J. 82 – unde este vorba despre două proiecte, unul dintre ele fiind cel despre care vorbim. Este aprobată tema de proiectare. Vorbim despre aprilie 2021.
4 august 2021. Este semnat contractul pentru elaborarea documentației tehnico-economice aferente proiectului, având termen de realizare de 30 de zile. Adică 4 septembrie 2021.
29 martie 2022. Este recepționat (de către cine, ar fi interesant să precizeze CJ – n.r.), cu o întârziere de 6 luni. Da, ați citit bine, 6 luni! Nimeni nu a anunțat pe nimeni de întârziere, decât în cadrul restrâns al inițiaților.
31 martie 2022. Prin HCJ 97 este aprobată documentația și ea ar fi trebuit predată în două exemplare originale beneficiarului. Din informațiile noastre, în CJ nu a fost găsit nici un exemplar original din documentație iar expertiza tehnică și studiul topografic nici măcar în copie. Sorin Brașoveanu, administrator public la acea vreme și Ionel Arsene, președinte, fiind informați în august… 2022 despre aceste lucruri de neimaginat. De ce de neimaginat? Simplu, la orice vizită de monitorizare trebuie să ai documente oficiale, nu copii. Și dacă mergi să obții un aviz ISU în faza Dali, ai nevoie de originale.
Întrebare: unde sunt originalele și dacă nu sunt, cine a semnat procesul verbal de recepție al documentației? Mai lucrează în CJ Neamț?
29 iunie 2021 Primăria Piatra Neamț eliberează certificatul de urbanism nr. 512, care are un termen de valabilitate stabilit prin lege, acesta expiră și nu a fost depusă cerere de prelungire a acestuia, cum ar fi trebuit dacă erai interesat de proiect.
Întrebare: cine trebuie să ceară prelungirea? Mai lucrează în CJ? Sau a fost întrebat cine i-a spus să nu ceară prelungirea?
Abia în 24 august 2022 apare un nou certificat de urbanism. Este important să reținem data, pentru că în august-septembrie 2022 se întâmplă mai multe lucruri.
La finalul acestui subcapitol să mai spunem că apelul pe proiecte a fost deschis în 19 martie 2021 și județul Neamț depune cererea de finanțare abia în 31 martie 2022, în ultima zi în care se putea face acest lucru!
Contract semnat după ce ai fost anunțat că proiectul nu se poate face!
Pentru proiectul nostru a fost semnat contractul de finanțare nr. 1714 din 7 octombrie 2022. Valoare contractului este de 13.251.018, 04 lei, din care contribuția CJ era de 2.616.473.04 lei.
Toate bune și frumoase, a mai fost bifată o finanțare, chiar dacă a fost făcută fără tam-tam-ul de rigoare. Totuși, în aprilie, Ionel Arsene saluta semnarea DALI și recunoștea că avem instalații uzate care trebuie înlocuite urgent (FOTO).
Bomba vine exact acum: în documentele de la CJ Neamț există două referate, datate 31 august și 21 septembrie 2022, deci cu puțin timp înainte de semnarea contractului de finanțare, în care echipa de proiect spune clar că proiectul nu poate fi făcut în termenul stabilit, adică 31 decembrie 2023! Da, aceste documente care au ajuns la Sorin Brașoveanu și Ionel Arsene, există și transmit clar că semnarea contractului implică riscul de nefinalizare în termen și că este nevoie de asumare din partea plenului CJ pentru ca el să continue.
Să cităm din ultimul dintre ele: ”Semnarea contractului de finanțare pentru acest proiect în condițiile de risc prezentate mai sus implică asumarea acestor riscuri de către plenul CJ Neamț , iar echipa de implementare nu își asumă cheltuielile neeligibile apărute în implementarea proiectului, sau ca urmare a rezilierii contractului de finanțare din cauza imposibilității implementării în timp a acestuia”.
Ce avem noi aici? Două lucruri, echipa de implementare a proiectului spune că nu-și asumă nimic și dacă se dorește continuarea proiectului, să-și asume consilierii județeni și executivul CJ.
Întrebare: a fost explicat lucrul acesta privind asumarea consilierilor județeni, înainte de a semna contractul de finanțare? Li s-a spus că dacă vor vota pentru așa ceva ei sunt direct responsabili de cheltuielile care se vor face? Ne îndoim, dar așteptăm lămuriri de la CJ sau chiar de la consilieri.
În 31 martie 2022 este votată HCJ 97 prin care este aprobat DALI (documentația de avizare a lucrărilor de intervenții pentru obiectivul de investiții de interes județean ”Reabilitate, extindere infrastructură de fluide medicale, instalații electrice, instalații de ventilație și climatizare pentru creșterea securității la incendiu, în cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț”) și indicatorii tehnico-economici (FOTO). Asta însemnă că cei care au citit cele 104 pagini de anexe și au votat și-au asumat riscul creșterii cheltuielilor pe proiect și pe acela ca banii cheltuiți să fie foarte mulți. De votat s-a votat în unanimitate, dar și în neștiință de cauză. Deoarece niciunui consilier nu i-a fost prezentat vreun document cu privire la riscuri. Totul s-a făcut pe repede-nainte, ca să fie prinse termene finale, de aici și ședința extraordinară.
Să reținem că toată lumea a votat (FOTO), inclusiv Asaftei, actualul președinte, Păduraru, actualul vicepreședinte, liberalii, useriștii, deci asumarea era una colectivă. Repetăm, nimeni nu i-a informat atunci cu privire la riscurile despre care se știa și i-au păcălit să-și asume ceva și în felul acesta să derobeze de răspundere pe cei care au creat încurcăturile, au permis întârzierile și au semnat recepții pentru unele documente fără ca ele să ajungă în original la sediul beneficiarului. Este drept că nu am sesizat vreo curiozitate deosebită a nimănui pe proiect, doar era vorba despre bani la spital. De aceea, cei care din postura de consilieri județeni critică renunțarea la proiect sau cei care au propus acest lucru ar trebui să-și amintească că ei au votat și și-au asumat – neștiința nu te absolvă deloc – lucrările.
De ce s-a renunțat oficial la proiect
În iunie 2023, cu 6 luni înainte de termenul limită de finalizare al proiectului, aceeași consilieri județeni care au votat și și-au asumat proiectul sunt informați printr-un referat de aprobare a proiectului care privea încetarea acestuia că sunt probleme. Evident, nu se amintea nimic despre bâlbele, întârzierile contabilizate în zona celor responsabili de proiect și se vorbea doar despre autorizații și termene. Pentru cei din viitor care vor fi interesați cum poți justifica renunțarea la un proiect pe care tot tu ți l-ai asumat după ce ai recunoscut că ai nevoie de el, consemnăm conținutul referatului de aprobare semnat de Ion Asaftei.
„Prin Hotărârea Consiliului Județean Neamț nr. 164 din 21.06.2022 s-a aprobat documentația tehnico-economică actualizată și valoarea totală de 13.251.018,04 lei pentru proiectul «Reabilitare, modernizare, extindere infrastructură de fluide medicale, instalații electrice, instalații de ventilație și climatizare pentru creșterea securității la incendiu în cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț». Din valoarea totală, contribuția proprie a județului Neamț la realizarea proiectului este de 2.616.473,04 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile.
În prezent, implementarea proiectului nu progresează conform Contractului de finanțare aprobat, pe următoarele argumente:
– Realizarea tuturor lucrărilor propuse prin proiect presupune obținerea Avizului de securitate la incendiu, ceea ce presupune mărirea duratelor de realizare a etapelor de proiectare și de execuție. Din acest motiv, proiectul nu se poate realiza în termenul impus prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, respectiv până la data de 31.12.2023;
– Dacă proiectul nu este finalizat până la data de 31.12.2023, toate cheltuielile efectuate după această dată vor fi suportate de către Consiliul Județean Neamț, conform anexei 1, art. 1, alin (5) din Contractul de Finanțare. În situația în care execuția lucrărilor ar începe în luna septembrie 2023, cea mai mare parte a valorii contractului de lucrări va fi plătită în anul 2024, adică aproape toate cheltuielile eligibile din Contractul de finanțare, respectiv 10.634.545 lei, vor deveni neeligibile.
Până în prezent, pentru realizarea activităților din cadrul proiectului, nu au fost încasate sume de la Autoritatea de Management. (Păi exact asta au votat în 31 martie 2023 – n.r.)
Având în vedere situația prezentată mai sus precum și faptul că pentru U.A.T. Județul Neamț au fost alocate fonduri pentru realizarea proiectului «Construire sediu nou pentru Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț», propun adoptarea unei hotărâri pentru:
– încetarea implementării proiectului „Reabilitare, modernizare, extindere infrastructură de fluide medicale, instalații electrice, instalații de ventilație și climatizare pentru creșterea securității la incendiu în cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț”, cod SMIS 151718.
Pe final, să încercăm câteva concluzii
Proiectul era necesar și toată lumea știe acest lucru. Renunțarea la proiect nu are legătură cu aproape nimic din referatul de aprobare. Nici măcar cu proiectul spitalului nou. De fapt avem de-a face, cum spuneam, cu incompetență și interese venite în timp, preluate de actuala echipă de la Ionel Arsene.
Se pare că în CJ existau două tabere față de proiect, unii care-l doreau (Olimpia Adam, Veronica Vasiliu, plus managerul spitalului și, până la un moment dat, Ionel Arsene) și alții care, din interese obscure, au pus piedici. Nu-i putem identifica noi, dar e destul de simplu să vezi cine a ținut legătura cu proiectantul în general,nu neaparat pe acest proiect, cine a acceptat recepții fără să aibă documentele în original, cine a tras de timp. Cu un pic de atenție, o comisie de anchetă, chiar a consilierilor județeni păcăliți să voteze de mai multe ori (vă prindeți, consilieri din PSD?) ar putea constata aceste lucruri, dacă ar lectura toată documentația privitoare la proiect, corespondența și ar avea curajul să ceară declarații de la funcționari: de ce? Cine ți-a spus să nu faci, să semnezi, să nu ceri documente, cine a insistat pentru semnare când știai că sunt probleme?
Exact același lucru trebuie făcut în legătură cu proiectul privind extinderea și reabilitarea Unității de Primiri Urgențe de la spital. Pentru că în ambele cazuri avem de-a face cu atentate la starea de sănătate a populației din județ.
Nota redacției: Ați auzit cumva vreun sindicat din spital să facă o acțiune de protest când au picat proiectele ca popicele? Noi nu!
Valentin BĂLĂNESCU