Evaluarea națională 2023 s-a încheiat, pe 19 iulie, a trecut și repartizarea computerizată și absolvenții de gimnaziu din Neamț au aflat dacă au intrat la liceul dorit sau nu. Pentru prima dată anul acesta acesta nu s-a mai ținut cont de media din gimnaziu, ci doar de media de la evaluare, urmată de nota la română, de cea la matematică și abia la urmă media din V-VIII. În 2023 notele obținute de elevi sunt, pe ansamblu, sub cele de anul trecut. Este greu să faci o comparație, dar, la prima vedere, nu putem vorbi despre evoluție. Câteva lucruri demostrează această afirmație: avem promovabilitatea în scădere: 71,37% anul acesta, față de 78,59% anul trecut. Dacă privim mai atent toate notele obținute se remarcă nu doar medii mai mici în 2023, ci și mult mai mulți elevi sub 5, iar la polul opus sunt cu jumătate mai puțini elevi cu medii între 9,50-10 decât anul trecut.
Diferența dintre urban și rural se adâncește
Pe zone, constatăm că elevii de la toate școlile din urban (1.780 elevi) au obținut medie de 7,29 anul acesta, iar dacă dăm deoparte colegiile naționale și liceele care au și gimnaziu, media absolvenților de școli gimnaziale (1.124 elevi) este 7,20, adică rămânem la nivel mediu. Distanța față de nivelul mediu pentru elevii care învață în rural a devenit considerabilă, în condițiile în care acum au reușit o medie de doar 5,91. Din mediul rural au susținut evaluarea națională 2.465 de elevi, în 117 școli. Procentul de promovabilitate este de 61,26%. Mai mic cu 20 de procente decât cel din Urban! Contează și amănuntele, doar 161 de elevi au reușit să obțină media 9 și doar 40 dintre aceștia au reușit să ajungă la media 9.50. Media totală a celor 117 școli este de 5,85, dar trebuie spus că 30 de școli – o treime – au promovabilitate de sub 50%, cele mai mici fiind înregistrate la Școala Gimnazială nr. 1 Făurei și Școala Gimnazială Solca – Oniceni, ambele cu 7,14%. Niciuna dintre cele două școli nu a avut vreun elev care să obțină o medie de peste 6. Cei mai mulți nepromovați – 907 – sunt în rural, față de urban – 255. Diferența este mai mică la vârf, 40 de copii din rural au obținut medii între 9,50-10, față de cei 78 din urban. În intervalul 8-8,99, cifrele sunt mult mai apropiate, aici 343 de elevi din rural îi depășesc pe colegii din urban (333).
9 școli din rural au reușit să aibă o medie peste 7, cea mai mare înregistrându-se la Școala Gimnazială Drăgănești – 7,59. Sunt 59 de elevi care au lipsit la examen, față de 36 anul trecut, iar două școli par să se confrunte cu probleme în acest sens: Școala Gimnazială Bârgăoani, unde din 25 de elevi înscriși 5 nu s-au prezentat și Școala Profesională Oglinzi, unde 6 din 32 au lipsit, deși nici la Școala Gimnazială Dobreni lucrurile nu sunt roz deloc – 2 absenți, din 7 absolvenți.
Școala Gimnazială Hangu – 100% promovabilitate
Cei 27 de absolvenți ai Școlii Gimnaziale Hangu au reușit să obțină medii de trecere, cei mai mulți în intervalul 7-9, unde sunt 14 elevi, adică jumătate, alți 10 au medii între 5-7, iar ultimii 3 sunt în vârf, cu medii între 9-9,50. Este un rezultat onorabil pentru acești copii, care fac parte dintr-o comunitate care valorizează cartea, cultura, tradițiile.
„Avem profesori calificați la limba română și la matematică, s-a făcut și pregătire cu elevii, s-au solicitat și manuale auxiliare. Profesorul de română face naveta de la Bicaz Chei și face toate sacrificiile să ajungă în școala noastră și se ocupă de copii. Elevii noștri sunt foarte buni, conștiincioși. Ei au fost buni din clasele primare, iar cadrele didactice de la învățământul primar sunt, de asemenea, cu gradul I. Vreau să mai spun că acești copii au părinți implicați, care îi educă și îi sprijină pe parcurs, nu avem nici un caz de abandon. Să știți că și în pandemie ne-am descurcat, chiar și cei care n-au avut device-uri și tehnologie atât de performantă au fost interesați să participe la cursurile online. Mai ales la matematică și română profesorii noștri au ținut orele. Cred că dacă nu era pandemia aveam rezultate mai bune, fiindcă sunt într-adevăr o promoție foarte bună. Și anul trecut am avut promovabilitate de 100%!”, a declarat prof. Elena Lalău, directorul școlii. Media pe școală la evaluarea de anul acesta este 7,31, cea mai mare din rural.
Școala Gimnazială Drăgănești – cea mai mare medie din rural
Consemnăm o performanță și în dreptul Școlii Gimnaziale Drăgănești, care are cea mai mare medie pe școală din rural – 7,59. Ca promovabilitate, cu 92,31% această școală este pe locul 3 între unitățile de învățământ din rural. Vorbim însă de doar 13 absolvenți, din care doi au obținut medii între 9-9,50, alți 8 au medii între 7-9 și doar unul are sub 5.
„Există o preocupare din partea copiilor și a familiilor, sunt copii ambițioși, părinții le-au fost alături, plus multă pregătire la școală. Eu, la limba română și doamna Felicia Samson-Radu, la matematică, nu i-am slăbit deloc. S-a făcut pregătire și la ore, dar și după cursuri. Dar, atunci când ai cu cine lucra, când vezi că elevii sunt dornici să învețe, lucrezi cu plăcere și vin și rezultatele, de la o etapă la alta. A fost bună și simularea, după ce și-au primit notele au fost și mai motivați. Am avut surprize plăcute de la copiii care la simulare au avut 7, iar la evaluare au ajuns la 9. La română, de pildă, am 6 copii care au avut note peste 9. Noi am lucrat cu copii și în timpul grevei, dar chiar dacă am fi fost în grevă, tot am fi lucrat cu elevii, fiindcă nu poți să-i lași înainte de examen! În pandemie a fost binișor, fiindcă ne-a asigurat primăria tablete, imediat le-au achiziționat pentru cei care nu aveau și am mers în sistemul online cursiv, n-am avut probleme să nu intre copiii la ore, iar colegii mei s-au descurcat foarte bine. În plus, în școala noastră, deși la învățământul primar funcționăm cu clase simultane, fiindcă-s puțini copii, avem colegi bine pregătiți: sunt 9 cu gradul I, alți 3 au gradul II, sunt 4 cu definitivat și 3 debutanți. Sunt 11 dintre colegi care fac naveta de la Târgu Neamț, dar vin cu drag aici fiindcă este o ambianță plăcută, copiii sunt buni, cuminți și atunci nu este un efort pentru ei”, a precizat directorul școlii, prof. Cristina Țugui.
Școala Gimnazială Făurei – o medie de 3,63
La coada clasamentului școlilor din rural este cea de la Făurei. Cifrele consemnează sec: doar 14 elevi au absolvit clasa a VIII-a, iar dintre aceștia doar unul a avut mai mult de 5, așa încât școala a scos o medie de numai 3,63. Și o promovabilitate de 7,14%. Contextul este și el important, cu 4 copii cu cerințe educaționale speciale (CES) , dintre care 3 cu retard mare și 3 repetenți care au populat clasa în timp.
„Generația pe care am avut-o noi, acum în clasa a VIII-a, a fost una slabă încă din clasele primare. Ne așteptam la rezultatele acestea. La simulare am avut tot așa rezultate slabe și am reușit să îmbunătățim, oarecum, până la evaluare. Cel puțin la matematică, la simulare niciun elev nu a luat nota 5. La română situația este ceva mai bună. Ca să înțelegeți aceste rezultate, trebuie să vă spun că în această clasă sunt 4 copii cu cerințe educaționale speciale (CES), 3 dintre ei cu retard mare, sunt și 3 repetenți pe parcursul anilor și nivelul clasei, în general, a fost sub mediocru. Noi am încercat să-i ajutăm, s-au făcut ore de educație remedială chiar susținute, cel puțin la clasa a VIII-a. Copiii sunt incluși în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, pe care l-am demarat, au fost ore suplimentare și acolo. Cei 4 elevi cu CES au mai făcut ore de recuperare și în cadrul altui proiect… Ne-am străduit, dar acesta este nivelul. Matematic vorbind, din cei 14 elevi, dacă scădem 4 copii cu CES, 3 repetenți – care deja au 16 ani, restul copiilor au fost de nivel mediocru”, a declarat directorul Roxana Valeria Anisii.
Colectivul de cadre didactice pare echilibrat: 12 sunt titulari și 8 suplinitori, 7 au gradul I, alți 3 au gradul II, 7 sunt cu definitivat și doi sunt debutanți.
„La această clasă a VIII-a, profesorul de matematică este titular, iar profesoara de limba și literatura română este suplinitor. Dar, chiar dacă este suplinitor, doamna s-a străduit foarte mult, a lucrat suplimentar cu ei, i-am ținut peste program. Și la română s-a văzut, totuși”, adaugă doamna directoare, deși un singur elev a reușit să ia note de trecere.
„În pandemie s-a lucrat online, am achiziționat din fonduri proprii niște tablete pentru elevi, pe lângă cele de la inspectorat, cu tot cu internet, cu abonamente, copiii au intrat pe grupuri, ne-am străduit ca orele online să se desfășoare bine. Dar, evident, pandemia a afectat și acești copii care oricum erau de nivelul pe care vi l-am spus. Nu se poate compara o oră care se face cu prezența fizică și unde vezi exact reacția fiecărui elev”, conchide prof. Roxana Valeria Anisii.
Doar doi elevi de la Școala Solca – Oniceni au reușit medie de 5
Structură a Școlii Gimnaziale Oniceni, unitatea de învățământ de la Solca a avut 28 de absolvenți, din care unul a lipsit de la examen, doar 2 au izbutit medii între 5-6, în vreme ce restul de 25 n-au scos nici măcar 5. Și aici avem același procent de promovați, ca și la Făurei – 7,14% – și o notă medie pe școală de 3,51.
„Sunt ani și ani, depinde de generație. Nu suntem mulțumiți, mai avem de lucrat. Aici au fost mai multe influențe: nivelul de trai, dezinteresul față de școală, la majoritatea elevilor și părinții sunt fără studii și atunci nu au niciun interes copiii lor să studieze, nu se implică în activitatea copilului, a școlii, nu-i interesează! Este și zonă defavorizată, cu educație precară a familiilor. Iar în pandemie s-a lucrat online cu elevii, copiii au primit tablete și de la primărie și de la ISJ Neamț, toți au primit, numai că nu toți au intrat. A fost o mare problemă în pandemie cu mulți copii care nu intrau la cursurile online și nici nu aveai cum să îi obligi”, a menţionat directorul școlii, prof. Mirela Ichim.
O altă explicație: ”Sunt mulți factori care au condus la aceste rezultate. Profesorii fac naveta, noi nu avem mijloc de transport decât la ora 14:00 și la ora 15:00, deci a trebuit să ținem cont și de asta în stabilirea programului de pregătire suplimentară. Mai erau și zile în care cei de clasa a VIII-a aveau deja ore până la 15:00, așa încât mai mult de o oră pe săptămână la matematică și o oră la română nu a fost posibil. Colegii mei, în afară de profesorul de educație fizică și sport, toți sunt navetiști și sunt 40 km până la oraș. Aceasta este realitatea”.
Ion Creangă, cea mai mare școală din rural, promovabilitate plăpândă
Școala Gimnazială Ion Creangă este cea mai mare din județ, cu 65 de absolvenți anul acesta, împărțiți în 3 clase. Dintre aceștia, 28 au medii sub 5, ceea ce ne duce la o promovabilitate de aproape 57%. În intervalul imediat următor, adică medii între 5-6, sunt 14 elevi, dar la polul opus avem și un elev cu medie între 9-10. Un calcul simplu arată că media școlii la evaluarea națională este 5,51 și oricare dintre elevi, cu medii mai mici de 5, pot intra la licee, dacă-și doresc și dacă bifează cât mai multe opțiuni.
„Aceste rezultate sunt o capcană pentru noi. Trei simulări am avut, una în decembrie, cea națională din martie și ultima chiar înainte de grevă, vineri, 19 mai. Procentele au tot crescut, după ce la prima a fost un duș rece pentru ei, apoi în martie rezultatele s-au îmbunătățit și la cea din mai rezultatele au fost și mai bune, în sensul că am avut copii de 4 și au ajuns la 6, 7. S-a făcut și pregătire cu copiii la materiile de examen. Poate la evaluarea națională unii și-au pierdut concentrarea, a fost după grevă și nu știu cât au mai învățat, ei neavând conștiința intrinsecă atât de bine dezvoltată”, crede profesorul de sport Bogdan Vasile Huci, directorul școlii, care admite că „este o promoție mai slăbuță decât cea de anul trecut. N-aș da vina doar pe pandemie, a fost acoperit în mare parte necesarul de tablete cu sprijin de la Primărie și Consiliul Local, plus din partea școlii. N-au fost probleme mari, dar învățământul online nu este așa eficient. Notele s-au luat un pic mai ușor. Dar ei sunt și copii din medii diferite, avem și copii din familii monoparentale, din familii dezorganizate, sunt tot felul de cazuri. Noi avem psiholog și logoped în școală, de vreo 3 ani, datorită Consiliului Local și să știți că se ocupă de copii. Ce le lipsește lor cred că este dorința asta de a ajunge cât mai departe învățând, aici cred că trebuie să lucrăm mai mult”.
Pe de altă parte, școala se poate lăuda cu faptul că doar un elev a abandonat în cei 8 ani și, cel mai important, că școala nu a lăsat pe nimeni în urmă.
„Am avut un abandon, unii au plecat, alții au venit din străinătate. Cred că a fost un concurs de împrejurări, poate pe final ei s-au mai relaxat. Dar mai este un aspect: unele școli nu-i promovează pe toți, tocmai ca să nu-și strice media. Noi i-am promovat pe toți în evaluarea națională și atunci, dacă din 65 nu aduceam în examen 15, procentul era de 70%. De pildă, avem o fetiță care a născut în clasa a VIII-a, dar s-a ținut aproape de școală, a dat evaluarea națională și a luat 5 la română, 4 la matematică, deși a lipsit destul de mult de la școală”, adaugă directorul școlii Ion Creangă.
Cât privește colectivul profesoral, lucrurile stau destul de bine: din 24 de cadre didactice, 16 au gradul I, cu gradul II sunt 4 și cu definitivat 5.
„La matematică avem o colegă care are definitivatul de anul trecut, este de 2 ani la noi, este o profesoară bună, e fostă elevă a școlii și mai este o profesoară cu gradul II. La română avem un profesor cu gradul I. Pe fond, rezultatele au fost mai slabe decât așteptările noastre și vom avea o discuție cu colegii în toamnă, când se face raportul, ca să vedem ce avem de făcut”, mai spune directorul Bogdan Vasile Huci, care adaugă că majoritatea colegilor săi sunt navetiști, de la Roman, o singură profesoară vine de la Piatra Neamț.
Promovabilitate în creștere la Școala Gimnazială Gherăești
A doua cea mai mare școală din rural este cea de la Gherăești, cu 48 de absolvenți, din care au promovat aproape 73%, iar 13 elevi au luat sub 5. De remarcat că un elev a reușit o medie între 9-10, iar alți doi au medii între 8-9. Însă, aproape jumătate au medii între 4-6, mai exact 21 de elevi, astfel că media școlii la acest examen este doar 6,35.
„Promovabilitatea este în creștere față de anul trecut, cam cu 10%. Sunt rezultate mulțumitoare, dacă ne raportăm la același reper. Sunt director doar de un an, am predat aici și anul acesta, spre surprinderea mea, au făcut față cu brio și au avut note peste 6 chiar copiii care nu au excelat la școală, dar care au știut să-și stăpânească emoțiile, cei care stau mai bine cu inteligența emoțională. M-a surprins că în seria aceasta au fost foarte multe fete care au terminat cu note mari, dar care la examen au clacat, ba cu atac de panică, ba s-au pierdut. În viață nu este suficient să ai cunoștințe, contează și să te controlezi atunci când trebuie. Surpriză au fost și copiii care nu excelau la școală, care erau de 6, de 7, alții care se gândeau că poate nu iau peste 5 și au luat 6, 7, inclusiv la matematică. Pe ansamblu, să nu uităm că seria aceasta a prins și pandemie doi ani și asta s-a cunoscut. Am învățat online, dar nu se compară cu școala față în față, deși toată lumea a avut tot ce a fost nevoie. La început a fost un pic de reticență, până ne-am instalat sistemul, până ne-am făcut conturi, mă refer și la profesori, unii colegi sunt ceva mai în vârstă și nu s-au adaptat chiar din prima, dar am făcut cursuri și toată lumea a depășit momentul de început. Oricum, copiii din ziua de astăzi se pregătesc, dar nu mai pun așa mult preț pe educație, s-a schimbat scara valorilor în societate și unii nu continuă școala, vor mai degrabă să muncească ca să aibă bani cât mai repede. E dificil, dar deocamdată la țară părinții îi mai țin din scurt, nu sunt așa multe tentații și zone de distragere pentru copii ca la oraș. Cred că suntem pe linia de plutire, am observat că ăsta este trendul la nivel național”, a declarat învățătoarea Ermina Dănculesei, directorul școlii.
Pagini realizate de Cristina IORDACHE