Acum 25 de ani a apărut pe piața de tâmplărie aluminiu și PVC din Neamț firma Celena, care și-a propus încă de la început să nu aibă competitori din punctul de vedere al calității. Așa că au investit în materiale de calitate, în echipamente și tehnologii și în pregătirea angajaților, astfel încât să devină buni profesioniști și să cunoască absolut toate etapele de la producția în sine la montaj. În acest fel, Celena a devenit cunoscută pentru calitatea produselor și profesionalismul angajaților, urcând an de an în topul preferințelor clienților și câștigând tot mai mult din piața de profil.
“Nu m-am gândit când eram foarte tânăr că o să ajung să lucrez în acest domeniu, dar dintotdeauna am avut o înclinație spre afaceri. Noi la început, imediat după revoluție, lucram în comerț. Un prieten al nostru, care lucra deja în acest domeniu, știa că am fost matrițer și s-a gândit că știu meserie și m-aș pricepe să lucrez și în acest domeniu. El mi-a dat ideea, lucra cu Rehau Germania, m-a ajutat și cu o listă cu ce utilaje aș avea nevoie și am început cu un leasing. În 1998 am lucrat, timp de 4 ani, cu aluminiu, pentru că așa era atunci. Între timp ne-am gândit să începem producția pe PVC, pentru că era deja o altă calitate și am lucrat încă de la început cu Rehau și am rămas fideli acestei mărci, pentru că avem o colaborare foarte bună”, spune Gelu Fuioagă, patronul societății.
Celena, numele firmei, vine de la cele ale copiilor, Cătălin și Elena (Brândușa), care au intrat și ei în afacere, alături de părinții lor, imediat după terminarea studiilor, molipsiți de pasiunea cu care aceștia făceau totul.
“Rehau ne ajută foarte mult și cu idei. Au investit în noi, nu ne-au lăsat deloc și în continuare se interesează ca produsele pe care le facem noi să fie de calitate, chiar dacă există acum o relație bine sudată, bazată pe încredere între noi. De-a lungul anilor ne-au fost mereu alături, ei sunt tot o afacere de familie. Lucrăm cu profilele lor, îi interesează produsul finit să fie de calitate, pe când alți producători de profile sunt interesați doar să-și vândă marfa”, completează Cătălin.
Pe acest principiu al complementarității, completându-se mereu reciproc, cei 4 membri ai familiei, Gelu și Magda Fuioagă, părinții, Cătălin și Elena-Brândușa, copiii, au ajuns să formeze un tot unitar și să acopere mare parte din ceea ce înseamnă marketingul și managementul firmei.
În acest moment, toate produsele firmei Celena au marcajul de calitate al Comunității Europene, în urma testelor făcute de reprezentanții UE din București, pe acest domeniu de activitate.
Primele comenzi au fost la fațada unor magazine din oraș. A fost suficient să realizeze o lucrare, că apoi ceilalți s-au interesat și au venit singuri la firmă să comande. Apoi au apărut comenzile de la particulari, balcoane și ferestre la apartamente din blocurile de locuințe din Piatra-Neamț, ajungând ca aproape majoritatea din acestea să fie realizate de firma Celena.
“Este suficient să lucrezi pe o comandă, oamenii văd, se interesează și vin direct la noi, pentru că au încredere. Apoi, dacă unul dintre proprietari își face o casă apelează tot la noi. Ne dorim să ne extindem în continuare activitatea, să investim în utilaje noi. Mă mai întâlnesc și acum cu clienți care își amintesc de noi, după 25 de ani și ne spun că sunt foarte mulțumiți de ceea ce am făcut atunci și apelează, din nou, la noi să le punem profile noi. Strategia noastră este foarte simplă: ceea ce-i spui clientului și oferta pe care i-o faci să fie adevărată, adică nu îi spui omului că îi pui armături de 2 și îi pui de 0,8”, spune Gelu Fuioagă.
Primele profile de aluminiu au ajuns în România tot pe filieră italiană, românii mergeu acolo la muncă, se întorceau în țară și își doreau să aibă astfel de ferestre. Doar că aluminiul se preta mai mult la clima blândă din Italia, nu la iernile reci din țara noastră. Așa, că, după cîțiva ani, aluminiul a început să fie înlocuit cu PVC-ul, diferite profile, tehnici noi de realizare și de montaj. Mai nou și italienii încep să ceară profile de PVC și renunță la aluminiu, în condițiile în care clima începe să se schimbe și iernile devin mai reci și în peninsulă.
Celena a fost prima firmă din Piatra-Neamț care a exportat în Bruxelles, în Belgia și relația cu această țară durează de mai bine de 16 ani. Acum au contracte și în Italia, Germania, Franța, în Olanda, în tot mai multe țări europene. În unele cazuri este vorba despre clienții finali, în altele sunt firme de construcții care apelează la ei pentru partea de tâmplărie.
“Am avut un client care a fost foarte mulțumit de lucrarea noastră și apoi a venit un olandez la noi. A văzut calitatea lucrării realizată de noi și a dorit să lucreze cu noi, a venit direct la firmă. După un client, vin la noi și mama și fratele. În cazul olandezilor și prețul oferit de noi este mult mai mic, dar și termenele mult mai scurte decât ceea ce găsesc la firmele de la ei din țară. De exemplu, un apartament, la ei îl face în doi ani, pe când noi terminăm lucrarea într-o lună”, spune Elena.
În unele colaborări, în Belgia și Italia, de pildă, ferestrele realizate la Celena sunt împachetate și expediate acolo, iar firma care le preia se ocupă de montaj. În perioada 2010-2014, familia Fuioagă avea atât de multe comenzi încât nu mai făceau față lucrărilor și au început să angajeze și să califice mai mulți oameni. Unii dintre angajații lor au fost vânați de alte firme de profil, fiind bine pregătiți și cunoscând tot procesul tehnologic de la a lua măsurătorile, la a produce fereastra sau ușa și apoi montajul și detaliile finale.
Afacerile de familie sunt și în Germania cele mai robuste și de durată. Reprezentanții Rehau îi invită la fiecare doi ani la expoziții de profil, schimburi de experiență, pentru că știu că este o investiție într-un partener durabil, de succes.
Posibilități nelimitate pentru arhitecți
În sistemul de profil de ferestre GENEO de la REHAU, combinația dintre miezul de profil patentat realizat din RAU-FIPRO X, ce reprezintă un profil optimizat și sistemul de armare integrat IVS, asigură stabilitatea maximă fără armare din oțel. Prin evitarea unui astfel de pod termic, GENEO atinge o valoare Uf de până la 0,79 W / m²K și reduce consumul de energie cu până la 76%. Cu materialul de înaltă tehnologie RAU-FIPRO X, REHAU a redefinit limitele a ceea ce este posibil atunci când vine vorba de dimensiunea ferestrei. Datorită materialului compozit optimizat, de exemplu, pot fi realizate elemente de ferestre din podea până la tavan, în standard alb, până la 2,80 metri înălțime și până la 1,60 metri lățime. Până acum, astfel de construcții erau rezervate doar profilelor din aluminiu. Chiar și construcții de cadre colorate pot fi realizate cu o înălțime de până la 2,70, un nou punct de referință în industrie. RAU-FIPRO X, rețeta inovativă a materialului marca Rehau, asigură atât cea mai înaltă stabilitate și rezistență, cât și caracteristicile statice care până acum nu erau posibile fără armarea cu profile de oțel. Noul material inovativ, folosit în construcția avioanelor și a karturilor din Formula 1, este un compozit de fibre care se folosește pentru prima dată în construcția de ferestre.
Alexandra STĂNESCU