Interviu cu primarul Constantin Augustin HOLMANU
Pentru populația de la limita dintre județele Neamț și Iași, modernizarea drumului care pornește de la Poienari și traversează comuna Pâncești până la limita cu județul Iași, va fi terminată în curând. Asta va face ca investiția să schimbe radical condițiile de transport auto, îmbunătățind radical viața de zi cu zi a oamenilor din aceste locuri. Pentru administrația locală condusă de primarul Constantin Augustin Holmanu, este o realizare uriașă, lucrarea alăturându-se altor proiecte de mare anvergură desfășurate până acum. Firește, pentru anii care vor urma, comuna va beneficia de noi programe și proiecte care vor îmbunătăți considerabil calitatea vieții.
– Domnule primar, în ce stadiu de execuție este proiectul de reasfaltare a drumului comunal Poienari-Dagâța?
Pentru cei care nu știu, acest drum face legătura dintre două județe, Iași și Neamț, lungimea cea mai mare fiind în comuna Pâncești. Lucrarea a debutat în luna august, fiind realizată în proporție de 70%. Prinse în același proiect mai sunt și alte drumuri din satele Tălpălăi, Patricheni și Boghicea. Pentru locuitorii comunei noastre, dar și pentru vecinii din județul Iași, care au ieșire spre Bacău și spre București, această lucrare este o mare realizare, poate cea mai mare de până acum în acest domeniu. Inițial, drumul a fost asfaltat după reînființarea comunei, dar proasta calitate a lucrării a fost resințită de toată populația din zonă. Nemulțumirile oamenilor erau uriașe, iar eu trebuia să fac ceva ca proiectul să fie aprobat și implementat într-un timp foarte scurt. Bucuria mea a fost imensă atunci când am aflat numle firmei care urma să execute lucrarea, știind că execută lucrări de bună calitate, fiind la această oră una dintre cele mai bune din Moldova. Finanțarea a fost obținută prin Programul Național “Anghel Saligny”, singurul proiect depus pe acest program, prin care s-a turnat covor asfaltic pe circa 9 km, un profil de drum normal, cu două benzi. Lucrarea include pe anumite porțiuni și betonarea șanțurilor care este realizată cu o mașină ultramodernă. Sincer să fiu, nu am văzut un astfel de utilaj până acum. Zonele nebetonate au prevăzute rigole săpate în pământ. Ulterior vom realiza și betonarea acestora printr-un alt proiect și o altă finanțare. Proiectul se întinde pe drumul principal pe o lungime de 6,023 kilometri și face legătura dintre comuna Poienari și limita cu județul Iași, respectiv, comuna Dagâța. Mai avem un drum lateral, DC70, care include tot satul Patricheni, în lungime de 1.100 metri, apoi DC69, drum lateral, 817 metri, care este strada principală din satul Tălpălăi. Mai avem un drum lateral, respectiv, strada Zimbrului, care este anexa principală a satului Pâncești, așa-zisa Cotuna lui Borș, cum spuneam noi odată, fiind în lungime de 715 metri. Mai sunt și alte drumuri laterale, în medie, de 60 metri.
– Cât ați asfaltat în comună, până acum?
Dacă includ și asfaltările anterioare, ne ducem spre 90%. Mai rămâne de terminat satul Ciurea, unde avem o rețea de uliți mai importantă, pentru că nu am betonat decât până la intrarea în sat. Acum urmează un alt proiect, prin care vom termina toate ulițele neasfaltate care au rămas nemodernizate în Pâncești, cu care ne vom apropia la gradul de 100%. La fel este și satul Holm, unde sunt mici străduțe care au rămas neasfaltate.
– Ce spun oamenii din comună?
Bucuria dumnealor este imensă pentru că nu credeau că vor mai trăi astfel de momente. Se uită la drum, intră în curți, revin, unii își fac cruce, pentru că nu le vine a crede de minunea care s-a petrecut în ultimele săptămâni în comuna noastră. Gândul meu merge spre realizarea unui alt drum care duce la schitul Zimbru, obiectiv care trebuie inclus în circuitele turistice din zonă. Am promis cândva că voi asfalta și acest drum, dar mai avem de așteptat o vreme. Banii sunt aduși cu greutate, iar comuna este mică și fără potential economic. Am mizat doar pe un singur proiect pe programul Anghel Saligny ca să fim siguri că ni se va aproba finanțarea. Fiecare UAT a avut dreptul la cel puțin un proiect. Noi ne-am mulțumit doar cu unul, dar unul foarte important pentru comună. Sincer, bucuria mea și a oamenilor este imensă!
Rețele de apă și canalizare
– Comuna a avut parte și de un mare proiect de alimentare cu apă și canalizare.
Ca valoare, proiectul privind alimentarea cu apă este cea mai mare investiție, pentru că am fost condiționați la aprobarea investiției de asfaltare. Așa se face că finanțarea pentru asfaltare a venit mai târziu, pentru că am fost nevoiți să executăm întâi rețelele de apă și canalizare. Lucrările trebuiau făcute gospodărește, nu pompieristic, tocmai pentru ca să nu ne batem joc de banul public. A venit pe mai multe fronturi și din mai multe locuri. Au fost mai mulți factori, dar important este că am reușit să semnăm contractul de finanțare. Investiția la drum a fost aprobată de anul trecut, din luna octombrie, iar abia acum se implementează. Contractul efectiv de finanțare a fost semnat pe data de 12 iulie 2023. Oamenii n-au cum să știe, dar plimbatul documentelor de la Pâncești la București a durat aproape un an. Există o bătălie imensă pentru atragerea de fonduri, documentațiile trebuie foarte bine întocmite, cu toate că uneori ni se cer acte de la diferite instituții județene. Cu toate că aș fi vrut ca lucrările să se termine ceva mai repde, mai sunt de realizat lucrări mici din cadrul proiectului, dar important este că se circulă ca pe un drum european prin comuna noastră. Mai este un proiect în atenție, cel de extindere apă, prin Administrația Fondului de Mediu. Este vorba de extindere și în cele două sate care au rămas fără rețea de apă, Tălpălăi și Patricheni, unde sperăm să fie aprobat proiectul cât de curând.
– Nu sunteți invidiat de vecini?
Nu cred. Pentru că de calitatea acestui drum se bucură și ei. Una este să circuli prin gropi, și altceva este să circuli pe un drum foarte bine realizat, de binecunoscuta firmă Danlin XXL. Șansa noastră a fost că și la proiectul de apă și canal am avut parte de o firmă la fel de serioasă, SC Cordef SRL, care și-a dat toată silința pentru a termina. Vorbim de o investiție foarte mare, de aproape 120 miliarde lei vechi pentru rețea de canalizare la Pâncești și Holm, cu apă la Ciurea.
Școala Pâncești – modernizare corp B
– Care sunt noutățile privind infrastructura școlară?
Ceea ce era odată cel mai modern corp, a ajuns acum să aibă nevoie de reabilitare urgentă. Anterior, primăria a executat anumite lucrări, dar a fost insuficient. De aceea, am întocmit un proiect de modernizare și reabilitare a întregii construcții. În final, clădirea va arăta ca o unitate modernă de învățământ, dotată cu cele necesare unui învățământ de calitate. Practic, este un proiect de eficientizare energetică, prin care se va reface efectiv întreaga clădire. Ceea ce este binevenit, având în vedere că acest corp a fost ridicat în 1968, fiind atunci cea mai frumoasă construcție școlară din zonă. Avem finanțare de peste un 1,1 milioane lei și sperăm să terminăm cât de repede lucrările. După acest proiect vom putea spune că am pus la punct toate școlile. Și, dacă mai adăugăm și inaugurarea recentă a dispensarului uman, avem un tablou interesant în ce privește capitolul investiții în comuna noastră.
(Rep.)