Două proiecte de pe ordinea de zi a ședinței de miercuri, 31 ianuarie, privesc relația municipiului Piatra-Neamț cu prestatorul de servicii de salubrizare SC Brantner Servicii Ecologice SRL. Primul dintre acestea modifică contractul primăriei cu concesionarul prestator în primul rând în sensul modificării termenilor utilizați, a precizării detaliate a modului în care vor fi executate anumite servicii și a introducerii la articolul 23 al documentului a indicatorilor de performanță. Cresc și tarifele pentru aceste servicii potrivit unui alt proiect.
Și modul de calcul al redevenței este unul specific acum, după o formulă detaliată potrivit ultimelor prevederi legislative. Totul se face la cererea expresă a firmei de salubrizare Brantner, ca urmare a modificărilor legislative și a recomandărilor primite de aceasta de la Curtea de Conturi, după cum reiese din Raportul de aprobare al proiectului.
Prin noul act adițional se modifică, în primul rând, articolul 2 al contractului, iar textul nou va suna astfel:
În modul de calcul al redevenței, dacă în contractul inițial se spunea că aceasta reprezintă 28% din valoarea totală a încasărilor firmei Brantner, iar aceasta avea obligația să trimită, la cerere, primăriei cifra respectivă, într-un termen de 7 zile, acum formula de calcul a fost modificată. Procentul de 28% rămâne neschimbat, dar acesta se va aplica diferenței dintre încasările fără TVA și cheltuielile „din activitățile de tratare și eliminare finală, respectiv depozitarea, taxa pe economia circulară CEC, valorificarea energetică, tratarea mecano-biologică efectuată în scopul reducerii cantităților depozitate și atingerii obiectivului anual de deviere (acestea nefiind incluse în tarifele aprobate, ci doar sunt precizate pe factură)”.
La o primă lectură noile prevederi contractuale înseamnă cerințe mai mari și detaliate.
Indicatori de performanță pentru Brantner
În actul adițional menționat apar și indicatori de performanță „minimali, generali și garantați” care au fost stabiliți prin HCL nr 123/2022, Regulamentul de salubrizare, dar care abia acum vor face parte din contract și pe care firma trebuie să-i atingă: 40% din deșeurile municipale – hârtie, metal, plastic și sticlă vor trebui colectate separat. Anual aceste cantități acceptate de către stația de sortare reprezintă, începând cu anul 2022, 70%. Determinările de compoziție (hârtie, metal, plastic și sticlă) le face firma Brantner, iar în lipsa acestora se va lua în considerare un procent de 33%, potrivit indicatorilor stabiliți la art. 23 din contract.
Ca operare a stațiilor de sortare, cantitatea totală minimă selectată va trebui să fie de 75%.
Noile tarife: 16,72 lei/persoană sau 30 de lei pentru utilizatorii casnici
Cel de-al doilea proiect modifică tarifele practicate de Brantner pentru colectat, transportat și depozitat deșeuri de la persoane fizice, firme, instituții publice și de pe domeniul public din orașul Piatra-Neamț. Odată cu aceste modificări de tarife va fi abrogată și Hotărârea CL Piatra-Neamț nr. 180 din 22 iunie 2023 cu vechile tarife. Pentru justificare sunt invocate mai multe legi, printre care cea a serviciului de salubrizare a localităților și cea a serviciilor comunitare de utilități.
Nu se precizează nicăieri data de la care vor intra în vigoare noile tarife, dar este de presupus că imediat ce va fi aprobat proiectul, ceea ce ar însemna că, de la 1 februarie, cel mai probabil, vom primi facturi mai mari la gunoi.
Tariful pe lună de persoană, fără TVA, la utilizatorii casnici va fi de 16,72 de lei, pentru deșeurile selectate si 30 de lei/ lună unde nu există selecție, pentru fiecare persoană. Iar pentru utilizatorii non-casnici, adică firme și instituții publice acesta va fi de 600 de lei/mc.
În zona de blocuri a orașului există în anumite cartiere pubele ecologice separate pe categorii de deșeuri, la case însă nu. Ceea ce ar presupune că și firma ce colectează ar trebui să-i doteze pe pietreni cu pubele pentru colectarea separată.
Puteți consulta celelalte tarife în anexa la acest proiect, integral, mai jos.
Angela Croitoru